پاسخ­گویی به سوالات صحیح (True)، نادرست (False) و اشاره نشده (Not Given) برای کسب نمره عالی­‌تر در ریدینگ IELTS

ریدینگ IELTS

پاسخ­گویی به سوالات صحیح (True)، نادرست (False) و اشاره نشده (Not Given) برای کسب نمره عالی­‌تر در ریدینگ IELTS

ریدینگ IELTS دومین بخشی است که در روز آزمون مورد سنجش قرار می‌گیرد و یکی از مهم‌ترین بخش‌های آزمون آیلتس است. در بخش ریدینگ IELTS شما با سوالات متنوعی مواجه می شوید. ممکن است چندگزینه‌ای باشد، صحیح غلط باشد، انتخاب عنوان مناسب برای هر پاراگراف باشد و غیره.

ما در مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت در این مطلب سعی داریم شما را با نحوه پاسخگویی به سوالات صحیح/نادرست/ اشاره نشده در بخش ریدینگ IELTS برای کسب نمره بالا آشنا کنیم.

 

learn English

 

 

سوالات صحیح (True)، نادرست (False) و اشاره نشده (Not Given)

1) در این سوالات، عبارت نادرست (False) در برگیرنده موارد نادرست و عبارت اشاره نشده (Not Given) است. در صورتی­که عبارت براساس متن درست نباشد، آن­گاه این عبارت نادرست (False) است.

یک عبارت به دو دلیل زیر می‌­تواند نادرست باشد:

1- در صورتی‌­که این عبارت به نوعی اطلاعات متن را تکذیب کند.

2- در صورتی­‌که متن به اطلاعات این عبارت اشاره‌­ای نکرده باشد.

براساس این دو دلیل، این سوالات می­‌توانند False و Not Given باشند.

 

2) یک عبارت نادرست اطلاعات متن را به سه شکل زیر تکذیب می کند:

1- ممکن است این عبارت مستقیما متضاد اطلاعات متن باشد. به عنوان مثال، در متن کلمه شمال آورده شده باشد اما در عبارت نادرست کلمه جنوب به کار رفته باشد.

2- ممکن است این عبارت، معنای اطلاعات متن را منفی کند.

3- ممکن است اصلاً اطلاعات این عبارت، همان اطلاعات متن نباشد.

 

شیوه اول: بررسی عبارت، شیوه‌­ای برای کسب نمره 7/5 ریدینگ IELTS

1) اگر این عبارات را پشت سرهم بخوانید، آن­گاه در برخی موارد می­‌توانید متوجه شوید که در کدام قسمت­‌های متن اطلاعات از یک پاراگراف مرتبط به پاراگراف بعدی انتقال داده می­‌شوندو تمرین کنید تا این نوع عبارات را بدون مراجعه به متن بخوانید و متوجه روند آن­ها شوید.

 

2) آن عبارات را به سوال تبدیل کنید چرا که در این حالت مجبور می­‌شوید به این سوالات جواب بله یا خیر (Yes/No) دهید و اگر نتوانستید جواب دهید آن­گاه پاسخ سوال گزینه Not Given است.

 

3) نکته اصلی و مهم عبارت را پیدا کنید. تصور کنید که این عبارت را با صدای بلند می‌­خوانید، آن­گاه از خودتان بپرسد که استرس احتمالی این عبارت در کجا قرار دارد؟

 

4) به دنبال کلماتی باشدی که توصیف‌­کننده و محدودکننده جمله‌­ها هستند. از جمله این کلمات می­‌تواند به largely, usually, sometimes, not many, little, only و موارد مشابه آن­‌ها و یا عبارت­‌های شخصی اشاره کرد.

 

5) به دنبال کلمات منفی از قبیل reject, deny, refuse, ignore و یا کلمات مثبت نظیر favor, like, help, cover و موارد مشابه دیگر باشید.

 

6) به دنبال هر نوع مقایسه دیگر در متن این سوالات باشید.

 

7) تمام برنامه‌­ها/ پروژه‌­ها/ ایده‌­های گذشته و آینده اشاره شده در متن را بررسی کنید. چرا که ممکن است هیچ نوع اطلاعاتی درباره «موارد دیگر» داده نشده باشد.

 

شیوه دوم: پیش‌­بینی و بررسی، شیوه‌­ای جامع و کاربردی برای کسب نمره 8 ریدینگ IELTS

1) هنگام فکر کردن به یک عبارت، سعی کنید تا با استفاده از عقل سلیم خود پاسخ سوال را پیش­‌بینی کنید. آن­گاه پیش­‌بینی خود را در متن بررسی کنید.

2) قبل از بررسی سوال در متن، ابتدا سعی کنید تا سوال را به درستی درک نمایید. تنها به خط کشیدن در زیر کلمات اکتفا نکنید چرا که این عمل فقط برای اسکن کردن جواب در متن می‌­تواند به شما کمک کند.

3) زمانی که اطلاعات لازم را به‌­دست آوردید، آن­گاه بدون فکر کردن در مورد سوال، متن را بررسی کنید. این کار مانع از سردرگمی شما می­‌شود. بعد از این مرحله، آن­گاه عبارت سوال را با دقت بخوانید و بعد با توجه به متن در مورد جواب تصمیم‌­گیری کنید.

4) زمانی که مشغول فکر کردن برای انتخاب جواب هستید، ابتدا سوال و بعد متن را بخوانید.

5) اگر چنان­چه ابتدا سوال و بعد متن و بعد دوباره سوال را بخوانید، آن­گاه ممکن است نتوانید پاسخ صحیح را انتخاب کنید. به مثال زیر توجه کنید.

 

متن: قیمت­‌ها به زودی سقوط می­کنند.

سوال: قیمت‌­ها کاهش خواهند یافت.

پاسخ: صحیح.

مثال بالا را با مورد زیر مقایسه کنید.

متن: قیمت­‌ها کاهش خواهند یافت.

سوال: قیمت­‌ها به زودی سقوط می‌­کنند.

پاسخ: در متن اشاره نشده است. (Not Given).

 

6) بعد از پایان این بخش، آن­گاه دوباره سوالات را پشت سرهم بخوانید و بررسی کنید که آیا پاسخ­‌ها با تصویر کلی متن مطابقت می­‌کند.

 

IELTS-package

 

پاسخ­گویی به سوالات Not Given, No, Yes، شیوه­‌ای منحصربه‌­فرد برای کسب 8/5 ریدینگ IELTS

1) اصول کلی پاسخ­گویی به این سوالات دقیقاً همان اصول پاسخ­گویی به سوالات False, True و Not Given است. این نوع سوالات جهت بررسی ادعاها و نظرات نویسنده به­‌کار می­روند.

2) لازم است تشخیص دهید که آیا نظرات مطرح شده در متن، نظرات نویسنده و یا نظرات افراد دیگری هستند که نویسنده تنها آن­ها را توصیف کرده است.

3) پاسخ سوالات هم­چنین می­‌تواند نوعی قضاوت و یا ارزیابی به موقعیت توصیف شده در متن باشد.

4) همواره مقایسه­‌های صورت گرفته در متن را بررسی کنید چرا که این مقایسه‌­ها، روش‌­‌های ساده­ای برای ابراز نظر و با انجام قضاوت می­‌باشند. به‌­عنوان مثال، در عبارت شنا کردن از قدم زدن آرامش‌­بخش‌­تر است، نوعی قضاوت بین دو مورد صورت گرفته است.

5) همواره صفت­‌ها را بررسی کنید چرا که آن­ها قضاوتی را نسبت به موقعیتی بیان می­‌کنند. هر صفتی حتی صفت ساده­ای نظیر بزرگ (big) نیز، قضاوتی را بیان می­‌کند. به­‌عنوان مثال، در عبارت: آن ساختمان بزرگ است، صفت بزرگ بیان­‌کننده نوعی قضاوت است که ممکن است فرد دیگری با آن موافق نباشد.

6) قیدهای مطرح شده در متن را بررسی کنید چرا که قیدها نیز معنای عبارات پایه‌­ای را تغییر می­‌دهند.

از جمله این قیدها می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد: carefully, frequently, always, never و …

7) هم­چنین علل مطرح شده در سوال را نیز بررسی کنید. از جمله نشانه‌های آن­ها می­‌توان به کلماتی نظیر since, as, because و … اشاره کرد.

8) هر گونه تغییر رو به رشدی که در متن اشاره شده است را نیز از خود بپرسید که آیا تغییری در حال صورت گرفتن است.

9) هر گونه مغایرت که بین اعداد متن وجود دارد را بررسی کنید. به‌­عنوان مثال، هنگامی که در سوال به یک راه­‌حل اشاره می­‌شود، اما متن حاوی چندین راه­‌حل است. موراد کلی و جزئی را نیز از یکدیگر متمایز کنید.

 

و سخن آخر از نظر مایگریشن اسکیلز…

در بخش ریدینگ IELTS سوالات متنوعی مطرح می‌شود. یکی از انواع سوالات مطرح شده سوالات صحیح، غلط و اشاره نشده می‌باشد. در این مطلب قصد داشتیم شما را با نحوه پاسخگویی به این نوع از سوالات برای کسب نمره بالا آشنا کنیم.

اگر تمایل به مطالعه منابع آزمون آیلتس دارید، می‌توانید همین الان برای دسترسی به این منابع از سایت مایگریشن اسکیلز به آدرس www.migrationskills.ir  دیدن کنید.

 

migrationskills3
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.