برنامه ریزی آزمون آیلتس 9 مرحله ای برای رسیدن به نمره 7 آیلتس

برنامه ریزی آزمون آیلتس

برنامه ریزی آزمون آیلتس 9 مرحله ای برای رسیدن به نمره 7 آیلتس

 

برنامه ریزی آزمون آیلتس شامل سه فاکتور مهم است: زمان تا آزمون، سطح زبان و وقت آزاد شما. بی شک برای موفقیت در آزمون آیلتس باید برنامه ریزی آزمون آیلتس را در اولویت تمام تلاش های خود قرار دهید. از مشخصه یک برنامه ریزی ایده آل قابلیت محاسبه زمان و همچنین قابلیت سنجش پیشرفت آن برنامه در طول زمان است.

ما در مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت در ادامه برای شما نحوه یک برنامه ریزی آزمون آیلتس را برای رسیدن به نمره 7 آیلتس تشریح کرده‌ایم. 

 

1)  بازه زمانی خود تا زمان آزمون را به دقت تعیین نمایید.

قبل از برنامه ریزی آزمون آیلتس باید به دقت بازه زمانی را تعیین کنید. باید مشخص کنید که تا زمان آزمون چقدر فرصت زمانی دارید. برای رسیدن به نمره خوب در آزمون آیلتس باید زمان خود را به دقت مشخص کنید تا بتوانید برنامه خود را متناسب با زمانی که در اختیار دارید تنظیم کنید.

اگر بصورت خودخوان قصد دارید خواندن برای آیلتس را آغاز کنید بهتر است بطور منطقی یک بازه زمانی 10 ماهه تا 1 ساله را در نظر داشته باشید. گرچه برخی زبان آموزان خودخوان در بازه های 6 تا 8 ماهه نیز به نمره بالایی دست می‌یابند.

 

2)  با ساختار و فرمت آزمون آیلتس آکادمیک یا جنرال آشنا باشید.

پس از تعیین دقیق زمانی که تا آزمون در اختیار دارید، باید سعی کنید که اطلاعات دقیق و مشخصی از آزمونی که تمایل به برگزاری آن دارید پیدا کنید. یک تحقیق درباره این موضوع می‌تواند تمامی زوایای آزمون مورد نظر شما را آشکار کند. اطلاعاتی از قبیل ساختار آزمون و بخش های تشکیل دهنده آن، زمان و مکان برگزاری، تعداد برگزاری آزمون در سال، هزینه آزمون و بسیاری موارد دیگر.

 

IELTS STUDY PLANNER

 

3) نمره مورد نظر خود را به‌طور دقیق تعیین کنید.

اینکه نمره هدف و مورد نظر شما چند است دربرنامه ریزی آزمون آیلتس از اهمیت بالایی برخوردار است. نمره هذف به این معنی که باید بدانید حد نصاب نمره آیلتس و یا نمره Overall  دانشگاه یا مرکز علمی ای که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید چه نمره ای است. آگاهی از پاسخ این سوال به شما در مشخص کردن هدف کمک زیادی می کند.

به عنوان مثال اگر هدف شما کسب آیلتس با نمره 7 است، همه برنامه هایتان را براساس کسب این امتیاز نهادینه کنید.

اگر اطلاعی از نمره خود ندارید میتوانید به سایت دانشگاهی که از آن قصد پذیرش گرفتن دارید رفته و در رشته و پایه مورد نظر خود نمره پیش نیاز رشته را ببینید. اگر نمره نوشته نشده یک مکاتبه با ای میل انجام دهید و نمره را بدرستی تعیین کنید.

 

4) نقاط ضعف خود در هر 4 مهارت اصلی را شناسایی کنید.

 این گام نیز یکی از گام های بسیار مهم در راه رسیدن به یک نمره خوب در آزمون آیلتس و از ویژگی های اصلی استاد های چیره دست آیلتس است.

بدون آگاهی از نقاط ضعف نمی توانید تشخیص دهید چگونه باید برنامه ریزی آزمون آیلتس را انجام دهید. برای این منظور یکی از بهترین راهکارها، شرکت در آزمون های آزمایشی آیلتس استانداردی است که کاملاً مشابه آزمون اصلی برگزار می شوند. راه دیگر شرکت در کلاس های آموزشی آیلتس و یا مطالعه کتاب های استاندارد آیلتس است.

از آنجایی که کتاب های کمبریج بر اساس تست های آزمون آیلتس طراحی شده اند، جزو استانداردترین منابع برای آمادگی آزمون می باشند. در نظر داشته باشید که با Self Study فقط بخش های Listening و Reading را طبق پاسخ‌نامه می توانید تحلیل کنید و برای بخش های Speaking و Writing نیازمند یک استاد هستید تا بتوانید نقاط ضعف خود را تشخیص و تحلیل کنید.

 

5) اهداف روزانه، هفتگی و ماهیانه تعیین نمایید.

شما در طول روز تا چه حد می‌توانید درس بخوانید؟ به عنوان مثال اگر کارمند هستید شاید نتوانید بیشتر از روزی 2 ساعت در طول هفته را برای مطالعه آیلتس وقت بگذارید ولی می توانید آخر هفته ها تایم بیشتری را به تست زنی و تمرین اختصاص دهید. یا اگر شاغل نیستید و زمان آزاد بیشتری دارید، احتمالاً بهتر می توانید برای مطالعه و تست زدن برنامه ریزی کنید.

یک جدول زمان بندی تهیه کرده و طبق آن برنامه خود را به سمت هدف خود در آزمون آیلتس تدوین نمایید. مطمئن شوید که همه موارد مورد نیازتان از قبیل گرامرها، لغات و مهارت‌های مورد نیاز آیلتس در این برنامه گنجانیده شده باشند.

زمانی که برنامه هفتگی و روزانه خود را بر اساس هدف، نیاز، زمان و توانایی‌های خود مشخص کردید باید آن را مرحله به مرحله اجرا کنید. توجه داشته باشید ممکن است در طول اجرا برنامه بعضی از روزها نتوانید به برنامه عمل کنید، نگران نباشید این روند طبیعی است اما باید سعی کنید برنامه ریزی آزمون آیلتس از ریل اصلی خود خارج نشود.

 

6)  بهترین منابع آیلتس را شناسایی و خریداری کنید.

یک برنامه‌ریزی آزمون آیلتس منسجم تنها زمانی موفق خواهد بود که از منابع موثق و معتبر بهره گیرد. کسب آمادگی برای آزمون آیلتس هم از این قاعده مستثنا نیست؛ بنابراین لازم است منابع اصلی این آزمون که توسط مؤسسات بین‌المللی زبان هر ساله معرفی می‌گردند مورد بررسی قرار گیرد.

 

7) به برنامه خود پایبند باشید و برنامه خود را به طور پیوسته ادامه دهید.

یکی از بیماری های کشنده زبان آموزان آیلتس فاصله هایی است که زبان آموزان با دلایل موجه یا غیر موجه در برنامه خود ایجاد می‌کنند.

کوچکترین فاصله میتواند به شکست شما در آزمون بیانجامد. توجه داشته باشید 2 روز یا 2 هفته کنار گذاشتن برنامه خواندن با هدف 2 برابر خواندن در هفته های بعدی بزرگترین اشتباهی است که زبان آموزان مرتکب میشوند. برای اجرا برنامه ریزی آزمون آیلتس باید مانند قطار عمل کنید که هیچ چیز مانع رسیدن آن به هدف نمی‌شود. بنابراین اطمینان حاصل کنید که برای رسیدن به هدف خود ثابت قدم هستید.

باید توجه داشته باشید ضربه هایی که همین غیبت ها و کنار گذاشتن برنامه به شما وارد میکنند هرگز قابل جبران نیست. پایداری و پیوسته ادامه دادن برنامه و نداشتن غیبت از ویژگی زبان آموزانی است که به نمره 7 و بالاتر در آیلتس می‌رسند. اگر میخواهید خواندن منابع آیلتس را حتی برای یک روز قطع کنید آگاه باشید دیگر در میان این گروه جای نخواهید داشت.

 

IELTS Planner

 

 

 

8) با رعایت تمام جزئیات برنامه ریزی آزمون آیلتس را انجام دهید.

شما باید برنامه‌ریزی آزمون آیلتس را با رعایت تمام جزئیات انجام دهید. به عنوان مثال شما با این جمله کلی که امروز قرار است من به مطالعه لیسنینگ بپردازم نمی‌توانید موفق عمل کنید زیرا معنی آن مشخص نیست. چه بخشی از لیسنینگ آیلتس را قرار است مطالعه کنید؟ چه نمونه سوال لیسنینگ آیلتسی باید تمرین شود؟ چه استراتژی باید مرور شود؟ کدام نقطه ضعفی باید تقویت شود؟

هنگام شروع آیلتس از صفر گوش دادن به پادکست بخشی از مطالعه به حساب نمی‌آید. خواندن کتاب داستان مورد علاقه شما یا صحبت کردن با یک انگلیسی‌زبان بخشی از برنامه مطالعاتی شما نیست.

برای مثال روزانه زمانی را برای نوشتن رایتینگ آیلتس اختصاص ندهید. یک روز را به نوشتن مقدمه در رایتینگ آیلتس اختصاص دهید. در روز بعد می‎‌توانید چگونگی نوشتن بدنه رایتینگ آیلتس بپردازید. در روز سوم نیز می‌توانید واژگان مورد نیاز خود را تمرین بکنید.

هنگام برنامه‌ریزی جهت تقویت مهارت ریدینگ خود می‌توانید روزهای مختلف خود را به انواع سوالات ریدینگ اختصاص دهید. سوالات صحیح/غلط/ اشاره نشده را در یک روز تمرین کنید و روز بعدی را به خط کشیدن زیر کلمات کلیدی و فکر کردن در مورد مترادف‌ها و پیش‌بینی پاسخ‌ها بپردازید.

بنابراین با تقسیم برنامه‌ریزی خود به قطعات کوچک‌تر لذت مطالعه برای آزمون آیلتس را دو چندان می‌کنید. علاوه بر این برنامه‌ی مطالعاتی خود را نباید رها کنید و بعد از هر جلسه مطالعاتی تمام کارهایی که انجام داده‌اید را یادداشت کنید.

 

9) در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید.

در طول مدت کسب آمادگی برای شرکت در آزمون IELTS، ممکن است احساس کنید در بخش‌هایی از آزمون توانایی بیشتری دارید. برای مثال این امکان وجود دارد، دیدن فیلم‌های بسیار به زبان انگلیسی، تبحر شما را در بخش Listening زبان انگلیسی افزایش داده باشد و یا صحبت با افراد انگلیسی‌زبان، سبب تسلط شما در Speaking  شده باشد ولی این بدان معنا نیست که در آزمون آیلتس هم به‌خوبی این بخش‌ها را پشت سر خواهید گذاشت چرا که هر یک از بخش‌های آزمون به مهارت‌ها و تکنیک‌های خاصی در پاسخ‌گویی وابسته است.

شرکت در آزمون‌های آزمایشی کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی نموده و مهارت مدیریت زمانی در روز آزمون را کسب نمایید.‌ برای ثبت‌نام در آزمون‌های آزمایشی می‌توانید به مؤسسات آموزشی معتبر زبان انگلیسی که این نوع آزمون‌ها را برگزار می‌نمایند، مراجعه نمایید و بر اساس برنامه‌های زمانی تعیین‌شده در این مؤسسات و میزان زمان باقی‌مانده تا روز آزمون، در آزمون‌های آزمایشی شرکت نمایید.

 

 و سخن آخر از نظر مایگریشن اسکیلز …

در این مقاله سعی کردیم با ارائه راهکارهایی برای برنامه ریزی آزمون آیلتس شما را برای رسیدن به نمره 7 و بالاتر یاری کنیم. حتما به این نکته توجه داشته باشید که با توجه به روند و برنامه زندگی خود اقدام به برنامه ریزی آزمون آیلتس نمایید.

اگر تمایل به مطالعه منابع آزمون آیلتس دارید، می‌توانید همین الان برای دسترسی به این منابع از سایت مایگریشن اسکیلز به آدرس www.migrationskills.ir  دیدن کنید.

migrationskills3
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.