مهارت‌های آیلتس چیست ؟ چهار مهارت در این آزمون سنجیده می‌شود یا 6 مهارت؟!!

IELTS

مهارت‌های آیلتس چیست ؟ چهار مهارت در این آزمون سنجیده می‌شود یا 6 مهارت؟!!

 

مهارت‌های آیلتس از چهار مهارت اصلی Speaking, Listening, Writing, Reading تشکیل شده است و تقویت مهارت‌های آیلتس از مبناهای اصلی برای کسب بهترین نمره در آزمون آیلتس است.

آزمون آیلتس یکی از آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی است که برای تحصیل در اکثر دانشگاه‌ها و مهاجرت به کشورها مورد نیاز است. عبارت IELTS مخفف System  International English Language Testing می‌باشد. لذا می‌توان گفت امتحان آیلتس یک سیستم آزمون زبان انگلیسی در سطح بین المللی برای ارزیابی تسلط و میزان مهارت‌های شما نسبت به زبان انگلیسی است. مدرک آیلتس توسط بیش از 10000 سازمان در سراسر جهان مورد پذیرش است. این سازمان‌ها شامل دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، دفاتر دولتی و سازمان‌های مهاجرتی، موسسات صنعتی و حرفه‌ای و شرکت‌های چند ملیتی می‌باشد.

 

اما یکی از بزرگ‌ترین سوالات افرادی که قصد شرکت کردن در آزمون آیلتس را دارند این است که کدام مهارت‌ها در آزمون IELTS مورد ارزیابی قرار گرفته و در یک بازه زمانی کوتاه، یادگیری کدام یک از این مهارت‌های آیلتس می‌تواند نمره آن‌ها را در این آزمون افزایش دهد؟

ما در این مقاله به عنوان سایت مهارت‌های مهاجرت یا مایگریشن اسکیلز، مهارت‌های آیلتس را نام برده تا شما با این مهارت‌ها آشنا شده و سعی کرده با تمرین زیاد بر همه مهارت‌ها مسلط شوید.

 

مهارت‌های آیلتس

 

 

مهارت‌های آیلتس چندتاست؟ 4 مهارت اصلی + دانش لغات و گرامر؟!!

در امتحان آیلتس 4 مهارت اصلی ارزیابی می‌شود که مهارت‌ها و زمان‌بندی پاسخ‌دهی به هر بخش به شرح زیر است:

1) مهارت لیسنینگ یا شنیداری (Listeninig) :

دارای 4 بخش (دو بخش اول شامل موضوعاتی اجتماعی و مکالمه بین دو یا چند نفر،  دو بخش دوم شامل موضوعاتی دانشگاهی و یک مکالمه حداکثر چهار نفره و یک کنفرانس)، 40 سوال و 30 دقیقه.

 

2) مهارت اسپیکینگ یا صحبت کردن  (Speaking):

 دارای 3 بخش مصاحبه (بخش اول تعدادی سوال با موضوعات عمومی و شخصی، بخش دوم صحبت در مورد یک تاپیک خاص نوشته شده بر روی تسک کارت و بخش سوم صحبت با ممتحن در مورد موضوع یا موضوعات خاص)، 15 دقیقه.

 

3) مهارت ریدینگ یا خواندن (Reading) :

3 بخش (حاوی سه متن جمعا با 2000 تا 2700 کلمه)، 40 سوال و 60 دقیقه.

 

4) مهارت رایتینگ یا نوشتن  (Writing):

 2 بخش نوشتاری (در تسک اول نوشتن انشاء با حداقل 150 کلمه، در تسک دوم نوشتن انشاء با حداقل 250 کلمه) و 60 دقیقه.

 

اما سوالی که ممکن است در ذهن داوطلبان پیش آید این است که آیا گرامر و دانش لغات در کسب نمره بالا در آیلتس اهمیت دارند یا خیر؟!

ذکر این نکته لازم است که اگر چه گرامر و دانش واژگان آیلتس، جزو اصلی چهار مهارت‌های آیلتس محسوب نمی‌شود اما بدون شک برای موفق شدن در هر چهار مهارت‌های اصلی آیلتس، گرامر و دانش واژگان آیلتس تاثیر چشم‌گیری بر روی عملکرد و نمره داوطلبان دارد.

 

english

تاثیر دانش واژگان بر بخش‌های مختلف مهارت‌های آیلتس

گاهی ممکن است این سوال در ذهن داوطلبان ایجاد شود که با وجود اینکه دانش کافی نسبت به زبان انگلیسی داریم چرا باید هر روز دامنه لغات و کلمات خود را گسترش دهیم؟ خب پاسخ ما این است که در این آزمون هر چه مهارت بیشتری از خود نشان دهید، نمره بالاتری کسب خواهید کرد.

بسیاری از زبان شناسان بر این باورند که دانستن معنا و مفهوم واژگان بسیار مهم‌تر از گرامر است به علت این‌که برای فهماندن یا فهمیدن منظور در ارتباطات قبل از گرامر به دانشِ لغات و واژگان نیاز پیدا می‌کنید. در آیلتس نیز دانش واژگان آیلتس می‌تواند به شما کمک فراوانی کند. مسلما استفاده از کلمات متنوع با سطوح بالا تاثیر زیادی بر روی نتیجه آزمون خواهد داشت. آزمون آیلتس از ۴ بخش تشکیل شده است و تنها عامل مشترک در این ۴ بخش از مهارت‌های آیلتس، “کاربرد کلمات” هستند.

 

نکته دیگر تأثیر مستقیم دانش لغات در دیگر ابعاد هر زبان است. در این باره زبان‌شناس برجسته، Paul Nation، می‌گوید: “یادگیری واژگان در دانستن معنای چند لغت خلاصه نمی‌شود. دانش واژگان باعث بهبود مهارت‌های Listening , Speaking , Reading و Writing خواهد شد.

 

برای گرفتن نمره قابل قبول در آزمون آیلتس نیز داشتن دایره لغات وسیع بسیار مهم است.

 

1) تاثیر دانش واژگان در بخش رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس:

 با مطالعه منابع آزمون آیلتس متوجه خواهید شد که دانستن لغات پرکاربرد آیلتس به طور مستقیم در مهارتهای رایتینگ  (Writing) و اسپیکینگ  (Speaking)باعث کسب نمره بالاتر خواهد شد.  دانش لغوی آزمون‎دهندگان با فاکتوری تحت عنوان LR به عنوان منابع واژگان (Lexical Resource) ارزیابی می‌شود. برای مهارت‌های گفتاری و نوشتاری شما باید بتونید هم لغات را به درستی استفاده کنید و هم گستره بزرگ‌تری از آن‌ها را به کار ببرید. این استفاده باید طبیعی و غیرمکانیکی باشد.

 

2) تاثیر دانش واژگان در بخش لیسنینگ و ریدینگ آیلتس:

در قسمت‌های لیسنینگ (Listening) و ریدینگ (Reading) نیز هر چه تعداد بیشتری کلمه بدانید می‌توانید به درک صحیح‌تری از مطالب برسید و در نتیجه با دقت و سرعت بیشتری به سوالات پاسخ دهید. همچنین برای فهم محتوی منابع آیلتس نیاز به دایره لغات وسیع دارید.

 

تاثیر گرامر بر بخش‌های مختلف مهارت‌های آیلتس

بسیاری از داوطلبان گمان می‌کنند که چون سوالات اختصاصی از مهارت گرامر در آزمون آیلتس مطرح نیست پس گرامر در نمره آزمون آیلتس آن‌ها تاثیری ندارد؛ اما باید به این عزیزان این نکته را تذکر داد که دانش در مورد ساختارهای گرامری در تمام بخش‌های این آزمون مورد استفاده و اهمیت است و  اهمیت گرامر در آزمون آیلتس به این خاطر می باشد که شما اگر گرامر را بدانید خیلی راحت‌تر می توانید 4 مهارت خود را تقویت نمایید، مخصوصا برای کسانی که زمان زیادی ندارند این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 

1) تاثیر گرامر در بخش رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس:

ممکن است شما از شنیدن این جمله که گرامر یکی از چهار معیار مورد استفاده برای ارزیابی عملکرد آزمون رایتینگ و اسپیکینگ آیلتس شماست و ۲۵% نمرات را در اختیار دارد، شگفت زده شوید. یکی از چهار معیار نمره گیری در بخش رایتینگ و اسپیکینگ Grammatical range and accuracy (وسعت و دقت گرامر) می‌باشد.

واضح است که گرامر قوی به نوشتن شما کمک شایانی خواهد کرد. همچنین در اسپیکینگ باید مهارت استفاده از ساختارهای گوناگون جملات را داشته باشید تا بتوانیم ایده‌ها و نظرات خود را بطور پیوسته برای ممتحن بیان کنید. همزمان لازم است تا هنگام اسپیکینگ زیرکانه بتوانید ساختارها را در جای مناسب به‌ کار ببرید. به‌کارگیری ساختارهای جملات باید صحیح باشد تا بتوانیم نمره دلخواه را از این بخش کسب کنید.

 

2) تاثیر گرامر در بخش لیسنینگ و ریدینگ آیلتس:

دانش گرامری زبان شاید در ظاهر نقش چندانی در بخش های ریدینگ و لیسنینگ نداشته باشد اما برای انتخاب پاسخ صحیح سوالات بویژه آنهایی که انتخاب گزینه مناسب منوط به آشنایی کافی با ساختارهای گرامری جملات است، بسیار کاربرد دارد.

شاید جالب باشد که بدانید اگر ساختار جملات را داخل ریدینگ نتوانید خوب تشخیص دهید این احتمال وجود دارد که در پیدا کردن گزینه درست دچار اشتباه شوید و همینطور در بخش لیسنینگ باید بدانید گوینده چه کلمه ای را مطرح می‌کند و در سوالات کلمه مد نظر چه نقشی دارد.

 

Grammer

 

 

 

جمع‌بندی توسط مایگریشن اسکیلز

نمره شما در آزمون آیلتس با توجه به میانگین نمرات کسب شده شما در تمامی مهارت‌های آیلتس ارزیابی شده و به صورت یک نمره در بازه صفر تا نه به دست می‌آید. آزمون آیلتس شامل چهار مهارت اصلی (شنیداری، خواندن، نوشتن و مکالمه) است ولی همانطور که گفته شد گرامر و دانش لغات نیز نقش بسیار مهمی در این آزمون ایفا می‌کنند و اگر چه سوالات آیلتس مستقیما از این دو مهارت مطرح نمی‌شود، اما اطلاعات کافی در مورد گرامر و دانش لغات وسیع برای همه چهار بخش آزمون آیلتس بسیار مهم است و برای کسب نمره خوب در این آزمون لازم و ضروری است.

و در آخر فراموش نکنید که اولین ابزار لازم برای تقویت در هر یک از مهارت‌های آیلتس و کسب موفقیت در این آزمون، صبر و پشتکار شماست. اگر تمایل به مطالعه منابع امتحان آیلتس دارید، می‌توانید همین الان برای دسترسی به این منابع از سایت مایگریشن اسکیلز یا مهارت های مهاجرت www.migrationskills.ir  دیدن کنید.

migrationskills3
دیدگاه کاربران 2 دیدگاه
  • مریم اکبری 1 ژوئن 2021 / 3:11 ب.ظ

    سلا م خسته نباشید

    برای آزمون آیلتس به 6 مهارت نیاز داریم یا 4 مهارت؟

    • migrationskills3 2 ژوئن 2021 / 12:52 ق.ظ

      سلام خدمت سرکار خانم اکبری
      همانگونه که در این مطلب عنوان شد در آزمون آیلتس 4 مهارت اصلی (شنیدن، نوشتن، درک مطلب و مکالمه) ارزیابی می شود
      و گرچه از لغات و گرامر به طور مستقیم سوالی مطرح نمی شود ولی برای کسب نمره خوب در این آزمون نیاز به دانش لغات و گرامر است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.