10 نکته طلایی برای موفقیت در بخش لیسنینگ آیلتس

لیسنینگ آیلتس

10 نکته طلایی برای موفقیت در بخش لیسنینگ آیلتس

لیسنینگ آیلتس یا مهارت شنیداری اولین مهارتی است که در روز آزمون مورد سنجش قرار می‌گیرد. به عقیده اکثر داوطلبان بخش لیسنینگ سخت‌ترین بخش آزمون آیلتس است.

قالب تمام آزمون‌های لیسنینگ یکسان است. آزمون لیسنینگ شامل چهار بخش است که بخش اول و دوم بر اساس موقعیت‌های اجتماعی و بخش های سوم و چهارم آکادمیک هستند. تنها یکبار هر فایل صوتی پخش می‌شود و سوالات آزمون لیسنینگ آیلتس طیف متنوعی از سوالات را در بر می‌گیرد تا بخش‌های وسیعی از مهارت شنیداری شما مورد سنجش قرار گیرد.

برای آمادگی برای بخش لیسنینگ آیلتس باید از مدت‌ها قبل توانایی شنیداری خود را به طرز چشم‌گیری بهبود ببخشید. همچنین برای موفقیت در بخش شنیداری نیاز به دانستن نکات و تکنیک‌های این بخش از آزمون می‌باشد. لذا ما در مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت در این مطلب سعی داریم با بیان 10 نکته کلی شما را برای موفقیت در این بخش از آزمون یاری دهیم.

 

Listening2

 

1- به صورت هدفمند و فعال گوش کنید.

باید سعی کنید بعد از هر بار زدن تست‌های مختلف لیسنینگ از نقاط ضعف خود آگاه شوید. مثلا باید متوجه شوید که در کدام بخش غلط‌های بیشتری دارید و فید بک بگیرید.

منظور از گوش دادن فعال این است که  از تکنیک‌‌های مناسب استفاده کنید تا دامنه لغات خود را افزایش داده، تسلط بیشتری روی گرامر پیدا کنید؛ با تلفظ آشنایی بیشتر پیدا کنید، با املای کلمات (dictation) آشنا شده و بتوانید کلمات را درست بنویسید و همین طور مهارت بازنویسی مطالب را نیز در خود تقویت کنید.

می‌توانید از تکنیک transcribe استفاده کنید. این تکنیک به این صورت می‌باشد که شما در انتهای هر جمله متوقف می‌شوید و سعی می کنید جمله یا بخش شنیده شده را بنویسید. این به تقویت مهارت دیکته شما کمک خواهد کرد فراموش نکنید که در آزمون آیلتس دیکته بخش بسیار مهمی است .

تکنیک موثر دیگر تکنیک showding یا سایه است. در این تکنیک شما باید بعد از گوینده با استفاده از تلفظ و لحن دقیق گوینده، جملات را تکرار کنید.

تکنیک دیگر نوشتن خلاصه یا  summary هست. همان طور که از عنوان آن بر می آید برای این کار شما به یک پادکست یا فایل صوتی در زمینه عمومی گوش داده و بعد از گوش دادن باید خلاصه‌ای از محتوای انتقال داده شده را بنویسید.

 

2- هر لحظه و هر جا زبان انگلیسی را گوش کنید.

برای آمادگی در امتحان آیلتس تقویت Listening، به گوش کردن مداوم نیاز دارد. هر لحظه و هر جا زبان انگلیسی را گوش کنید. سرا پا گوش دادن تا مانند زبان مادری در وجودمان بنشیند بهترین کار است. درست مثل اتفاقی که در دوران کودکی شما در محیط زندگی شما افتاد و بدون اینکه بخواهید زبان مادری خود را یاد گرفتید.

تمرین شنیداری را می‌توان با تماشای فیلم‌های مستند، اخبار به زبان انگلیسی، پادکست ها، تماشای فیلم‌ها و سریال‌های جذاب انگلیسی زبان و گوش دادن به آهنگ‌ها انجام داد. اگر در مترو یا اتوبوس هستید، حتی اگر قرار است یک مسیر نیم ساعته را طی کنید همین الان به یک پادکست گوش کنید، پادکستی که برای شما جذابیت و ارزش شنیدن دارد.

 

3-  یاد بگیرید که همزمان هم بشنوید و هم بنویسید.

تقویت مهارت های شنیداری شما بسیار مهم و ارزشمند هستند، ولی فراموش نکنید که در زمان آزمون هم زمان باید هم گوش دهید و هم بنویسید. بنابراین باید روی مهارت شنیداری خود زیاد کار کنید. یکی از تکنیک‌های مهم برای تقویت این مهارت این است که در آزمون های آزمایشی همزمان با هم به صداها گوش دهید و یادداشت برداری کنید. این تکنیک توانایی شما را در مهارت شنیداری و نوشتاری، هم زمان با هم، بالا می برد.

 

4- با ساختار بخش لیسنینگ آیلتس و استراتژی‌ها و تکنیک‌های پاسخ‌گویی به آن‌ها آشنا باشید.

در آزمون لیسنینگ آیلتس سوالات متداولی دیده می شود. این سوالات عبارتند از: سوالات چندگزینه‌ای، سوالات وصل کردنی  (Matching)، سوالات با پاسخ‌های کوتاه و… . شما باید با نوع سوالات و ویژگی‌های آن‌ها آشنا باشید تا با مواجهه شدن با آن‌ها بدانید از چه تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی برای پاسخ به آن‌ها استفاده کنید.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر بخش لیسنینگ آیلتس به سوالات متداول لیسنینگ آیلتس مراجعه کنید.

 

5- حتما با لهجه‌های مختلف آشنا شوید و سعی کنید به آن عادت کنید.

یکی از نکات مهم برای آمادگی در آزمون آیلتس این است که حتما خود را برای شنیدن تمامی لهجه های انگلیسی در آزمون آیلتس آماده کنید. برخلاف آزمون تافل که بیشتر از لهجه آمریکایی استفاده می‌شود ممکن است در آزمون آیلتس با هر لهجه ای رو به رو شوید؛ مثلا استرالیایی، آمریکایی، کانادایی، نیوزلندی و یا ترکیبی از کشور های اروپایی. بنابراین پیش از امتحان سعی کنید لهجه های مختلف انگلیسی را گوش کنید.

هر چند در این آزمون بیشتر از لهجه بریتانیایی استفاده می شود ولی هر احتمالی وجود دارد پس آمادگی لازم را داشته باشید.

 

6- تمرین کافی داشته باشید و اشتباهات خود را آنالیز کنید.

بعد از آشنا شدن و دانستن تمام موارد مربوط به بخش لیسنینگ آزمون آیلتس، لازم است خود را در شرایط امتحانی قرار داده و تمرین واقعی داشته باشید.

بعد از هر تست و چک کردن پاسخ ها، به پاسخ های غلط دقت کنید و علت غلط پاسخ دادن را بررسی کنید. به چه دلیل آن سوالات را نتوانسته اید پاسخ دهید و یا به چه دلیل پاسخ غلط داده اید، این پاسخ غلط از چه نوعی است.

این گونه آنالیز کردن پاسخ های غلط به شما کمک می کند تا نقاط ضعف و قوت خود را در این بخش شناسایی کرده و به این صورت بتوانید وقت بیشتری گذاشته و برای رفع و حل کردن آن ها اقدام کنید.

 

Listening3

 

 

7- تمرکز داشته باشید و آن را تا پایان بخش لیسنینگ آیلتس حفظ کنید.

یکی از نکات بسیار مهم برای موفقیت در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس داشتن تمرکز و از دست ندادن آن است. در آزمون آیلتس هر لحظه ممکن است جواب در بخش لیسنینگ به شما بدهد ولی متاسفانه چون شانس مجدد را برای شنیدن ندارید احتمال از دست دادن جواب بسیار بالا می‌باشد، لذا شما نیازمندید تا حد امکان تمرکز خود را بالا برده و بر روی لیسنینگ تسلط کافی داشته باشید.

برای این کار باید تمرین زیاد داشته باشید. کسی که عادت به گوش دادن و انجام همزمان چندکار در زمان گوش دادن نداشته باشد، قادر نخواهد بود تمرکز خود را نگه دارد. بنابراین تمام تمرینات قبل از روز آزمون به داشتن تمرکز و حفظ آن کمک خواهد کرد.

 

8-  اگر جواب سوالی را نمی دانید، به سراغ سوال بعدی بروید.

اگر جواب سوالی را ندانستید، هیچ موردی ندارد، آن را رها کنید و به سراغ سوال بعدی بروید.  در این گونه موارد سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید، تمرکزتون را از دست ندهید و فقط ادامه بدهید تا این اتفاق برای سوالات بعدی تکرار نشود. نگرانی  و ناراحتی به دلیل پاسخ ندادن به یک سوال مشکلی را حل نمی کند.  استراتژی درست این است که در آخر هنگام انتقال پاسخ‌ها به برگه پاسخنامه جواب را حدس بزنید.

 

9- دستورالعمل و صورت سوال را به دقت بخوانید.

یکی از نکات مهم شرکت در لیسنینگ آیلتس این است که حتما تمام دستورالعمل ها را با دقت بخوانید. با خواندن این دستورالعمل ها متوجه می‌شوید که باید از چه تعداد کلمه استفاده کنید.

به عبارت دیگر، نوشتن پاسخ باید بر اساس تعداد مجاز کلمه باشد و به هیچ وجه نباید بیشتر نوشت. در غیر این صورت، پاسخ غلط محسوب شده و نمره‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد.

مثلا اگر گفته شده باشد که فقط از دو کلمه استفاده کنید و شما سه کلمه به کار ببرید، قطعا پاسخ شما اشتباه خواهد بود. مثلا اگر از شما خواسته شده باشد که جای خالی زیر را پر کنید “at……pm” در پاسخ نامه فقط باید بنویسید “۵” نباید خود عبارت را یادداشت کنید.

 

10- همواره سوال بعدی را زیر نظر داشته باشید.

خیلی مهم است که بدانید که سوال بعدی چیست که جا نمانید و همانطور که گوش می کنید، منتظر پاسخ سوال بعدی نیز باشید.  این تکنیک هم در  IELTS Listening‌ و هم در Reading‌ حیاتی است، بنابراین توصیه می شود که همیشه دو سوال دو سوال در حافظه خودتان نگه دارید و به جستجو یا انتظار جواب باشید.

 

Listening3

 

و سخن آخر از نظر مایگریشن اسکیلز …

در این مطلب سعی کردیم با اشاره به یک سری نکات مهم برای موفقیت شما عزیزان در بخش لیسنینگ آیلتس گامی برداریم. اما فراموش نکنید که تنها نکته کلیدی برای موفقیت در این بخش تمرینات مکرر و پشتکار شماست.

اگر تمایل به مطالعه منابع آزمون آیلتس دارید، می‌توانید همین الان برای دسترسی به این منابع از سایت مایگریشن اسکیلز به آدرس www.migrationskills.ir  دیدن کنید.

 

 

migrationskills3
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.