
شیوههای مهارت ریدینگ آیلتس و رازی که تنها نخبگان آیلتس آن را میدانند.
مهارت ریدینگ آیلتس دومین بخش از آزمون آیلتس است که ۶۰ دقیقه طول می کشد. احتمال اینکه در این بخش از آزمون زمان کم بیاورید بسیار زیاد است. ما در مایگریشن اسکیلز یا مهارتهای مهاجرت قصد داریم در این مطلب شیوه هایی را به شما آموزش دهیم که کسب نمره بالا برای مهارت ریدینگ آیلتس را برای شما آسانتر میکند. پس در ادامه با ما همراه باشید!
همچنین توصیه میکنیم مطالب پیشین ما راجع به تکنیک های اسکیم و اسکن را که برای افزایش سرعت خواندن در بخش ریدینگ IELTS پیشنهاد میشود را مطالعه کنید.
شیوه نخست مهارت ریدینگ آیلتس: شکل دستوری و کلمات عناوین را بررسی کنید.
1) تفاوت بین دو گروه اطلاعات به کار رفته را مشخص کنید. این دو نوع عبارتاند از: اطلاعات مخصوص به پاراگرافها و اطلاعات مربوط به کلمات سازماندهنده.
2) کلمات سازماندهنده از قبیل کلمات جمع قابل شمارش، کلمات رایجی هستند که میتوانند بیانکننده علل، دلایل، مزایا، موانع، سختیها، پاسخها، مشکلات، تاثیرات، راهحلها، عوامل، خطرها، مثالها و … باشند. شیوه بیان این کلمات را در متن یاد بگیرد و در ضمن مراقب کلمات مشابه آنها نیز باشند.
توجه داشته باشید که در این کلمات سازماندهنده، اطلاعات خاصی در مورد پاراگراف اضافه شده است.
بهعنوان مثال در ترکیبات زیر:
[causes] of poverty in urban areas, [different levels] of urban poverty
توجه داشته باشید که چگونه عبارتهای ایتالیک شده معنای کلمات سازماندهنده داخل کروشه را محدود میکنند.
از این شیوه تفکیک اطلاعات جهت اسکن و یا اسکیم پاراگرافها استفاده کنید.
3) اگر کلمات سازماندهنده متن جمع باشند، به این معنا است که پاراگراف دارای بیش از یک ایده بوده و احتمالاً هم دارای یک مقدمه است.
4) پاراگراف میتواند بهوسیله کلمات غیرقابل شمارش از قبیل خسارت (damage) و موارد مشابه دیگر سازمان دهی شود. پاراگرافهای توصیفی نیز ممکن است با کلمات مفرد قابل شمارش سازماندهی شوند. این مورد میتواند: مقایسه، تاثیر و یا شرح و بحث مطلبی باشد.
شیوه دوم مهارت ریدینگ آیلتس: بهدنبال ارتباطات بین عنوانها باشید.
1) عناوین معمولاً با یکدیگر مرتبط هستند.
2) در ابتدا عنوانی را بررسی کنید که خاص به نظر میرسد. این عنوان ممکن است تنها جزئی در پاراگراف باشد، لذا ممکن است همانند یک عامل انحرافی در پیدا کردن عنوان کلی باشد. حتی اگر این جزء را از پاراگراف حذف کنید، باز هم نقش خود را خواهد داشت.
3) یک عنوان به ظاهر خاص میتواند عنوان پاراگرافی باشد که فقط یک جزء را توصیف میکند.
4) عناوین مرتبط با یکدیگر را بررسی کنید. این عناوین میتوانند علت یا معلول و مشکل یا راه حل باشند.
5) عناوین دارای صفت را بررسی کنید. مطمئن شوید که عنوان هر پاراگراف تمام جنبههای آن را پوشش میدهد. مراقب صفتها و سایر عبارات وصفی باشید.
6) عناوین میتوانند دو دسته اطلاعات را شامل شوند که یک دسته به پاراگراف پیشین برمیگردد.
شیوههای پیشرفته مهارت ریدینگ آیلتس، که مهارت خواندن شما را متحول می کند.
1) عنوان ها را بخوانید و به سرعت هر پاراگراف را اسکیم کنید و بعد در انتخاب پاسخ تصمیم گیری کنید.
2) عنوان را به جمله تبدیل کنید چرا که بدین شکل معنای آن برایتان روشنتر میشوند.
3) به محض آنکه مضمون کلی و تمرکز اصلی پاراگراف را پیدا کردید، آنگاه اسکیم کردن خود را متوقف کرده و سریعاً شروع به تطبیق عناوین با پاراگرافها کنید.
4) زمانیکه عناوین را تطبیق دادید، آنگاه آنها را بخوانید تا مطمئن شوید که ترتیب معنایی دارند.
5) زمانیکه پاسخها را بررسی میکنید، از پرداختن به جزئیات خودداری کنید چرا که توجه به آنها ممکن است سبب شود تا پاسخ خود را تغییر دهید.
6) قبل از پرداختن به متن، ترتیب احتمالی عناوین را پیشبینی کنید.
7) اگر پاراگرافی دشوار بود، آنگاه از شیوههای مختلف اسکیم که بر شرح و گسترش متن تمرکز هستند استفاده کنید. همیشه به دنبال تغییر جهت متن باشید.
8) هر پاراگراف را بهترتیب اسکیم کنید و بعد به سرعت در مورد موضوع آن تصمیم بگیرید. خودتان در چند کلمه عنوانی برای هر پاراگراف بسازید. در مرحله بعد به لیست عناوین نگاه کرده و آنها را با پاراگرافها تطبیق دهید.
جملات و عبارات با پاراگراف را در آزمون مهارت ریدینگ آیلتس تطبیق دهید.
1) جهت آشنایی با شیوههای این قسمت به بخش تطبیق عناوین با پاراگرافها رجوع کنید و همان شیوهها را در اینجا نیز استفاده نمائید.
2) از آنجایی که معمولاً تعداد پاراگرافها از تعداد جملات و عباراتها بیشتر است. لذا لازم است اسکن را به سرعت انجام دهید.
3) جملات ممکن است با جزئیات خاصی در متن مرتبط شوند لذا به دنبال اسامی عام باشید. این اسامی میتوانند توصیف، مراجع، دلیل، تاثیر، اهمیت و … باشند. این کلمات ممکن است هم مفرد و هم جمع باشند.
4) علاوه بر عبارات مرتبط به یک اسم عام، هم چنین ممکن است بندهایی وجود داشته باشید که با چگونگی عملی یا با عباراتی واقعی معرفی شدهاند.
به عنوان مثال، عبارت the fact that… که ترجمه آن میشود : این واقعیت که …
5) کلمات جمع ممکن است به این مساله اشاره کنند که عبارت و یا جملهای کل پاراگرافی را شامل میشود لذا این عبارت و یا جمله مثل یک عنوان است. یک اسم مفرد نیز میتواند شامل کل و یا جزئی از یک پاراگراف شود.
6) اگر عبارات شبیه عناوین یا لیست بودند، آنگاه نکات دیگری را جستجو کنید. با استفاده از شیوه اسکن و یا اسکیم یک پاراگراف به همان طریقی که در شیوه یک توضیح داده شد، سازماندهی هر پاراگراف را بررسی کنید.
7) زمانیکه اطلاعات لازم را پیدا کردید، آنگاه بررسی کنید که آیا ایده اصلی این عبارت متن را به بیان دیگری بازگویی و یا خلاصه میکند.
و سخن آخر از نظر مایگریشن اسکیلز…
امیدواریم که با مطالعه این مطلب توانسته باشید با شیوههای مهارت ریدینگ آیلتس آشنا شده و با بهکارگیری این شیوهها بتوانید که حداقل نمره 7 در آزمون آیلتس را کسب کنید.
اگر شما هم برای آزمون آیلتس آماده میشوید و تمایل به مطالعه منابع آیلتس دارید، میتوانید همین الان برای دسترسی به این منابع از سایت مایگریشن اسکیلز یا مهارت های مهاجرت به آدرس www.migrationskills.ir دیدن کنید.
توصیه میشود از دو مقاله دیگر در حوزه Writing و Speaking نیز دیدن فرمایید.