10 نکته کلی برای موفقیت در بخش ریدینگ آیلتس

ریدینگ آیلتس

10 نکته کلی برای موفقیت در بخش ریدینگ آیلتس

ریدینگ آیلتس دومین بخشی است که در روز آزمون مورد سنجش قرار می‌گیرد و یکی از مهم‌ترین بخش‌های آزمون آیلتس است. در این بخش، توانایی خواندن و آنالیز متن‌های انگلیسی ارزیابی می‌گردد.

 به طور معمول، بخش ریدینگ آیلتس شامل سه بخش است که به تدریج دشوارتر می‌شوند و به طور کلی 40 سوال برای این بخش در نظر گرفته شده است.

 ریدینگ آیلتس یکی از قسمت‌هایی در آزمون آیلتس است که بسیاری از داوطلبان به خاطر سرعت پایین خواندن معمولا با کمبود زمان مواجه می شوند و زمان کافی برای پاسخ دادن به تمامی سوالات بخش ریدینگ را پیدا نمی‌کنند.

لذا ما در مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت در این مطلب سعی داریم با بیان 10 نکته کلی شما را برای موفقیت در این بخش از آزمون یاری دهیم.

 

reader1

 

1- سرعت خواندن خود را بالا ببرید.

آزمون ریدینگ آیلتس به شدت محدودیت زمانی را به همراه دارد. شما در بخش reading ، 40 سؤال دارید که باید در 60 دقیقه به آن ها پاسخ بدهید. پس باید بدانید اطلاعات را چگونه در متن بیابید و به سؤالات پاسخ دهید و مطمئنا در این مدت زمان کم نمی‌توانید کل متن را بخوانید و به سؤالات پاسخ بدهید.

تکنیکهای  Scanning, Skimming تا حد زیادی به شما کمک می کنند که سرعت خواندن و پاسخگویی به سوالات در شما بالا بروند.

تکنیک Skimming: به‌طور کوتاه Skimming  یعنی خواندن سریع متن به‌منظور به‌دست آوردن پیام و ایده‌ی اصلی متن. برای  Skim کردن باید روی کلمات کلیدی متن تمرکز کنید و اهمیتی به جزئیات ندهید.

 هر وقت که فقط نیاز داریم بفهمیم چکیده و پیام کلی متن چیست و لازم داریم که تصویری کلی از متن را بدست آوریم، می‌توانیم از این تکنیک استفاده ‌کنیم.

تکنیک Scanning: مهارت و تکنیک Scanning  یعنی خواندن سریع متن برای یافتن جزئیات داخل متن.

 هر زمان که نیاز باشد تا علاوه بر داشتن تصویری کلی، اطلاعاتی جزئی مثل اسامی افراد، مکان‌ها، اعداد و از این قبیل را در متن پیدا کنیم، از این تکنیک استفاده می‌کنیم. یکی دیگر از کاربردهای این مهارت، پاسخ دادن به سوالات مطرح شده از جزئیات متن است.

 

2- هنگام مواجه شدن با کلمات ناآشنا آرامش خود را حفظ کنید و سعی نکنید کل متن را در ریدینگ آیلتس درک کنید.

در بخش  Reading آیلتس یا هر آزمون بین المللی زبان انگلیسی، مواجه شدن با کلی کلمات جدید و ناآشنا امری کاملا طبیعی است و به خاطر داشته باشید که تمام کلمات در اکثر مواقع اهمیتی ندارند و ریدینگ تست لغت نیست.

بیشتر نوع سوالات به جای درک کامل و جزبه جز متن از شما می‌خواهند اطلاعات خاصی را در متن پیدا کنید. عملا شما بدون درک کامل متن می‌توانید به خیلی از سوالات به درستی پاسخ دهید. این موضوع را در طی تمرین ها متوجه می‌شوید.

فقط در دو نوع سوال matching و choosing a heading شما نیاز به درک جزئیات دارید. اغلب پاسخگویی به سوالات، درک دقیق یک یا چند جمله خاص را می‌طلبد و نه کل متن.

 

3- دستورالعمل ها را در ریدینگ آیلتس با دقت بخوانید.

نادیده گرفتن دستورالعمل‌ها کار اشتباهی‌ست. دستورالعمل ها برای هر سوالی متفاوت هست. به دقت سوالات و دستورالعمل‌ها را بخوانید تا به خاطر اشتباه ساده نمره از دست ندهید.

مثلا برخی داوطلبان به تعداد کلماتی که باید برای سوالات completion انتخاب کنند دقت نمی‌کنند و این اشتباه یعنی از دست دادن نمره سوالی که جوابش را هم داوطلب می‌داند.

 

4- از متن اول شروع کنید و به ترتیب جلو بروید.

پاسخ اکثر سوالات به صورت منظم در متن آمده است، بنابراین ضرورتی ندارد که برای جواب دادن به سوال بعدی به ابتدای متن برویم. برای مثال اگر جواب سوال 4 را در متن پیدا کرده‌اید و حالا دنبال جواب سوال 5 هستید، قطعا باید از قسمت مربوط به سوال 4 به بعد باید دنبال جواب بگردید! با رعایت همین نکته کوچک کلی در زمان خود صرفه جویی کنید.

 

5- زیر جملات و عبارت‌های مهم خط بکشید.

زمانی که در حال مرور کردن نکات کلیدی متن یا همان  Skim کردن آن هستید، زیر عبارت‌ها و جملات کلیدی خط بکشید که دفعه بعد راحت‌تر بتوانید جواب های مورد نظرتان را پیدا کنید.

 

6- همانطور که پیش می‌روید پاسخ‌نامه خود را تکمیل کنید.

خیلی از داوطلبان تمام وقت خود را بر روی خواندن و پاسخ دادن به سوالات می گذرانند و وقت کمی برایشان باقی می ماند تا پاسخ هایشان در پرسش‌نامه را به پاسخ نامه منتقل کنند. در محدودیت زمانی که برای خودشان ایجاد می کنند اشتباهات زیادی انجام می دهند مانند اشتباه در دیکته یا حتی جابجا وارد کردن پاسخ ها.

 بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که پاسخ‌نامه خود را همانطور که در حال انجام تست ریدینگ هستید تکمیل کنید  و نه در پایان زمان.

 

reader2

 

7- به املا کلمات دقت کنید!

بعضی از سوالات بخش ریدینگ آیلتس به صورت تشریحی هستند یعنی باید در پاسخنامه خود در قسمت مورد نظر یک یا چند کلمه را بنویسید. حتما املا (Spelling) کلماتی که نوشته‌اید را دوباره چک کنید. شما به ازای کلماتی که در آنها حتی یک حرف هم جابجا شده باشد هیچ نمره‌ای نخواهید گرفت.

 

8- هیچ بخشی را  خالی باقی نگذارید.

حتی اگر جواب سوالی را نمی دانید سعی کنید هر پاسخی که احتمال می دهید درست باشد را بنویسید. آزمون IELTS  نمره منفی ندارد پس شانس خود را امتحان کنید، شاید پاسخ شما درست بود!

 

9-اگر جواب سوالی را بلد نیستید آن را رها کنید و به سوال بعدی بروید.

اگر نتوانستید سؤال یا سؤالاتی را جواب دهید، نگران و عصبی نشوید و سعی کنید با تمرکز به سؤالاتی بعدی بپردازید. شما تا زمانی که وقت دارید می‌توانید به آن سؤالات برگشته و پاسخ آن‌ها را بیابید.

 

10- زمان خود را مدیریت کنید.

فراموش نکنید که تنها 60 دقیقه زمان دارید که سه متن را خوانده و به 40 سوال پاسخ دهید. پس از همین حالا باید برای تقویت مهارت‌ مدیریت زمان خود هم کار کنید.

باید توجه داشته باشید که متن‌های ریدینگ آیلتس به ترتیب دشوار و دشوارتر می‌شوند. در متن سوم باید متن را با دقت بیش‌تری بخوانید و زمان بیش‌تری نیاز است. اگر به نمره‌ی بالا فکر می‌کنید باید با اعتماد به نفس بخش اول را با سرعت بیش‌تر به پایان برسانید تا برای خود زمان ذخیره کنید.

 

reading

 

و سخن آخر از نظر مایگریشن اسکیلز…

شاید کلی‌ترین پیشنهاد و اما مهم‌ترین آن برای موفق شدن در بخش ریدینگ آیلتس این است که روزانه متون به زبان انگلیسی را مطالعه کنید. روزنامه و مجله و هر آنچه که به آن علاقه دارید را بخوانید. بهترین راه تقویت مهارت ریدینگ، تمرین است و بهترین نوع آن این است که حین تمرین لذت ببرید.

خواندن روزانه حتی به مقدار کم نه تنها مهارت‌های شما را تقویت می‌کند بلکه دایره لغات شما را گسترش می‌دهد و به صورت ناخودآگاه توانایی درک مطلب شما به شکل شگفت‌انگیزی بهبود پیدا می‌کند.

اگر شما هم برای آزمون آیلتس آماده می‌شوید و  تمایل به مطالعه منابع آزمون آیلتس دارید، می‌توانید همین الان برای دسترسی به این منابع از سایت مایگریشن اسکیلز یا مهارت های مهاجرت به آدرس www.migrationskills.ir  دیدن کنید.

 

migrationskills3
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.