توصیه نامه یا LOR چیست؟

توصیه نامه

 

توصیه نامه یا LOR چیست؟

توصیه نامه یا Letter of Recommendation یا Recommendation Letter یا  LOR نامه‌ای است که توسط استاد دانشگاه، رئیس یا کارفرما و یا هر شخص دیگری  جهت بیان مهارت‌ها، دستاوردها،  توانایی‌ها و عملکرد شخص دیگری نوشته می‌شود.

برای اپلای به اکثر دانشگاه‌ها یا پوزیشن‌های تحصیلی، کارآموزی یا کاری، نیاز به یک تا چند رفرنس (Reference) یا توصیه‌کننده (Recommender) دارید که از نزدیک و به اندازه‌ی کافی در جریان روند تحصیلی یا کاری شما بوده‌اند.

یکی از پرکاربردترین استفاده‌های توصیه نامه برای متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری و مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه خارجی است.  این کار برای بررسی صلاحیت علمی، فنی و تجربی متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور انجام می‌شود. درواقع، توصیه‌نامه این امکان را برای اساتید دانشگاه مقصد فراهم می‌کند تا درباره وضعیت علمی و تجربی یک دانشجو از نگاه متخصصان و کارشناسانی که با وی کار کرده‌اند، آگاه شوند. این توصیه‌نامه‌ها به کارشناسان پذیرش تحصیلی دانشگاه‌ها، بويژه برای بورسیه‌های تحصیلی ارسال می‌شوند.

برای پذیرش موقعیت‌ شغلی در یک شرکت یا موسسه ای در داخل یا خارج از کشور نیز ممکن است از شما یک رفرنس درخواست شود تا مسئولان منابع انسانی مجموعه حقوقی مورد نظر، بتوانند بخشی از ادعاهای شما را که در رزومه مطرح شده است را در صورت لزوم استعلام کنند.

این کار، برای راستی آزمایی و بررسی صحت و سقم ادعای اعلامی از سوی متقاضی انجام می شود. رفرنس، یکی از چند فرصتی است که در اختیار کارفرما قرار می گیرد تا صلاحیت فنی و اخلاقی و علمی و تجربی متقاضی شغل را بررسی کند.

داشتن یک توصیه‌نامه خوب می‌تواند نقش مهمی در قبولی درخواست پذیرش تحصیلی شما داشته باشد، به همین دلیل ما در مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت در ادامه سعی داریم شما را با توصیه‌نامه و نحوه نگارش آن بیشتر آشنا کنیم.

 

LOR

متن توصیه نامه شامل چه مواردی است؟

یک توصیه نامه، توصیفی از مهارت فرد در رابطه با اشتغال یا تحصیلات است. این نامه باید ویژگی ها و توانایی‌هایی متقاضی را برای موقعیت مورد نظر مانند یک بورسیه تحصیلی خاص یا برنامه تحصیلی با موضوعی مشخص، به طور کامل بیان کند.

بهتر است تا شخص معرف در متن خود به توانایی‌ها و ویژگی‌های مثبت فرد متقاضی مانند روحیه کار تیمی، استعداد و پشتکار و موارد مشابه در طول همکاری با وی اشاره کند.

 

چه کسانی می توانند توصیه‌نامه بنویسند؟

کسی که برای شما توصیه نامه می‌نویسد در انتخاب شدن شما توسط تیم پذیرش مقصد نقش عمده‌ای دارد. به همین دلیل انتخاب استاد موردنظر بسیار مهم است. بدین منظور نباید هیچ عجله‌ای در این مورد بکنید.

پیشنهاد می‌شود که برای انتخاب شخص مورد نظر یک لیست از تمامی کارفرمایان سابق، استادان و افراد شاخص و معتبری را که فکر می‌کنید برای نگارش توصیه نامه در اولویت قرار دارند تهیه کنید.

گرفتن توصیه‌نامه کار چندان راحتی نیست. چون بسیاری از اساتید هستند که وقت کافی برای نوشتن ندارند. از طرفی، فرم‌هایی برای توصیه‌نامه‌ها وجود دارد که باید حداقل سه استاد آنها را پر کرده به همراه توصیه‌نامه ارسال شوند. ممکن است استاد حاضر نشود این وقت را برای دانشجو بگذارد. همچنین به این نکته توجه کنید که فرد انتخاب شده حتما این مسئولیت را به درستی و جدیت انجام دهد و شرایط و نیاز شما را درک کند.

نکته مهم در این مورد این است که حتما باید در نظر بگیرید استادی که LOR شما را نگارش می کند، ترجیحا اطلاع کامل و به روزی از فعالیت‌های علمی شما داشته باشد و بتواند به بهترین شکل مهارت‌های‌تان را شرح دهد.

 

روش‌های ارسال توصیه‌نامه کدام‌اند؟

روش‌های ارائه توصیه نامه به دانشگاه‌های مختلف با توجه به سیستم دانشگاه متفاوت است.

1- بعضی از دانشگاه‌ها دارای فرم‌های توصیه‌نامه آنلاین هستند که با وارد کردن ایمیل اساتید به‌صورت خودکار لینک مربوطه برای استاد ارسال می‌شود تا آن را تکمیل کنند؛ یا اینکه از دانشجو می‌خواهند آن را برای استاد خود ارسال کرده و استاد فرم مذکور را تکمیل کند. پس از تکمیل فرم، دانشجو یا استاد معرف باید آن را به وسیله ایمیل برای دانشگاه ارسال کنند. در این حالت بهتر است از پست الکترونیک سازمانی استفاده شود.

 

2- گروهی از دانشگاه‌ها فرم‌های خاصی برای ریکامندیشن‌ها دارند که باید از وب‌سایت دانشگاه دانلود و توسط استاد توصیه‌گر تکمیل شود.  استاد توصیه گر بعد از تکمیل فرم، آن را به متقاضی به صورت مهر و موم شده و در یک پاکت مخصوص تحویل می‌دهد و متقاضی آن را به آدرس پستی دانشگاه ارسال می کند.

 

3- بعضی دانشگاه ها در سایت خود امکان نگارش و ثبت توصیه نامه ندارند و استاد توصیه‌گر باید توصیه نامه متقاضی را تایپ کرده و از طریق ایمیل خود برای دفتر پذیرش دانشگاه ارسال کند.

 

4- برخی دانشگاه‌ها به صورت کاملا مستقیم با استاد مرجع ارتباط برقرار می‌کنند و از طریق ایمیل استاد مرجع، به طور مستقیم با ایشان ارتباط برقرار می‌کنند وبه صورت مرحله به مرحله اقدام به جمع‌آوری اطلاعات لازم برای توصیه‌نامه می‌کنند.

 

 

Letter of recommendation

 

نکات مهم نگارش توصیه نامه

1) یک توصیه‌نامه خوب باید توسط توسط فردی با سابقه علمی و تجربی موفق (یکی از اساتید دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد)، با نگارشی صحیح و متنی شیوا تحریر و به‌صورت واضح و صادقانه نوشته شود.

2) شیوه ارسال توصیه‌نامه (دستی یا آنلاین) تاثیری در انتخاب دانشجو ندارد و باید طبق رویه درخواستی دانشگاه انجام شود.

3) اطلاعات مرتبط و لازم را در مورد خودتان به استاد مورد نظر بدهید. استاد باید از تجربه‌های تحصیلی و کاری مرتبط با رشته‌ی تحصیلی شما و همچنین توانایی‌های و زمینه‌ی مورد علاقه شما آشنایی کافی داشته باشد.

4) باید سعی شود حتی المقدور از استفاده از متن های تمپلیت و کلیشه ای موجود در اینترنت پرهیز شود و خود استاد به صورت شخصی در مورد هر دانشجو توصیه‌نامه بنویسد.

5) در نگارش ریکامندیشن‌ها حتما بایستی از یک بیان رسمی و مناسب برای مکاتبات اداری استفاده شود.

6) در توصیه‌نامه، باید جایگاه سازمانی فرد توصیه‌کننده، میزان آشنایی با توصیه‌شونده، آدرس و شماره تماس و پست الکترونیک وی درج شود و در صورتی که از طرف سازمان یا شخصیت حقوقی این نامه تحریر می‌شود، حاوی لوگو و مهر مجموعه مزبور باشد.

7) توصیه نامه باید در تعداد ۴۰۰ تا ۵۰۰ کلمه نوشته شود و استادی که نگارش توصیه نامه را بر عهده دارد در ابتدا باید در کاغذ استاندارد و مناسب برای نوشتن نامه اداری شروع به نوشتن توصیه‌نامه کند.

8) دانشگاه ها معمولا  2 یا 3 توصیه نامه را از شما درخواست می کنند، بنابراین از ارسال توصیه نامه های متعدد خودداری نمایید چرا که در پذیرش شما توسط دانشگاه تاثیری ندارند.

 

Letter of recommendation

 

 

 

و سخن آخر از نظر مایگریشن اسکیلز…

برای اپلای به اکثر دانشگاه‌ها، کارشناسان پذیرش تحصیلی از یک یا چند نفر که شناخت مناسبی از متقاضی داشته باشند، درخواست توصیه نامه می نمایند. توصیه نامه بخودی خود تضمینی جهت گرفتن پذیرش نیست اما جالب است بدانید که داشتن یک انگیزه نامه قوی و توصیه نامه پربار می‌تواند تاثیر به سزایی در پذیرش فرد داشته باشد.

ما در مایگریشن اسکیلز تلاش می‌کنیم تا شما را یاری کنیم که به بهترین شکل به هدف خود دست یابید. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر راجع‌به خدمات اپلای به سایت مایگریشن اسکیلز به آدرس www.migrationskills.ir  مراجعه کنید.

migrationskills3
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.