تکنیک Skimming ، تکنیکی که اگر ندانید نمره ریدینگ آیلتس را از دست خواهید داد.

تکنیک Skimming

 

تکنیک Skimming ، تکنیکی که اگر ندانید نمره ریدینگ آیلتس را از دست خواهید داد.

تکنیک Skimming یکی از تکنیک‌هایی است که می‌توانید برای افزایش سرعت خواندن و پاسخگویی به سوالات در بخش ریدینگ آیلتس از آن استفاده کنید.  به‌طور کوتاه تکنیک Skimming یعنی خواندن سریع متن به‌منظور به‌دست آوردن پیام و ایده‌ی اصلی متن. برای تکنیک اسکیم کردن باید به اطلاعات کلی متن فکر کرده و جزئیات را رها کنید. هدف از اینکار فهمیدن اصل موضوع و نکات مهم آن است.

چنانچه بتوانید بر روی تقویت این تکنیک کار کنید می‌توانید سرعت پاسخگویی به سوالات را در بخش ریدینگ  IELTS افزایش دهید. لذا ما در مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت در این مطلب سعی داریم با بیان شیوه‌های تکنیک Skimming ، شما را برای موفقیت در این بخش از آزمون یاری دهیم.

 

Reading Sterategy

 

 

شیوه‌­های پایه‌­ای تکنیک Skimming ، که مهارت خواندن شما را افزایش می‌­دهد.

1- عنوان متن و سوالات را اسکیم کنید تا خلاصه­‌ای از کل متن به‌­دست آورید.

2- تنها کلمات قاموسی از قبیل اسامی، افعال اصلی، صفت­ها و قیدها را اسکیم کرده و از پرداختن به کلماتی نظیر a، in، is و غیره خودداری کنید. زیر کلمات قاموسی را در بعضی از پاراگراف­‌ها خط کشیده و سپس دوباره آن­ها را بخوانید.

3- تنها ساختارهای پایه‌­ای جملات و بندها را Skim کنید. این ساختارها عبارت­اند از: فاعل، فعل و مفعول (در صورت وجود داشتن مفعول در جمله). از پرداختن به قیدها و صفت­ها خودداری کنید.

4- بدون خواندن متن، کلمات ربط از قبیل moreover، in addition، however و غیره را مشخص کنید. آن قدر تمرین کنید تا وقتی پاراگرافی را می­بینید به‌­طور غیر ارادی بتوانید کلمات ربط آن را تشخیص دهید و دیگر نیازی به علامت­گذاری آن­ها نداشته باشید.

5- متن را اسکیم کنید تا نوع پاراگراف­‌های آن از قبیل علت و معلول، روش­‌شناسی و غیره را تشخیص دهید.

6- تنها اسامی درون متن را Skim کنید تا بتوانید یک تصویر کلی از متن به دست آورید. مطمئن شوید که تفاوت میان اسم، فعل، صفت و قید را می‌­دانید و می­‌توانید این کلمات و نقش هر یک را در جمله تشخیص دهید.

 

شیوه­‌های متوسط تکنیک Skimming ، که مهارت خواندن شما را متحول می­‌کند.

7- جمله اول هر پاراگراف را بخوانید و بعد ابتدای جملات هر پاراگراف را اسکیم کنید. به این طریق می­توانید موضوع کلی هر پاراگراف را به‌دست آورید.

به ساختار متن زیر دقت کنید. به­‌عنوان مثال:

 …His career was rather chequered, spanning a period of 30 years. He

 …After resigning, he … Not long after he … Van Damme then

ضمیر He به اسمی که در جملات بعدی آمده برمی­‌گردد.

8- کلمات ناآشنا را رها کرده و از کشیدن خط به زیر آن­ها خودداری نمایید چرا که تمرکز بر این کلمات سرعت شما را کاهش می­‌دهد.

9- افعال هر جمله را اسکیم کنید زیرا این امر نشان می­‌دهد که آیا مفهوم جمله در حال تغییر بوده یا ثابت مانده است.

10- در هر جمله از فعل آغاز کنید و بعد از آن به کلمات دیگر بپردازید. فعل معمولاً آغاز اطلاعات جدید در هر جمله را نشان می‌­دهد.

11- در سمت راست و یا سمت چپ متن تمرکز کرده و شروع به Skim کنید. این حالت به شما کمک می­‌کند تا از تمرکز بیش ­از حد به معنا خودداری کنید.

12- متن را اسکیم کنید تا موضوع آن را دریابید. متن می­تواند حاوی اطلاعات و یا از نظرات باشد. متن را خط­‌به­‌خط و بدون آن­که به معنا توجه کنید، Skim کنید و کلماتی را که یک ساختار و یا یک تصویر تشکیل می­‌دهند و یا دارای موارد مشترک هستند را پیدا کنید.

 

شیوه­‌های پیشرفته تکنیک Skimming ، که مهارت خواندن شما را عالی می­‌کند.

13- متن را به جلو و یا به عقب Skim کنید و به کلماتی که تصویر کلی می­سازنند توجه کنید.

 به­‌عنوان مثال کلماتی نظیر: هواپیما، مسافران، سالن انتظار و پرواز.

14- ایده اصلی هر پاراگراف را تعیین کنید. این ایده همیشه در ابتدای هر پاراگراف قرار ندارد. رجوع کنید به بخش نوشتن، که در آن کلماتی از قبیل مشکل و ایده می­توانند کمک­‌کننده باشند.

15- از دانش خود در زمینه انواع جمله و ترتیب هر پاراگراف جهت پیش­بینی و پیش­روی در متن استفاده کنید.

16- در ابتدا به یک نقطه مرکزی در هر پاراگراف نگاه کنید و سپس نقاط دیگر پاراگراف را بررسی کنید و اسامی و افعال آن را به ­منظور به‌دست آوردن ایده اصلی پاراگراف اسکیم کنید.

17- از سوالات نیز می­‌توانید در پیدا کردن مسیر حرکت خود در متن کمک بگیرید. رجوع کنید به بخش نوشتن، بررسی سوالات نوشتن و درک عنوان.

 

 

skimming

 

هفت راهکار برای تکنیک Skimming متون IELTS، که گرفتن نمره 7.5 ریدینگ را برای شما میسر می کند.

1- با استفاده از مداد متن را اسکیم کنید چرا که این امر می­تواند به تمرین چشمان تان کمک کند.

2- هر جمله را از چپ به راست Skim کنید.

3- اگر می­خواهید حس اطمینان خود را افزایش دهید، ابتدا از چپ به راست و بعد از راست به چپ Skim کنید.

4- مداد خود را به­صورت عمودی از پایین تا مرکز متن حرکت دهید و هم­ زمان چشم خود را وادار کنید تا به سرعت سمت دیگر متن را بررسی کند.

5- متن را به صورت قطری یعنی از گوشه ی بالای سمت چپ به گوشه ی پایین سمت راست اسکیم کنید. هم چنین می توانید متن را در جهت خلاف آن و به صورت عمودی یا قطری نیز Skim کنید.

6- به قسمت­‌های مختلف متن رجوع کنید، در هر قسمت گاهی توقف کنید و بعد مجدداً شروع به خواندن کنید.

7- پایان جملات را بخوانید. هر جمله اساساً دارای دو نوع اطلاعات است. یک دسته از اطلاعات مربوط به جمله پیشین می­‌شود و دسته دیگر اطلاعات جدید هستند. عموماً اطلاعات بازگشتی در ابتدای جملات و اطلاعات جدید در پایان جملات می­‌آیند. بنابراین پایان جملات را Skim کنید.

 به مثال زیر در این زمینه توجه داشته باشید:

 …A man walked into a shop. The man picked up a newspaper. The newspaper

نه تنها در این مثال، بلکه کلاً باید مراقب باشید تا در جزئیات اسیر نشوید.

 

و سخن آخر از نظر مایگریشن اسکیلز…

آزمون ریدینگ آیلتس به شدت محدودیت زمانی را به همراه دارد. برای موفقیت در بخش ریدینگ آزمون آیلتس، به‌کارگیری تکنیک Skimming می‌تواند یکی از تکنیک‌های موثر برای غلبه بر کمبود زمان در این بخش از آزمون باشد.

اگر شما هم برای آزمون آیلتس آماده می‌شوید و  تمایل به مطالعه منابع آزمون آیلتس دارید، می‌توانید همین الان برای دسترسی به این منابع از سایت مایگریشن اسکیلز یا مهارت های مهاجرت به آدرس www.migrationskills.ir  دیدن کنید.

migrationskills3
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.