10 قانون طلایی برای موفقیت در بخش لیسنینگ تافل

لیسنینگ تافل

10 قانون طلایی برای موفقیت در بخش لیسنینگ تافل

لیسنینگ تافل یا بخش شنیداری تافل یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین بخش های آزمون تافل می باشد چرا که همواره اکثر داوطلبان در این بخش مشکل دارند و از این بخش به عنوان دشوارترین بخش آزمون یاد می‌کنند. سریع صحبت کردن فرد یا افراد سخنگو، لهجه داشتن آن‌ها و … همه و همه باعث می‌شود که داوطلب چالش جدی برای کسب نمره قابل قبول در این بخش را تجربه کند.

در قسمت لیسنینگ (Listening) تافل 2 بخش وجود دارد که هر بخش شامل دو یا سه مکالمه (Conversation)  و 3 تا 4 لکچر (Lecture) علمی است.

ما در مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت در این مطلب سعی داریم با بیان 10 نکته کلیدی شما را برای موفقیت در این بخش از آزمون یاری دهیم.

 

listening Toefl

 

 

1- به طور منظم منابع انگلیسی را گوش کنید.

برای تقویت مهارت لیسنینگ، شما نیاز دارید که هر روز منابع انگلیسی را گوش کنید. یکی از راه‌های تقویت لیسنینگ، گوش کردن اخبار به زبان انگلیسی است. می‌توانید از کلیپ‌های صوتی VOA استفاده کنید. مواردی مثل شنیدن نمایش های رادیویی، مطالب خبری تلویزیونی، فیلم ها و پادکست ها نیز همگی می‌توانند یک راه عالی برای بخش لیسنینگ TOEFL به نظر برسند.

 این کار باعث می‌شود تا گوش شما و ذهن شما به محتوای انگلیسی عادت بکند. همچنین با این کار باعث می‌شوید تا ذهنتان خودش را با ساختار زبان انگلیسی تطبیق دهد.

دیدن فیلمهای مستند به زبان انگلیسی نیز یکی از مفیدترین تمرین‌ها برای تقویت مهارت لیسنینگ تافل است. چرا که نه تنها این فیلمها موضوعات علمی دارند (همانند تافل) بلکه سرعت صحبت کردن و زبان مورد استفاده در آنها نیز کاملا با مطالبی که در تافل می‌شنوید متناسب است.

دقت کنید که نیاز نیست تک تک کلماتی که بیان می‌شود را بفهمید، بلکه باید سعی کنید مفهوم کلی صحبتها را متوجه شوید. همین که بتوانید توانایی خود در فهمیدن ایده‌های اصلی بیان شده را تقویت کنید، آماده این هستید که به سراغ مکالمات و لکچرهای تافلی بروید.

 

2- یادداشت برداری کنید، اما کل صحبت ها را کپی نکنید.

در آزمون تافل قسمت Listening یادداشت برداری واجب است. لیسنینگ‌هایی که در تافل مطرح می‌شوند پر از جزئیات و حقایقی هستند که شما علاوه بر اینکه باید متوجه آن‌ها شوید، لازم است که اطلاعات مهمی که مطرح می‌شود را نیز باید به خاطر بسپارید. به همین دلیل است که یکی از حیاتی‌ترین مهارت‌هایی که برای موفقیت در لیسنینگ تافل به آن نیاز دارید، مهارت یادداشت برداری است.

نکات زیر به شما کمک می کنند تا در زمینه یادداشت برداری  Listeningتافل به یک حرفه ای بدل شوید.

۱) طولانی ترین قسمت هر بخش شنیداری حدود ۵ دقیقه خواهد بود، پس باید از قبل تمرکز خود را بر موضوعات بالا ببرید و عادت کنید که بتوانید در این زمان طولانی یادداشت‌برداری کنید.

۲)  زمانی که دارید به موضوعات با تمرکز بالا و بدون حواس پرتی گوش می‌کنید، نکته برداری کنید. اما باید به گونه ای یادداشت برداری کنید که به گفته های استاد هم توجه کنید و یادداشت برداری مانع شنیدن مطالب نشود.  یادداشت برداری را هرگز به انتهای مطلب ارجاع ندهید.

۳)  هرگز نمی‌توانید هر آنچه می‌شنوید را یادداشت کنید. بنابراین خلاصه برداری را از ماه‌های قبل تمرین کنید تا با شیوه صحیح آن آشنا شوید. جزئیات را دور بریزید.

4) یادداشت‌ها را کوتاه، مفهومی، واضح و بدون از دست دادن نکات اصلی انجام دهید.

 

3- برای فهمیدن موضوع و ایده کلی بحث، به گوش باشید.

اولین و مهم ترین نکته ای که باید در هر مکالمه و سخنرانی ای در ذهن داشته باشید، ایده کلی مبحث، موضوع آن و یا هدف از آن است.

اگر یک دانشجو در حال صحبت کردن با استاد خود است، باید بدانید هدف این دانشجو از آمدن پیش استاد چه بوده. یا اگر استاد در حال صحبت درباره‌ی تبلیغات است، باید بدانید که آیا او می‌خواهد نوع خاصی از تبلیغات را با جزئیات توضیح دهد، انواع تبلیغات را دسته بندی می‌کند، یا  دو نوع مختلف تبلیغات را با هم مقایسه میکند.

سعی کنید ایده و موضوع کلی صحبت را متوجه شوید تا در فهمیدن بقیه بخش های سوال و فایل صوتی با مشکل مواجه نشوید. مطمئن باشید که هیچ لیسنینگی نیست که سوالی درباره ایده کلی مبحث را مطرح نکند.

 

4- به لحن و نقطه نظر افراد دقت کنید.

باید به نحوه برخورد استاد با یک موضوع خاص از درس و هم چنین انگیزه او از مطرح کردن یک سوال خاص دقت کنید و دائم از خود بپرسید که هدف پرسیدن یک سوال از سوی یک نفر چه چیزی ممکن است باشد و در مکالمه به لحن و انگیزه ی افراد در هنگام صحبت کردن و بیان کردن منظورشان دقت کنید.

 

Listening TOEFL

 

 

5- صدا را از قبل تنظیم کنید.

بهتر است قبل از شروع آزمون، صدای پخش گفتگوها را تنظیم کنید که تمرکزتان در هنگام گوش دادن به سخنرانی ها و مکالمه ها به هم نخورد. هرچند در حین آزمون هم شما می توانید صدا را تنظیم کنید، اما بهتر است که این کار را قبل از شروع آزمون انجام دهید. این کار کمک می کند تا تمرکزتان را حین گوش دادن از دست ندهید.

 

6- با ساختار آزمون و سوال‌های بخش لیسنینگ تافل آشنا شوید.

آشنایی با ساختار بخش لیسنینگ آزمون تافل به شما کمک می‌کند تا بهتر خود را برای این آزمون آماده کنید. بخش لیسنینگ آزمون تافل از دو قسمت مکالمه و لکچر تشکیل شده است. شناخت ویژگی های آنها می‌تواند به شما کمک کند تا در روز امتحان نتیجه بهتری بگیرید.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با ساختار و نوع سوالات به بخش سوالات متداول لیسنینگ تافل مراجعه کنید.

 

7- در بخش لیسنینگ آزمون تافل زمان را مدیریت کنید.

هرچه با بخش لیسنینگ تافل بیشتر آشنا شوید آمادگی شما در روز آزمون بیشتر است و نتیجه بهتری خواهید گرفت. یکی از مهمترین مسائل سرعت بالای این بخش است. باید بتوانید زمان خود را در این بخش مدیریت کنید.

 

8- به تصاویر دقت کنید.

قبل از پخش هر مکالمه یا سخنرانی، به طور مختصر به شما اعلام می شود که یک مکالمه یا سخنرانی را خواهید شنید. به محض شنیدن این جمله، خود را آماده  شنیدن صدا و دیدن دقیق تصاویر کنید. به تصاویر و نوشته هایی که ضمن پخش صحبت ها روی مانیتور می آیند دقت کنید تا ارتباط بهتری با فایل و سوال برقرار کنید و بتوانید بهتر متوجه آن شوید.

نگاه کردن به این عکس ها به شما دید کلی در مورد تعداد افراد و محل وقوع مکالمه می دهد. جدول ها، نمودارها و طراحی ها و کلماتی که روی مانیتور ظاهر می شوند همگی از کاراکترهای بسیار مهمی هستند که باید به آن ها دقت کنید که برخی از سوالات مستقیما از همان ها گرفته می شوند.

 

9- به یک کلمه پیله نکنید.

هیچ کس همه کلمات دیکشنری را بلد نیست. هر چقدر کلمه یاد بگیرید باز هم با کلمات جدید در Listening تافل مواجه خواهید شد. هنگام شنیدن مکالمه شما زمانی برای فکرکردن به معنی کلمات ندارید. بنابراین اگر معنی کلمه‌ای را نمی‌دانید، آرامش خود را حفظ کنید. این امری طبیعی ست.

 سعی کنید که معنی آن ها را با توجه به کلمات قبل و بعد آن ها تشخیص دهید. اگر باز هم متوجه معنای کلمه نشدید، به راحتی از آن بگذرید و ذهن خود را روی ادامه آزمون متمرکز کنید.

 

10- فضای آزمون را برای خود ایجاد و به شکل مکرر آن را تمرین کنید.

شما ممکن است بعد از چند بار ایجاد این فضا خسته شوید و در ادامه اطلاعات مهم را از دست بدهید که این امر در آینده می‌تواند واقعاً به ضرر نمرات شما باشد. اما برای اینکه بتوانید این مشکل را برطرف کنید، باید قدم‌های مثبتی بردارید.

از جمله آن این است که وقت بگذارید و این قسمت را بدون هیچ گونه وقفه و ایجاد حواس پرتی بارها و بارها انجام دهید. وقتی این کار را انجام می‌دهید خود را برای پاسخگویی به سوالات این قسمت، بیش از هر شخص دیگری آماده می‌کنید.

 

Listening

 

 

و سخن آخر از نظر مایگریشن اسکیلز …

پر استرس‌ترین قسمت تافل قسمت لیسنینگ است و بسیاری از داوطلبین در بخش لیسنینگ تافل دلشوره و نگرانی‌های بسیاری دارند. امیدواریم با اشاره به نکات ذکر شده توانسته باشیم برای رفع نگرانی‌های شما عزیزان در این آزمون گامی برداشته باشیم.

استفاده از منابع مناسب و تمرینات مکرر دو رکن اساسی برای تقویت این مهارت در آزمون تافل است. امید است که بتوانید با سعی و کوشش خود به این هدف دست یابید.

همچنین شما می‌توانید همین الان برای دسترسی به منابع مختلف آزمون تافل در دسته‌بندی‌های موضوعی متعدد به سایت مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت به آدرس  www.migrationskills.ir مراجعه کنید.

 

migrationskills3
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.