آیلتس یا تافل، کدام آزمون بهتر است؟

آیلتس یا تافل

آیلتس یا تافل، کدام آزمون بهتر است؟

آیلتس یا تافل؟ اولین سوالی که داوطلبانی که قصد گرفتن مدرک زبان را دارند به ذهنشان خطور می‌کند این است که در کدام آزمون شرکت کنم؟ آیلتس یا تافل؟ کدام آزمون آسان‌تر است؟ آیلتس یا تافل کدام معتبرتر است؟ واقعیت امر این است که نمی‌توان پاسخ دقیقی به این سوال داد. همچنین مقایسه این دو آزمون و همچنین پاسخ به این سوال که در کدام آزمون شرکت کنیم، بسیار مشکل است.

این دو آزمون از نظر اعتبار علمی و آکادمیک مثل هم هستند و هدف اصلی هر دو آزمون آیلتس و تافل، ارزیابی چهار مهارت شنیداری (listening)، خواندن (Reading)، نوشتن (Writing) و مکالمه (Speaking) است.  اما برای بعضی از افراد با توجه به اهداف و توانایی خاص خود، ممکن است انتخاب هر یک از این آزمون‌ها بر دیگری ارجحیت داشته باشد.

 ما در مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت در این مطلب سعی داریم شما را با تفاوت‌های آیلتس و تافل آشنا کنیم تا خود شما و با توجه به توانایی و هدف خود تصمیم بگیرید که کدام یک از این آزمون‌ها مناسب شما هستند.

 

آیلتس یا تافل؟ کدوم یک بهتر است؟

در بسیاری موارد شما حق انتخاب کردن ندارید و دانشگاه، سفارت و دیگر مراکزی که می‌خواهید مدرک زبان را ارائه کنید، برای شما مشخص می‌کند که نمره چه آزمونی را نیاز دارد. البته این مسئله در مهاجرت بیشتر به چشم می‌خورد و به‌عنوان مثال برای دریافت ویزا و مهاجرت به کانادا و مهاجرت به استرالیا، داشتن مدرک آیلتس مورد نیاز است.

بسیاری بر این گمان هستند که مدرک تافل تنها در دانشگاه‌های آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای اروپا باید آیلتس داشته باشند. این تصور بیشتر در گذشته مطرح بوده است. اما اکنون بیشتر از هزار موسسه در دنیا، تافل را یک مدرک معتبر برای اپلای می‌شناسند. این قضیه برای آیلتس هم قابل قبول است. زیرا امروزه بیشتر از ۳هزار دانشگاه و موسسه آموزشی در آمریکا است که آیلتس را به رسمیت می‌شناسند و آن را دارای اعتبار می‌دانند.

 بنابراین در مورد اپلای امروزه بسیاری از دانشگاه‌ها برای هر دوی این آزمون‌ها نمره معیار جداگانه ای را در نظر می‌گیرند تا در صورتی که دانشجو هر کدام از این مدرک های زبان را داشته باشد بتواند اپلای کند.

پس در ابتدا باید تعیین کنید که دانشگاه مقصدتان کدام مدرک و با چه نمره ای را قبول دارد. برای اینکه متوجه این موضوع شوید می‌توانید وارد سایت دانشگاه مدنظرتان شوید و قسمت English Language Requirement  رو بررسی کنید.

اگر شما حق انتخاب بین آیلتس یا تافل را داشتید، برای انتخاب بهتر بین این دو آزمون باید به ویژگی‌ها و خصوصیات این دو امتحان و توانایی لازم در هر آزمون توجه کنید. در ادامه بخش‌های مختلف هر آزمون را بررسی می‌کنیم.

 

TOEFL or IELTS

 

 ساختار آزمون‌های تافل و آیلتس

علیرغم ماهیت اصلی این دو آزمون که چهار مهارت اصلی لیسنینگ، رایتینگ، اسپیکینگ و ریدینگ شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، اما این دو آزمون تفاوت های بسیاری در جزئیات با همدیگر دارند. در ادامه تفاوت‌های اساسی بین این دو آزمون را بیان می‌کنیم.

 

بخش لیسنینگ (Listening)

آزمون ها بطور کاملا قابل توجهی در بخش شنیداری باهم تفاوت دارند. تفاوت‌های اصلی این دو در مدت زمان تست، متن، نوع سوال و لهجه است.

مدت زمان لیسنینگ تافل بین 41 الی 57 دقیقه و لیسنینگ آیلتس 30 دقیقه است. متن لیسنینگ آزمون تافل حول موضوعات علمی و دانشگاهی است، درحالی که متن لیسنینگ آیلتس هم موضوعات دانشگاهی و هم موضوعات اجتماعی را شامل می‌شود.

در لیسنینگ آزمون تافل هنگام شنیدن شما نیاز به یادداشت برداری دارید و بعد از آن باید به مجموعه‌ای از سوالات چند گزینه‌ای پاسخ دهید. در بخش لیسنینگ آیلتس، داوطلبان می‌توانند در هنگام گوش دادن، به سوالات پاسخ دهند. همچنین سوالات علاوه بر چند گزینه ای شامل انواع مختلف دیگری از سوالات از جمله انتخاب پاسخ درست یا غلط، جای خالی و تکمیل جملات می‌شود.

و تفاوت آخر این دو آزمون در بخش لیسنینگ یعنی نوع لهجه است. نوع لهجه لیسنینگ آیلتس طیف وسیعی از لهجه های مختلف کشورهای انگلیسی زبان مثل ایرلند، ولز، اسکاتلند، ایالات متحده، کانادا و استرالیا رو شامل می‌شود؛ در حالی که لهجه آزمون تافل همیشه انگلیسی استاندارد آمریکایی خواهد بود. در نتیجه اگر با لهجه آمریکایی آشنایی بیشتری دارید، آزمون تافل گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

 

 

بخش رایتینگ (Writing)

بخش نوشتاری آزمون تافل بصورت تایپی، و آزمون ایلتس بصورت نوشتاری بر روی کاغذ انجام می شود.

 رایتینگ آیلتس و تافل هر دو شامل دو بخش هستند. در این بخش از ازمون تافل شما باید دو قسمت (Task) را تکمیل کنید. بخش اول یک مقاله ۳۰۰ تا ۵۰۰ کلمه ای باید بنویسید و در بخش دوم شما باید از یک Lecture یا ارائه کلاسی، یادداشت برداری کنید و بعد یک جواب ۱۵۰ تا ۲۲۵ کلمه ای را متناسب با سوال بنویسید. 

رایتینگ آزمون آیلتس هم دو بخش دارد و هر دو روی هم رفته 1 ساعت طول می کشد.  20 دقیقه برای پاسخ به سوال اول و 40 دقیقه برای پاسخ به سوال دوم. اما با این تفاوت که رایتینگ آیلتس به دو صورت است: آکادمیک و جنرال.

 در بخش اول رایتینگ آکادمیک از شما خواسته می‌شود که مقاله ای کوتاه درباره یک گراف، یک نمودار، یک نقشه یا یک فرآیند بنویسید و در بخش اول رایتینگ جنرال شما باید به زبان خودتان یک نامه کوتاه از شرایطی خاص بنویسید. در قسمت دوم هر دو نوع، از شما خواسته می‌شود تا مقاله ای کوتاه درباره یک موضوع خاص بنویسید.

 فرق مهم این دو آزمون در بخش writing این است که در آزمون تافل باید تایپیست خوبی باشید و در آزمون آیلتس می بایست فردی خوش خط باشید. بدین صورت که آزمون تافل توسط نرم افزار تصحیح میشه و آزمون آیلتس توسط مصحح خوانده میشه.

  

بخش ریدینگ (Reading)

 اگرچه بخش ریدینگ برای هر دو آزمون کاملاً مشابه است، اما تفاوت اصلی این دو آزمون در این بخش، نوع سوالات آن‌ها است.

ریدینگ آزمون تافل از ۳ تا ۵ زیربخش تشکیل شده و شما ۲۰ دقیقه زمان دارید تا به اون ها پاسخ بدید. عمدتا موضوعات دانشگاهی یا علمی بوده ریدینگ آیلتس هم ۳ زیربخش داره که مثل تافل، برای پاسخ به هر کدوم ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارید.

 نوع سوالات ریدینگ تافل تنها به صورت چهارگزینه ای است و موضوعات مطرح شده در ریدینگ تافل عمدتاً موضوعات دانشگاهی یا علمی است. سوالات آیلتس طیف متنوعی از سوالات چهارگزینه ای، جای خالی، پیدا کردن عنوان پاراگراف و True، False یا Not Given است و موضوعات مطرح شده در ریدینگ آیلتس هم عمدتاً موضوعات طبیعی (Natural) و دانشگاهی هستند.

 بنابراین باز هم اگر به سوالات چهارگزینه ای علاقه دارید،  TOEFL برای شما مناسب تر است. این در صورتی است که بعضی داوطلبین احساس می کنند که اگه با طیف متنوعی از سوالات رو به رو باشند، شانس بیشتری برای گرفتن نمره بالاتر دارند.

 

بخش اسپیکینگ (Speaking)

می‌توان گفت متفاوت‌ترین بخش آزمون آیلتس و تافل، اسپیکینگ است. در آیلتس شما در یک روز سه مهارت را امتحان می‌دهید و در روز دیگر اسپیکینگ که این خود می‌تواند ویژگی مثبتی باشد و شما بدون خستگی این بخش را انجام می‌دهید ولی در تافل کل آزمون در یک روز است. زمان بخش اسپیکینگ تافل  حدود ۲۰ دقیقه است، ولی زمان این بخش در آیلتس حدود ۱۴ دقیقه است.

تفاوت دیگر این دو آزمون در نوع ممتحن است. در تافل شما با صفحه مانیتور صحبت می‌کنید و در نتیجه هیچ احساس یا درکی از ممتحن ندارید (شما در میکروفون به سوالاتی که از قبل طراحی شده و برای همه یکسان است جواب می دهید). البته بسیاری از دانشجویان این روش را ترجیح می‌دهند چون فکر می‌کنند استرس کمتری دارند. ولی در آیلتس شما با یک شخص حقیقی صحبت می‌کنید که امتیازات مثبت خودش را دارد.

تفاوت اصلی دیگر در این است که بخش اسپیکینگ تافل چند لیسنینگ دارد که باید بشنوید و خلاصه‌ای از آن را بگویید. پس دوباره می‌بینم که لیسنینگ ضعیف ممکن است تاثیر منفی در نمره اسپیکینگ داشته باشد. حتی اگر اسپیکنیگ شما قوی باشد. آیا لیسنینگ‌تان قوی هست؟

 

infographic IELTS , TOEFL

 

نمره‌دهی در آیلتس و تافل

نمره‌دهی  در آیلتس، حول و حوش اصطلاحی با نام بند (Band Score) انجام می‌گیرد. IELTS Band عددی بین ۰ تا ۹ است که بر اساس تعداد پاسخ‌های صحیح شما به سوالات (نمره خام) محاسبه می‌شود.

نحوه محاسبه بند کلی شما به این شکل است که ابتدا برای هر بخش از آزمون، یک بند جدا محاسبه می‌شود و بعد معدل آنها به عنوان بند کلی یا نمره اصلی آزمون محاسبه شده و در کارنامه درج می‌شود.

عدد اعشار محاسبه شده در بند کلی شما هم اگر خرد باشد، به سمت عدد بالاتر گرد می‌شود.

مثلاً اگر معدل چهار بند شما عدد ۶٫۲۵ محاسبه شود، نمره شما در کارنامه آزمون، ۶٫۵ درج خواهد شد.

امتیازدهی در تافل بر اساس یک سیستم مقیاس ساده انجام می‌شود. امتیاز هر بخش عددی از بین ۰ تا ۳۰ است که با هم جمع می‌شوند و مقیاس امتیازدهی ۰ تا ۱۲۰ را تشکیل می‌دهند.

در نتیجه امتیاز کل آزمون شما را عددی بین ۰ تا ۱۲۰ تشکیل خواهد داد. اما از آنجایی که امتیازها با یک فرمول منحصر به فرد تخمین زده می‌شود، نمی‌توان امتیاز یا نمره هر بخش را تنها با شمارش تعداد پاسخ‌های صحیح به سوالات تخمین زد.

 

آیلتس یا تافل؟ کدامیک برای من مناسب تر است؟

اگر بیشتر جواب‌های شما به پرسش‌های زیر بله است، با توجه به مهارت‌های شما، احتمالا آزمون تافل برایتان مناسب‌تر است.

1) من با آزمون‌هایی که به وسیله کامپیوتر انجام می‌شوند، راحت هستم؟

2) من با صحبت کردن فی البداهه و بی مقدمه جهت ضبط با میکروفن مشکلی ندارم؟

3) من مهارت تایپ سریع و دقیق را دارا هستم؟

4) برای من گوش دادن به لهجه امریکایی آسان‌تر است؟

5) من در پاسخ دادن به سوالات چند گزینه‌ای مهارت خوبی دارم؟

6) برای من یادادشت برداری هنگام شنیدن موضوعی راحت است؟

7) من توانایی تمرکز برای مدت زمان طولانی دارم؟

8) من ترجیح میدهم بخش های ریدینگ و لیسنینگ امتحانم محتوای آکادمیک داشته باشد؟

 

TOEFL-vs-IELTS

 

حال اگر بیشتر جواب‌های شما به پرسش‌های زیر بله است ، با توجه به مهارت‌های شما، احتمالا آزمون آیلتس برایتان مناسب‌تر است.

1) من با مصاحبه رودرو راحت‌تر هستم؟

2) من دست ‌خط انگلیسی خوانایی دارم؟

3) من طیف گسترده‌ای از لهجه‌های انگلیسی را متوجه می‌شوم؟

4) من خیلی با مباحث آکادمیک راحت نیستم؟

5) من آزمون‌هایی با طیف متنوع سوالات را ترجیح می‌دهم؟

 

تافل، آزمون قدیمی‌تری به نسبت آیلتس است و سابقه بیشتری دارد. می‌توان گفت تافل محصول سال ۱۹۶۴ میلادی و آیلتس به عنوان یک پدیده نو، محصول سال ۱۹۸۹ است. باز هم می‌گوییم انتخاب آیلتس یا تافل کلا بسته به نیازمندی شما و مهارت‌های شما دارد. اگر با کامپیوتر رابطه خوبی دارید تافل را انتخاب کنید، اما اگر با کاغذ راحت‌ترید، آیلتس بهتر پاسخگوی نیاز شماست.

 

و سخن پایانی از نظر مایگریشن اسکیلز…

برای انتخاب آزمون آیلتس یا تافل فاکتورهای متعددی را باید مد نظر داشته باشید. ابتدا باید دانشگاه مقصدی که قرار است برای تحصیل اپلای کنید و مدرک زبانی که از شما درخواست می‌کند را در اولویت انتخاب، قرار دهید. سپس انتخاب شما بین آیلتس یا تافل بستگی به توانایی‌ها و مهارت‌های شما در زبان انگلیسی، در روش‌های برگزاری آزمون و استفاده از تکنیک‌های پاسخگویی به سوالات دارد.

شما می‌توانید همین الان برای دسترسی به منابع مختلف آزمون آیلتس و تافل در دسته‌بندی‌های متعدد به صفحه اصلی سایت مایگریشن اسکیلز یا مهارت های مهاجرت  www.migrationskills.ir  مراجعه کنید.

 

migrationskills3
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.