نحوه پاسخ­گویی به سوالات چند گزینه­‌ای برای تقویت مهارت خواندن آیلتس

تقویت مهارت خواندن آیلتس

نحوه پاسخ­گویی به سوالات چند گزینه­‌ای برای تقویت مهارت خواندن آیلتس

 

تقویت مهارت خواندن آیلتس به شما برای افزایش سرعت پاسخگویی به سوالات در بخش ریدینگ آیلتس کمک شایانی خواهد کرد. تنوع سوالات در بخش ریدینگ آیلتس زیاد است و آشنا بودن با نحوه پاسخگویی به هر نوع از سوالات این بخش می‌تواند در بالا بردن نمره ریدینگ و تقویت مهارت خواندن شما کمک کند.

ما در مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت، در این مقاله به نحوه پاسخ­گویی به سوالات چند گزینه‌ای و نکات مفیدی در ارتباط با این نوع از سوالات در بخش ریدینگ آیلتس خواهیم پرداخت.

 

نحوه پاسخ­گویی به سوالات چند گزینه­‌ای در آزمون ریدینگ

1) در برخی مواقع، ممکن است این سوالات به­‌جای چهار گزینه­ دارای پنج گزینه (A-E) باشند. در این صورت، یک یا چند گزینه را باید به عنوان پاسخ انتخاب کنید.

2) در سوالات چهار گزینه‌­ای، یکی از گزینه­‌ها پاسخ صحیح است و گزینه‌­های دیگر یا برخلاف متن بوده و یا اصلاً در متن به آن­ها اشاره نشده است.

3) در این نوع سوالات، وقتی از شما خواسته می شود تا یک بخش از متن را بررسی کنید، در واقع توانایی شما در درک جزئیات خاص متن سنجیده می شود.

4) در این نوع سوالات درک کلی شما از متن نیز سنجیده می­شود. به عنوان مثال، می‌­توان به سوالی اشاره کرده که در انتهای این سوالات آورده می­شود و در آن هدف متن و یا عناوین احتمالی آن پرسیده می‌­شود.

 

گام نخست پاسخ به سوالات چند گزینه­‌ای برای تقویت مهارت خواندن آیلتس

1) تمام سوالات را اسکیم کنید تا تصویر کلی متن را به‌­دست آورید (شما می‌توانید مطلب پیشین ما درباره تکنیک اسکیم در ریدینگ را مطالعه کنید.)

2) هنگامی که تمرین و یا حتی در جلسه آزمون نیز، گزینه ­ها را به کمک یک مداد یا یک تکه کاغذ پوشانده و تنها ریشه سوال را بخوانید.

3) بر روی کلمات قاموسی نظیر اسامی، نام­ها، افعال و … و هم­چنین بر روی کلمات توصیف­‌کننده بخش­‌های مختلف جمله تمرکز کنید.

4) کلمات توصیف‌­کننده ریشه سوال می­توانند در یافتن جواب صحیح کمک‌­کننده باشند. بنابراین به دنبال کلماتی نظیر usually، more و افعال وجهی نظیر should و … باشید.

5) در موارد ممکن، جواب را پیش‌­بینی کنید. به­‌عنوان مثال، اگر در ریشه سوال علتی مطرح شده، آن‌گاه احتمالاً جواب معمولی خواهد بود که در انتهای جمله آورده شده است. رجوع شود به بخش خواندن که در آن نکات کل و لازم جهت پیش‌­بینی پاسخ در سوالات بخش خواندن آورده شده است.

6) گزینه نخستی که به نظرتان صحیح است را به سرعت انتخاب کنید. در کلمات قاموسی و توصیف­‌کننده سوال مجدداً تمرکز کنید.

7) هر بار که گزینه­‌ها را بررسی می­‌کنید، ریشه سوال را نیز مجدداً بخوانید چرا که وقتی به گزینه D می­رسید، ممکن است ریشه سوال را فراموش کنید.

8) هنگام اسکن کردن، زیر کلماتی که می‌­توانند در یافتن جواب موثر باشند را خط کشی کنید. (شما می‌توانید مطلب پیشین ما درباره تکنیک اسکن در ریدینگ را مطالعه کنید.)

 

 

readers

 

 

گام دوم پاسخ به سوالات چند گزینه‌­ای برای تقویت مهارت خواندن آیلتس

1) گزینه­‌ها را دسته­‌بندی کنید. به دنبال نکات مشترک یا متفاوت بین گزینه‌­ها باشید.

1- تمام گزینه‌­ها ممکن است یک مورد را به اشکال مختلفی بیان کنند و تنها جزء کوچکی میان آن­ها متفاوت باشد.

2- ممکن است میان گزینه­‌ها، دو مورد مشابه و دو مورد متفاوت وجود داشته باشد.

3- ممکن است دو گزینه متضاد یکدیگر باشند.

2) به­‌خاطر داشته باشید که اگر همه گزینه­‌ها یکی بود آن­گاه هیچ یک از آن­ها نمی‌­تواند جواب صحیح باشد.

3) تصویر کلی متن را به‌خاطر داشته باشید، گزینه­‌ها را بخوانید و سعی کنید تا پاسخ صحیح را پیش‌بینی کنید. متن را اسکن کرده و سعی کنید تا امکان پاسخ را در آن پیدا و پیش‌­بینی خود را نیز در آن بررسی کنید.

4) به سوال و متن به­‌صورت جداگانه فکر کنید، این امر از اضطراب شما جلوگیری می­‌کند.

5) هنگامی که پیش‌­بینی خود را در متن بررسی می‌­کنید، قسمتی از متن که با حدس شما مرتبط است را بخوانید، اما هنگام مشغول فکر کردن دیگر به متن نگاه نکنید.

 

راه­کارهای دیگر پاسخ به سوالات چند گزینه­‌ای برای تقویت مهارت خواندن آیلتس

1) هنگامی که با تطبیق یکی از گزینه­‌ها با ریشه سوال، پاسخ سوال را پیش‌بینی می­کنید به دنبال اطلاعاتی باشید که با یکدیگر ارتباط منطقی دارند. این نوع ارتباط بین سوالات دیگر و متن را همواره به ذهن بسپارند.

2) وقتی به این سوالات چند گزینه‌ای پاسخ دادید، آن­گاه آن­ها را یک­بار بخوانید تا مطمئن شوید که تصویری منطقی شکل داده­‌اند.

3) این سوالات را به صورت مجزا و جدا از یکدیگر پاسخ ندهید. تغییری که در نوع استاندارد تست های چند گزینه ای ممکن است صورت گیرد زمانی است که باید از میان پنج گزینه، دو گزینه را به­ عنوان پاسخ انتخاب کنید. البته در این مورد نیز باید از همان شیوه‌­های اشاره شده استفاده کنید.

 

ielts-reading

 

و سخن آخر از نظر مایگریشن اسکیلز…

در این مقاله به شرح نکاتی برای پاسخگویی به سوالات چند گزینه ای در بخش ریدینگ  IELTS پرداختیم. رعایت این نکات تاثیر بسزایی برای تقویت مهارت خواندن آیلتس و موفقیت در این بخش از آزمون خواهد داشت.

اگر شما هم برای آزمون آیلتس آماده می‌شوید و  تمایل به مطالعه منابع آزمون آیلتس دارید، می‌توانید همین الان برای دسترسی به این منابع از سایت مایگریشن اسکیلز یا مهارت های مهاجرت به آدرس www.migrationskills.ir  دیدن کنید.

 

migrationskills3