آزمون سلپیپ چیست؟

آزمون سلپیپ

آزمون سلپیپ چیست؟

آزمون سلپیپ (CELPIP) یا برنامه شاخص تسلط بر زبان انگلیسی کانادا (Canadian English Language Proficiency Index Program) یک آزمون سنجش مهارت زبان انگلیسی است که از نظر وزارت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC)، برای اهداف مهاجرتی مورد پذیرش است. آزمون سلپیپ مناسب افرادی است که قصد مهاجرت به کشور کانادا را دارند. سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا آزمونی کاملا منحصر به فرد را طراحی کرده است که از راه‌های مختلف توانایی متقاضیان مهاجرت به این کشور را در به کارگیری زبان انگلیسی مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

 در هر بخش از این امتحان، سوالاتی کوتاه و متنوع مرتبط با موقعیت‌های روزمره در زندگی از قبیل مکالمات روزمره،  نحوه برقراری ارتباط با همکاران و دوستان،  درک برنامه‌های تلویزیونی از قبیل اخبار و متن‌های نوشتاری و پاسخ به این متون تهیه و تنظیم شده‌اند که برای متقاضیان با سطح دانش زبان متوسط به بالا مناسب هستند. در آزمون سلپیپ CELPIP، مهارت زبان انگیسی افرادی که قصد مهاجرت به کانادا دارند، مورد سنجش قرار می‌گیرد لذا شرکت در این آزمون و کسب نمرات خوب برای این افراد اهمیت زیادی خواهد داشت. ما در مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت سعی کردیم که در این مقاله درباره آزمون سلپیپ CELPIP کانادا مطالب مفیدی را ارائه دهیم.

 

ساختار آزمون سلپیپ

آزمون CELPIP به دو شکل برگزار می‌شود:

1) آزمون CELPIP – General :

  1. در آزمون سلپیپ جنرال هر چهار مهارت خواندن، شنیداری ، نوشتاری و مکالمه مورد ارزیابی قرار می گیرد.

 

  1. زمان آزمون حدودا سه ساعت و نیم می باشد.

 

  1. این آزمون مخصوص متقاضیانی است که برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام می‌کنند.

 

  1. این آزمون در چهار کشور کانادا، آمریکا، چین، هند، فیلیپین و امارات متحده عربی برگزار می‌شود.

 

  1. هزینه برگزاری آزمون سلپیپ از نوع جنرال در کانادا در سال 2021، 280 دلار به همراه مالیات می‌باشد و هزینه آن در سایر کشورها نیز متغیر است. (برای اطلاع دقیق‌تر می‌توانید به وبسایت CELPIP مراجعه کنید.)

 

2) آزمون CELPIP – Genera LS:

  1. در آزمون سلپیپ بصورت جنرال ال اس، تنها مهارت شنیداری و مکالمه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 

  1. زمان آزمون حدودا یک ساعت و نیم می باشد.

 

  1. مخصوص متقاضیانی است که برای اخذ شهروندی کانادا اقدام می‌کنند.

 

  1. این آزمون تنها در کانادا برگزار می‌شود.

 

  1. هزینه برگزاری آزمون سلپیپ برای نوع LS در کانادا در سال 2021، 195 دلار به همراه مالیات می باشد.

 

در مورد ساختار آزمون در هر دو نوع آزمون CELPIP می‌توان به طور خلاصه این طور بیان کرد که نوع اول و دوم یعنی CELPIP – General و CELPIP – Genera LS هر دو در مهارت‌های شنیداری و مکالمه ساختار یکسانی دارند. اما در آزمون CELPIP – General  مهارت‌های بیشتری را از شما تست می‌گیرند. مهارت شنیداری این آزمون به ۶ بخش تقسیم می‌شود که هر بخش از این قسمت نیز به موضوعات متنوعی اختصاص داده شده است و از هنگام شنیدن و پاسخ گویی بین 47 تا 55 دقیقه زمان نیاز دارد.

 

بخش خواندن شامل ۴ بخش است که هرکدام از این بخش‌ها سؤالات متنوعی را شامل می‌شوند. پاسخ‌گویی به سوالات این بخش نیز بین 55 تا 60 دقیقه زمان می‌برد. در بخش نوشتاری باید به دو سؤال پاسخ دهید و زمانی بین 53 تا 60 دقیقه را در نظر گرفته اند و در بخش چهارم یعنی اسپیکینگ نیز که به 8 بخش تقسیم شده، پاسخ گویی شما در زمان 15 الی 20 دقیقه به اتمام می‌رسد.

 

 

CELPIP

 

 

شباهت‌ها و تفاوت‌های سلپیپ با آیلتس

اگر به فکر مهاجرت به کانادا هستید باید بدانید که از نظر وزارت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا، دو آزمون زبان سلپیپ CELPIP و آیلتس IELTS برای برنامه‌های مهاجرتی کانادا مورد پذیرش هستند. در اینجا لیستی از شباهت‌ها و تفاوت‌های سلپیپ با آیلتس را مشاهده می‌کنید:

1) هر دوی این آزمو‌ن‌ها بر مبنای 4 مهارت اصلی شنیداری، خواندن، نوشتاری و مکالمه طراحی شده‌اند و از نظر پذیرش و امتیاز برای مهاجرت به کانادا کاملا یکسان هستند.

 

2) تمام 4 بخش امتحان سلپیپ تنها در یک جلسه‌ی 3 ساعته برگزار خواهد شد و برخلاف آزمون آیلتس برای بخش مکالمه نیازی به حضور در یک جلسه‌ جداگانه نخواهد بود.

 

3) آزمون آیلتس کاغذی و سلپیپ به صورت تمام کامپیوتری است.

 

4) در امتحان آیلتس بخش مکالمه در حضور کارشناس انگلیسی زبان صورت می‌گیرد. اما در امتحان سلپیپ بخش مکالمه آزمون توسط کامپیوتر ضبط و بدون حضور شخص دیگری انجام خواهد شد.

 

5) نحوه پاسخ دهی در آزمون آیلتس به صورت کاملا دست نویس است و اگر غلط املایی داشته باشید، نتیجه خوبی نمی‌گیرید. اما در آزمون سلپیپ این بخش شبیه به آزمون تافل و به صورت تایپ کردن در کامپیوتر است. و اگر شما در حین تایپ دارای غلط املایی باشید، برعکس تافل کامپیوتر به شما آن را نشان خواهد داد.

 

6) در آزمون آیلتس شما باید تعداد کلماتی که می‌نویسید را مرتبا بشمارید، اما در آزمون سلپیپ تعداد کلمات به صورت لحظه‌ای توسط کامیپوتر برای شما نشان داده می‌شود.

 

7) در بخش شنیداری آزمون سلپیپ صدای افراد کانادایی و با یک لهجه ضبط می شود. اما در آیلتس با لهجه‌های آمریکایی، بریتانیایی، نیوزلندی، استرالیایی یا کانادیی صدا را ضبط می کنند.

 

8) آیلتس هم برای اهداف تحصیلی و کاری است و هم برای اهداف مهاجرتی اما سلپیپ فقط برای اهداف مهاجرتی و تابعیت است.

 

9) آزمون آیلتس فراگیرتر است و تقریبا در همه کشورهای جهان برگزار می‌شود اما آزمون سلپیپ فقط در کشورهای کانادا، آمریکا، چین، هند، فیلیپین و امارات متحده عربی برگزار می‌شود.

 

10) آیلتس از 1 تا 9 و سلپیپ از M که به معنای حداقل میزان تسلط به زبان یا نبود اطلاعات کافی برای ارزیابی (مثل شرکت نکردن داوطلب) می باشد شروع شده و پس از آن از نمره 3 تا 12 درجه بندی دارد.

 

11)  نتایج آزمون سلپیپ 4 الی 5 روز کاری پس از تاریخ برگزاری آزمون در دسترس هستند، در حالی‌که نتایج آزمون آیلتس 13 روز بعد از آزمون منتشر می‌شوند. هر دو آزمون تا 2 سال نیز از زمان اعلام نتایج معتبر خواهند بود.

 

CELPIP3

 

جمع‌بندی از نظر مایگریشن اسکیلز

اگر قصد مهاجرت به کشور کانادا را دارید، می دانید که مهارت زبان یکی از الزامات مهاجرت است. آزمون CELPIP به طور خاص برای ارزیابی مهارت های زبان مورد نیاز برای اقامت دائم کانادا و شهروندی طراحی شده است. این آزمون از زبان انگلیسی کانادایی استفاده می کند. آزمون‌های آیلتس و سلپیپ هر دو برای اهداف مهاجرتی کانادا مورد پذیرش هستند و سختی و آسانی آن‌ها بستگی به دانش هر کس از زبان انگلیسی دارد. از نظر مایگریشن اسکیلز، آیلتس برای متقاضیانی که امتحان‌های کاغذی  و مکالمات رو در رو را ترجیح می دهند، بهتر است و البته دسترسی به آن برای متقاضیانی که از خارج از کانادا اقدام می کنند، آسان‌تر است.

 

 اما آزمون سلپیپ برای متقاضیانی که کار با کامپیوتر برایشان آسان‌تر است و ترجیح می دهند تایپ کردن و توانایی دیدن زمان و شمارش کلمات خود را داشته باشند، بهتر است. با توجه به فراگیر بودن آزمون آیلتس منابع گوناگونی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در دسترس است. آزمون CELPIP آزمون جدیدتری نسبت به آیلتس می‌باشد اما هنوز گزینه‌‌های مختلفی برای آماده شدن برای آزمون وجود دارد. اگر شما هم قصد شرکت در آزمون CELPIP را دارید، می‌‌توانید همین الان برای دسترسی به منابع مختلف آزمون CELPIP از سایت مهارت‌های مهاجرت  یا مایگریشن اسکیلز به آدرس  www.migrationskills.ir  دیدن کنید.

 

  

 

 

 

 

 

 

 

migrationskills3
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.