تلفظ لغات انگلیسی و 12 راهکار برای تقویت آن

تلفظ لغات انگلیسی

تلفظ لغات انگلیسی و 12 راهکار برای تقویت آن

تلفظ لغات انگلیسی به معنی نحوه بیان کردن کلمات و عبارات انگلیسی به شیوه ای درست است که عموم مردم آن را قبول دارند. در واقع باید طرز بیان کلمات به گونه‌ای باشد که برای دیگران قابل درک باشد.

تلفط لغات انگلیسی از فاکتورهای مهم برای مکالمات به زبان انگلیسی است و تلفظ غلط لغات انگلیسی باعث کاهش اعتماد به نفس زبان آموزان در صحبت کردن می‌شود حتی اگر زبان آموز دایره لغات وسیعی داشته باشد. در تلفظ لغات انگلیسی باید ویژگی‌هایی مانند درستی صامت‌ها، استرس و تکیه در کلمات و زیر و بمی صدا رعایت شود.

ما در مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت در این مقاله قرار است راهکارهایی برای تقویت تلفظ لغات انگلیسی به شما پیشنهاد کنیم.

 

 

روش های تقویت تلفظ لغات انگلیسی

 

1- هر روز با صدای بلند یک مطلب انگلیسی بخوانید.

عادت دادن دهان به شکل گیری واژگان انگلیسی اولین قدم است. سعی کنید یک مطلب آماده مثل یک خبر آنلاین را با صدای بلند به زبان انگلیسی بخوانید. اینجاست که خواندن با صدای بلند می تواند به درد شما بخورد.

اگر آشنایی کمی با تلفظ لغات انگلیسی دارید این راهکار می‌تواند برای شما مفید باشد. نتیجه این تمرین برای افرادی که واجد این شرط نیستند بر عکس خواهد بود.

اگر تلفظ شما از استاندارد مناسبی برخوردار نیست توصیه می کنیم بیش از ۱۵ دقیقه تمرین بلند خواندن متن‌های انگلیسی را انجام ندهید چرا که در غیر اینصورت تمرکز خود را از دست داده و دیگر متوجه اشتباهات خود نخواهید شد.

شما می توانید با تمرینات کوچک و متمرکز، طی چند هفته تلفظ خود را تقویت کنید. یکی از این روشها این است که به یک متن صوتی گوش کنید، برای بار دوم خودتان به تنهایی و با صدای بلند از روی متن بخوانید تا راحت تر کلمات را تلفظ کنید. هنگامی که همزمان هم می‌شنوید و هم تلفظ می‎کنید، شما متوجه می‌شوید که کدام کلمه را اشتباه بیان کردید.

 

2- فیلم و سریال ببینید و پادکست گوش دهید.

فیلم، سریال، پادکست و سایر برنامه‌های صوتی و تصویری که در آنها از زبان انگلیسی native و واقعی استفاده می‌شود، باعث می‌شود تا حد ممکن در مجاورت زبان انگلیسی واقعی قرار بگیرید و به تقویت تلفظ لغات انگلیسی شما کمک می‌کند. این کار به صورت مداوم باعث می‌شود به طور طبیعی ذهن شما متوجه تلفظ‌ها شود و صداها رو روان‌تر و واضح‌تر بسازد.

پادکست‌های زیادی در زمینه آموزش تلفظ لغات انگلیسی وجود دارند سه نمونه از وب سایتهای معروف در این زمینه عبارتند از:

American English Pronunciation

(در این سایت می توانید بیش از ۱۵۰ پادکست رایگان در زمینه آموزش تلفظ آمریکایی پیدا کنید.)

All Ears English Podcast

English Pronunciation Podcast

 

پادکست‌های بومی زبان:

NPR Podcast Directory (National Public Radio: American)

BBC Podcast Directory (British Broadcasting Channel: British)

 

3- تماشای ویدیو های آموزشی مربوط به تلفظ

با توجه به پیشرفت و توسعه تکنولوژی ما شاهد تعداد زیادی کانال آموزشی در یوتیوب و صفحاتی در شبکه های اجتماعی هستیم که به صورت تخصصی برای آموزش زبان انگلیسی برای افراد فیلم تهیه می‌کنند و به رایگان در اختیار عموم قرار می‌دهند.

شما می‌توانید از این منابع استفاده کنید و تلفظ صحیح لغات و کلمات را بیاموزید.

در سایت یوتیوب کانالهای بسیاری وجود دارند که به آموزش تصحیح لهجه زبان انگلیسی می پردازند. 3 نمونه از این سایتها عبارتند از:

Dave Sconda (English Meeting)

English with Jennifer

Amy Walker

pronounciation

 

 

 

۴- صحبت‌های خودتان رو ضبط کنید.

صدای خود را حین خواندن یک متن ضبط کنید و سپس گوش دهید. در این صورت کامل متوجه ایرادات خود می‌شوید.  ضبط صدای خودتان به همراه تقلید تا حد زیادی می تواند فرایند تلفظ شما را بهبود ببخشد و این کار باعث شود تا پس از شنیدن صدای خود به اشتباهاتی که در نوع تلفظ لغات انگلیسی دارید پی ببرید و با تصحیح آنها به سراغ دیکشنری بروید. به این ترتیب می توانید پیشرفت خود را ارزیابی کنید.

 

۵- تک تک صداها phonemes را بشناسید.

از لغاتی که فقط در یک آوا متفاوت هستند مانند pop, pep, pip, pap برای تمرین استفاده کنید تا با تلفظ لغات انگلیسی صحیحی که دارند آشنا شوید. تمرین و تکرار این آواها در زبان انگلیسی کمک می کند تا به تدریج به هنگام مواجهه به لغات جدیدتر بتوانید آن را نیز به درستی تلفظ نمایید.

 

6-Tongue Twister  بیاموزید و تمرین کنید.

Tongue Twisterها کلمات با عباراتی هستند که نزدیکی و تشابه حروف آنها به یکدیگر تلفظ آن‌ها را دشوار و با مشکلاتی همراه می‌سازد. Tongue Twister ها اغلب توسط کودکان و به عنوان سرگرمی و بازی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در حین تفریح، مهارت‌های گفتاری را نیز تقویت می‌کنند.

به عنوان مثال چند نمونه از Tongue Twister  در اینجا آورده شده است.

Peter Piper picked a peck of pickled peppers.

Betty Botter had some butter,

She sells sea shells on the sea shore

 

7- به سرعت صحبت نکنید.

اگر می خواهید تلفظ لغات انگلیسی خود را تقویت کنید، باید ابتدا سعی کنید تا شمرده شمرده کلمات را تلفظ کنید. بعضی افراد فکر میکنند هر چه تند تر صحبت کنند بهتر است. توجه داشته باشید که برای  روان صحبت کردن نیازی نیست که سرعت صحبت کردنتان را بالا ببرید چون ممکن است کلمات را اشتباه تلفظ کنید و همین اشتباه مدت ها در ذهنتان بماند.

با شمرده شمرده حرف زدن فرصت و زمان بیشتری در اختیار دارید تا با تمرکز و نیز جمله سازی مناسبی در مکالمه انگلیسی و بحث های مختلف شرکت کنید. این کار همچنین توان اندیشیدن شما را نیز افزایش می دهد و می توانید تصمیمات منطقی و سنجیده تری در مورد کاربرد کلمات و تاثیر آنها اتخاذ نمایید.

 

۸- به هجاها توجه کنید.

حالت دهان و زبان مناسب را برای تولید هر صدا یاد بگیرید و به صورت مکرر تمرین کنید. به مثال های زیر توجه کنید.

برای تولید صدای R لبهای خود را گرد کنید. وقتی صحبت می کنید لب ها را کمی به سمت جلو و زبان خود را به سمت وسط دهان بکشید.پس از تمرین حرف R به تنهایی سعی کنید تلفظ کلماتی مانند right,  sorry و road را تمرین کنید.

برای تلفظ صدای L زبان خود را پشت دندان خود بچسبانید. نوک زبان شما باید سقف دهان درست پشت دندان های جلویی بالا را لمس کند. دهان خود را باز کنید اما با آن شکلی ایجاد نکنید.

ابتدا با گفتن la ، la چندین بار تمرین کنید. پس از اتمام این کار، سعی کنید کلماتی مانند light,  love و   lamp  را تلفظ کنید.

برای تلفظ th زبان خود را بین دندان های خود قرار دهید. برای تولید صدای th ، زبان خود را دقیقاً زیر دندان های بالا قرار دهید، اما دندان ها را لمس نکنید. همانطور که آن را تلفظ می کنید، هوا باید بین زبان و دندان های بالا جریان داشته باشد.

تلفظ th را چندین بار تمرین کنید. سپس سعی کنید کلماتی مانند that ، this و teeth را بگویید.

 

9- از دیکشنری مناسب استفاده کنید.

داشتن یک دیکشنری خوب و معتبر از ضروریات یادگیری زبان است. با استفاده از دیکشنری خود، ابتدا phonetics را یاد بگیرید و تمرین کنید و سپس تلفظ لغات انگلیسی را در دیکشنری چک کنید. همچنین تلفظ ها را می توانید گاهی در گوگل جستجو کنید چون دیکشنری های آنلاین مانند dictionary.com‌  لغت را مطابق با تلفظ آن کلمه تقسیم می کنند. هر موقع که گیج شدید عاقلانه از این منابع استفاده کنید.

 

10- لغات را به اجزای سازنده خود تقسیم کنید.

برای کلمات دشوار، ابتدا آنها را به قسمت های جداگانه تقسیم کنید و تلفظ هر بخش را قبل از تلفظ کل کلمه به طور جداگانه تمرین کنید.

برای آزمایش اینکه چند هجا در یک واژه خاص وجود دارد، دست خود را درست زیر چانه خود قرار دهید. تعداد دفعاتی که چانه شما هنگام صحبت کردن دستتان را لمس می‌کند را بشمارید. هر لمس یک هجا است.

به عنوان مثال، اگر شما واژه apple را تلفظ کنید، باید آنرا به هجاهای زیرتقسیم کنید: ap / ple.

تقسیم کردن لغات به اجزای سازنده  خود و دانستن این قضیه که کدام قسمت ها باید طولانی تر باشند و کدام‌ ها را کوتاه نگه داریم می تواند به شنونده نشان دهد که شما واقعاً می دانید دارید چه می گویید. لغاتی مانند “particular” و “introduce” صدای مخصوصی دارند که فقط بعد از اینکه یاد گرفتید باید تکیه را روی کدام قسمت بگذارید آورده می شوند.

 

11- لغات را در جمله بگذارید.

هر ساختار جمله باید هر دفعه روی بیان اطلاعات مهم تمرکز کند. این یعنی تلفظ هم شامل تمرکز روی لغت درست در جمله است برای مثال

‘I particularly like listening to music by the Beatles.’

 

توجه کنید که تمرکز چه طور در این جمله ی به خصوص روی قرارگیری تکیه بر لغات صحیح است. حتی وقتی شما لغات را در یک جمله قرار می دهید، حواستان به هجاهایی که دارد باشد چون هر لغت از هجاها ساخته شده است.

 

12- تلاش کنید و لغاتی را که صدای مشابه یا متفاوتی دارند در گروه قرار دهید.

دانستن تفاوت در تلفظِ way-weigh, wait-weight, address-address, read-read موقعی که با شخص دیگری صحبت می کنید باعث تفاوت می شود. تلاش کنید و لغات را در گروه بگذارید تا قادر باشید که تفاوت بین قرار دادن و ندادن تکیه را بدانید تا شنونده متوجه شود.

همچنین، لغاتی مانند acquire, require, squire  می توانند به روش مشابهی خوانده شوند و به شما بگویند که چه طور گروه ‘quire’ از لغات را تلفظ کنید. این گروه بندی به شما کمک خواهد کرد تا صداها را به طور کلی به گروه مخصوصی از لغات تعمیم دهید و تلفظ هر چیز با هجی مشابه را برایتان راحت تر می سازد.

 

pronounciation2

 

 

و کلام آخر از نظر مایگریشن اسکیلز

برای اینکه تلفظ لغات انگلیسی را در خود تقویت کنید لازم است هر روز تمرین کنید. صداها در زبان انگلیسی با صداها در زبان فارسی تفاوت دارند و ممکن است تلفظ لغات انگلیسی به صورت صحیح و روان برای شما خیلی راحت نباشد. پس باید تا زمانی که احساس کردید که به راحتی و روان صحبت می‌کنید باید تمرین کردن را کنار نگذارید.

اگر تمایل به مطالعه منابع یادگیری زبان انگلیسی دارید، می‌توانید همین الان برای دسترسی به این منابع از سایت مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت به آدرس www.migrationskills.ir  دیدن کنید.

migrationskills3
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.