منابع لیسنینگ آیلتس و 15 تا از بهترین آن‌ها

منابع لیسنینگ آیلتس

منابع لیسنینگ آیلتس و 15 تا از بهترین آن‌ها

 

 منابع لیسنینگ آیلتس شامل کتاب و سایت‌هایی است که برای تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس به داوطلبان کمک می‌کنند. بسیاری از دواطلبان آزمون آیلتس ممکن است با این سوال مواجه شوند که برای تقویت مهارت شنیداری آیلتس باید از چه کتاب‌ها و منابعی استفاده کنند؟ با وجود در اختیار داشتن بهترین منابع لیسنینگ آیلتس و تمرینات منظم، شما می‎توانید در مدت زمان لازم به موفقیت دلخواه خود برسید. 

ما در مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت در این مطلب سعی داریم پس از معرفی مختصری از بخش لیسنینگ آیلتس شما را با بهترین منابع لیسنینگ آیلتس آشنا کنیم.

 

 

آزمون لیسنینگ آیلتس

برای شناخت بهتر منابع آیلتس باید با ساختار آزمون و نوع سوالات آن آشنا باشیم. آزمون لیسنینگ آیلتس ۳۰ دقیقه است و شامل چهار گفتار است که از قبل بر روی نوار ضبط شده است. این گفتارها از آسان به سخت مرتب شده‌­اند و فقط یک بار از طریق بلندگوهای سالن پخش می­شوند.

گفتار اول: مکالمه­‌ای است که بین دو نفر درباره موضوعی عمومی یا اجتماعی صورت می­‌گیرد.

گفتار دوم:  سخنرانی یا مصاحبه‌­ای است که درباره موضوعی عمومی یا اجتماع صورت می‌­گیرد. به عنوان مثال: سخنرانی در مورد امکانات محلی.

گفتار سوم: مکالمه‌­ای است که بین چهار نفر یا تعداد بیش­تری و درباره موضوعی آموزش یا تعلیمی صورت می­گیرد. به عنوان مثال یک معلم دانشگاه و دانشجویی که در مورد یک تکلیف بحث می‌کنند.

گفتار چهارم: سخنرانی یا گفتگویی است که درباره موضوعی عمومی و دانشگاهی صورت می‌­گیرد. به عنوان مثال یک سخنرانی دانشگاه.

 

 

IELTS listening

 

 

در آزمون آیلتس سوالات متداولی دیده می شود. این سوالات عبارتند از:

1) سوالات چندگزینه‌ای: این دسته سوالات سوالاتی هستند که دارای جای خالی هستند و شما می بایست با توجه به سه گزینه ارائه شده در سوال (گزینهA، B و C)، گزینه ی درست را انتخاب و آن را بنویسید.

2) سوالات وصل کردنی (Matching): در این دسته سوالات، از شما خواسته می شود که با خط، لیستی از موارد ارائه شده را به پاسخ هایی که در مقابل آن موارد آورده شده است، وصل کنید. ممکن است برخی گزینه های جواب اضافی باشند.

4) کامل کردن جمله ناتمام: برای این دسته سوالات لازم است که ابتدا مجموعه ای از جملات حاوی اطلاعات کلیدی را در متن سوال بخوانید. سپس باید جاهای خالی هر جمله را با توجه به فایل صوتی پر کنید.

5) کامل کردن خلاصه، جدول، فلوچارت، فرم و…: در این نوع از سوالات باید با توجه به زمینه آنچه در صحبت‌های پخش شده وجود دارد، جاهای خالی را پر کنید. همچنین باید پاسخ خود را از بین گزینه‌های موجود در برگه سؤال انتخاب و روی پاسخنامه بنویسید. یا کلمات جاافتاده از  فایل صوتی پخش شده را تشخیص دهید.

6) تعیین عنوان برای دیاگرام، نقشه، نمودار و…: در این نوع از سوالات یک نقشه یا طرح (مثل طرح یک ساختمان) یا نمودار به شما ارائه می شود و در جاهایی از آن که خالی می باشد شما باید اطلاعات مرتبط را پر کنید. پاسخ ها اغلب از میان تعدادی گزینه موجود در سوال قابل انتخاب است.

3) سوالات با پاسخ‌های کوتاه: آخرین دسته، سوالاتی هستند که بایست یک سوال را بخوانید و جوابی کوتاه متناسب با اطلاعات موجود در فایل صوتی سوال به آن بدهید.

 

بهترین منابع لیسنینگ آیلتس

در ادامه فهرستی از بهترین منابع لیسنینگ آیلتس شامل کتاب‌های مناسب و منابع آنلاین برای تقویت مهارت شنیداری آزمون آیلتس را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.

 

 

1) کتاب Collins English for Exams Listening for IELTS

این کتاب منحصرا برای بخش listening آیلتس طراحی شده و به کسب نمره ۷ به بالا در این امتحان کمک شایانی می‌کند. کتاب  Collins English for Exams Listening for IELTS نمونه سئوالات آیلتس، نکات و تکنیک‌های مربوط به بخش لیسنینگ‌ آیلتس و لغات مرتبط با موضوع هر درس آموزش داده می‌شود.

 

book- Listening for Ielts

 

 

2) کتاب  IELTS Advantage

کتاب IELTS Advantage که برای مهارت‌های مختلف آیلتس از جمله listening طراحی شده، ۹ درس داره و شامل نمونه سئوالات لیسنینگ و اسپیکینگ آیلتس است و به افرادی که نیاز به گرفتن نمره ۷ به بالا نیاز دارند، شدیدا توصیه می‌شود.

در بخش اول این کتاب، توضیحات کامل در مورد دو بخش listening و speaking ونحوه نمره‌دهی آزمون آیلتس وجود داره که به شما کمک میکنه با اطلاعات کافی به سراغ مطالعه برای تست برید.

 

Ielts avantage book

 

 

 

3) مجموعه کتاب  Tactics for Listening

یکی از بهترین کتاب های منابع لیسنینگ آیلتس ،مجموعه کتاب  Tactics for Listening می باشد که در سه سطح Basic, Developing, Expanding تنظیم شده است. این کتاب به گونه ای تنظیم شده که تمام مباحث روزمره زبان انگلیسی را پوشش می دهد.

از ویژگی دیگر این کتاب تقویت همزمان مهارت شنیداری و گفتاری شماست و علاوه بر افزایش این دو مهارت، زبان آموز با Stress & Intonation یعنی حفظ آهنگین بودن کلام و تکیه صدا و همچنین Accent یا همان لهجه و طرز قرائت کلمات آشنا خواهد شد. نویسنده تاکتیک Jack C Richards است و برای افراد تازه کار و کسانی که با لیسنینگ مشکل دارند، بهترین انتخاب است.

 

Tactics for Listening

 

 

 

 

4) کتاب‌های  Real listening and speaking

مجموعه Real Listening & Speaking یک مجموعه چهار سطحی برای آموزش مهارت شنیداری و گفتاری زبان انگلیسی، از بهترین منابع لیسنینگ آیلتس به شمار می‌رود. از این کتاب می‌توانید برای تمرین لیسنینگ آیلتس و تقویت لیسنینگ آیلتس استفاده کنید.

نکاتی که در حین دروس آموزش داده می شود به همراه تمرین های صوتی است و بر روی مکالمات واقعی و روزمره زبان انگلیسی تمرکز می کند. از ویژگی مثبت این مجموعه عبارتند از: خلاصه مکالمات اساسی و نکات مهم هر درس در پایان آمده است.

 

 

 

5) کتاب  Listen Here

کتاب Listen Here از منابع لیسنینگ آیلتس است که توسط انتشارات کمبریج منتشر شده است.

در این کتاب به موضوعات مختلف و متنوعی اشاره شده همچون تور های تفریحی و معرفی مکان های جذاب یک شهر. این کتاب برای بخش دوم لیسنینگ آزمون آیلتس مفید است. کتاب Listen Here را می توانید هم به عنوان یک منبع مکمل در کنار کتاب اصلی آموزش ببینید و هم به عنوان یک منبع خودخوان آیلتس آن را مطالعه کنید.

 

 

 

6) کتاب Improve your IELTS listening   

این کتاب از منابع لیسنینگ آیلتس همان‌طور که از نامش پیداست در تقویت لیسنینگ و بهبود آن به شما کمک می‌کند. این کتاب یکی از کتاب‌های مجموعه ۳ عددی است که دو کتاب دیگر به بخش‌های رایتینگ و ریدینگ اختصاص دارد.

 

Improve your IELTS listening

 

 

7) کتاب Get Ready For IELTS Listening

منابع لیسنینگ آیلتس برای افراد مختلف در سطح‌های مقدماتی، متوسطه و پیشرفته طراحی می‌شوند. این کتاب نیز برای داوطلبانی مناسب است که از سطح مقدماتی فراتر رفته و در سطح مقدماتی هستند.

هر درس این کتاب شامل ۳ بخش بهبود دایره لغات و نحوه درست نوشتن کلمات، تکنیک‌ها و تمرین لیسنینگ آیلتس و تمرین‌های شبیه سازی شده است.

 

 

Get Ready For IELTS Listening

 

 

 

8) کتاب  IMPROVE YOUR SKILLS LISTENING & SPEAKING FOR IELTS

در این کتاب به صورت موضوعی درس به درس به همراه لغات مرتبط هر درس نوشته شده است. کتابimprove your skills listening and speaking  برای کسب نمره آیلتس ۶ به تا ۷.۵ فراهم آمده است و در آن تمرینات شبیه سازی شده و نزدیک به آزمون اصلی قرار گرفته است.

دیگر ویژگی این کتاب آموزش تکنیک های مناسب آزمون آیلتس است و مولف علاوه بر آموزش این تکنیک به مرور و در هر درس به معرفی کردن انواع سوالات لیسنینگ میپردازد.

این کتاب نیز علاوه بر این که برای آمادگی لیسنینگ فراهم آمده و به عنوان یکی از منابع لیسنینگ آیلتس می‌باشد، همانند کتاب  improve your  IELTS Listening and Speaking Skills  به عنوان منبعی برای تقویت اسپیکینگ نیز معرفی می گردد.

 

IMPROVE YOUR SKILLS LISTENING

 

 

9) کتاب IELTS  Listening ULTIMATE:

کتاب Ielts listening Ultimate ، به منظور تقویت مهارت Speaking  آزمون های  IELTS ارایه شده و شامل مهمترین و پرکاربردترین سوالات آزمون آیلتس به صورت طبقه بندی شد است. کتاب Ielts listening Ultimate  شامل ۱۴۱ تست برگرفته از جدیدترین و معتبرترین منابع از جمله کتاب Cambridge Ielts 14  نسخه ۲۰۲۰ می باشد.

 

 

 

10) مجموعه کتاب‌های Tune in:

سری کتاب های Tune in یک مجموعه سه سطحی از انتشارات آکسفورد است است که توسط J C.Richards برای تقویت مهارت شنیداری تنظیم گردیده است. این مجموعه آموزش می دهد که شما دو جنبه از لیستنینگ را بیاموزید: درک آنچه که افراد بیان می کنند و چگونگی بیان آن. این مجموعه شما را در کسب مهارت بیشتر زبان انگلیسی یاری خواهد رساند.

کتاب شامل سه سطح BEFORE YOU LISTEN، LISTEN   AND UNDRESTANDN, و TUNE IN می باشد و همچنین شامل یک بخش AFTER YOU LISTEN نیز می باشد.

 

Tune in

 

 

منابع اینترنتی لیسنینگ آیلتس

علاوه بر کتاب‌ها در نسخه کاغذی و دیجیتال، منابع آنلاین مفید بسیاری برای آموزش آنلاین و ارائه تمرینات آیلتس وجود دارند. در اینجا به برخی اشاره می‌کنیم.

 

1- IELTS Liz: این صفحه مملو از منابع مفید برای تمرین مهارت Listening شما است. در اینجا لیز نکات کلی (در قالب ویدیو) و همچنین دروس ویدیویی را برای شما ارائه می‌دهد.

 

2- British Council: این سایت که متعلق به british council از برگزارکنندگان و بنیانگذاران آیلتس است یک‌سری منابع آموزشی تستی و توصیه‌های افراد متخصص را در دسترس قرار داده است.

 

3- Pearson Longman iTest: شما میتوانید به سایت i-tests.com  مراجعه کنید و پس از ثبت نام  به صورت رایگان دسترسی کاملی بر Listening های عالی و با کیفیت را داشته باشید.

 

4- Parapal و Self Access: منابع دیگر وبسایتهای  Parapal و Self Access برای انجام تمرین های خوب و عالی آزمون آیلتس به شما کمک بسیاری می کند.

 

5-OUP: این وبسایت دارای ساختار های آزمون آیلتس نمی باشد اما منبع بسیار خوبی برای تمرینات پیرامون Listening آزمون آیلتس می باشد.

 

 

و کلام آخر از نظر مایگریشن اسکیلز …

از اولین ابزارهای لازم و ضروری برای اینکه مهارت شنیداری خود را تقویت کرده و برای آزمون آیلتس آمادگی کافی را کسب کنید این است که به سراغ بهترین منابع لیسنینگ آیلتس بروید. البته صرف مطالعه تنها این منابع کافی نیست و بایستی در کنار آن به تمرینات کافی نیز بپردازید.

اگر تمایل به مطالعه منابع آزمون آیلتس و به طور خاص منابع لیسنینگ آیلتس دارید، می‌توانید همین الان برای دسترسی به این منابع از سایت مایگریشن اسکیلز یا مهارت های مهاجرت به آدرس www.migrationskills.ir  دیدن کنید.

migrationskills3
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.