9 قانون طلایی برای موفقیت در بخش رایتینگ آیلتس

رایتینگ آیلتس

9 قانون طلایی برای موفقیت در بخش رایتینگ آیلتس

 

رایتینگ آیلتس بزرگترین و چالش‌برانگیزترین بخش آزمون آیلتس است که عمده کسانی که این روزها در این آزمون شرکت می‌‌کنند بدان اشاره می‌نمایند. بخش رایتینگ آیلتس توانایی نگارش شما را در موضوعات متنوع ارزیابی می‌کند.

این بخش برای ماژول‌های آکادمیک و جنرال آزمون آیلتس شامل دو بخش نوشتاری (تسک 1 و 2) است.

 رایتینگ تسک یک در ماژول آکادمیک آزمون آیلتس، یک گزارش یا Report از یک مجموعه داده، نقشه، فرآیند یا انواع نموداهاست که 20 دقیقه زمان به آن اختصاص داده شده و حداقل باید 150 کلمه باشد. رایتینگ تسک یک در ماژول جنرال آزمون آیلتس، یک نامه یا Letter است که 20 دقیقه زمان به آن اختصاص داده شده و حداقل باید 150 کلمه باشد.

رایتینگ تسک دو برای ماژول‌های آکادمیک و جنرال آزمون آیلتس یکیست. در هر دو ماژول یک مقاله یا Essay  می نویسند که چهل دقیقه زمان به آن اختصاص داده شده و حداقل باید 250 کلمه باشد. بخش رایتنیگ برای هر دو ماژول، مجموعا یک ساعت زمان برای نوشتن دو تسک داده می‌شود.

برای آمادگی برای بخش رایتینگ آیلتس باید از مدت‌ها قبل مهارت نوشتاری خود را تقویت کنید. همچنین برای موفقیت در بخش نوشتاری نیاز به دانستن نکات و تکنیک‌های این بخش از آزمون می‌باشد. لذا ما در مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت در این مطلب سعی داریم با بیان 9 نکته کلی شما را برای موفقیت در این بخش از آزمون یاری دهیم.

 

ٌWriting

 

1- سوال و تمام دستورالعمل‌ها  را با دقت بخوانید.

یکی از مهمترین نکات آزمون نوشتاری آیلتس این است که صورت سوال را خیلی با دقت بخوانید و فقط روی یک یا دو کلمه کلیدی تمرکز نکنید. مطمئن شوید شما از چیزی که درباره آن باید بنویسید درک درستی پیدا کرده اید. اگر درباره موضوع، اشتباه بنویسید و دقیقا به آنچه که سوال از شما خواسته پاسخ ندهید، نمره‌تان افت خواهد کرد.

 

2- با سبک و جملات خودتان بنویسید.

یکی از مهم‌ترین نکات کلیدی رایتینگ آیلتس این است که برای نوشتن یک رایتینگ خوب در آزمون آیلتس از جملات حفظ شده استفاده نکنید. تمامی تصحیح‌کنندگان (Examiner) آموزش داده شده‌اند تا آنها را شناسایی کنند و آزمونتان نامعتبر خواهد شد.  

همچنین در نوشتن رایتینگ آیلتس به دنبال کپی کردن روش شخص دیگری نباشید. آزمون‌دهندگان زیادی را می‌شناسیم که به دنبال essayهای نوشته شده توسط افرادی هستند که نمره خوبی در آزمون آیلتس گرفته‌اند. اما بهتر است که به مدل‌ها نگاه کنید و لغات استفاده شده را مورد بررسی قرار دهید؛ همینطور ساختارها و عبارات مورد استفاده در رایتینگ‌هایی که نمره بالایی گرفته‌اند را به دقت بررسی کنید و آنها را به روش خودتان بازتولید کنید.

چرا که اگر آن عبارات را به سبک خودتان بازتولید نکنید وقتی که در آزمون اصلی رایتینگ آیلتس، مشغول نوشتن می‌شوید نمی‌توانید از این عبارات آموخته شده به خوبی و به نحو موثر استفاده کنید.

اگرچه موضوعی کاملاً قابل ‌قبول است که از تسک به عنوان راهنمایی برای مقدمه خود استفاده کنید اما نباید آن را در پاسخ خود کپی کنید. کپی کردن کلمه به کلمه به آزمون‌گر می‌گوید که دامنه زبانی شما محدود است، چیزی که می‌تواند بر نمره کل شما تأثیری منفی داشته باشد. به جای آن می‌توانید ترتیب اطلاعات را تغییر بدهید، از مترادف‌ها استفاده کنید و ایده‌های پیچیده را با کلمات خودتان توضیح بدهید.

نکته مهم دیگر عدم استفاده از یک مقدمه حفظ شده است. آزمون‌گرها هزاران مقدمه را می‌خوانند و نوشته‌های حفظی را به راحتی تشخیص می‌دهند.

 

 

3- طرح (plan) مناسبی برای نوشته خود ایجاد کنید و زمان را مدیریت کنید.

از آنجایی که زمان شما بسیار محدود می باشد نوشتن یک متن با جزئیات کامل تقریبا غیر ممکن است. اما راه‌حل این است که شما بایستی به خوبی نمودارهایی که به شما ارائه شده است (نمودار خطی، میله ای، دایره‌ای و…) را به خوبی بررسی و مطالعه کرده و از همان به عنوان طرح یا plan خود استفاده کنید.

داشتن یک طرح مناسب قبل از شروع به نوشتن به شما کمک می کند که بتوانید انسجام متن  (coherence) را حفظ کنید، گرامر مناسبی را مورد استفاده قرار دهید، به سبک درستی بنویسید و از طیف گسترده ای از لغات و ساختارهای زبانی استفاده کنید.

همینطور با داشتن یک طرح مناسب می‌توانید نوشتن رایتینگ خود را با سرعت بیشتری به اتمام برسانید. چرا که بدون داشتن یک طرح مناسب برای نوشتن مجبور می‌شوید در هنگام نوشتن زمان زیادی را به ایده‌های مختلفی که در ذهنتان می آید فکر کنید. در حالی که با داشتن یک طرح مناسب می‌توانید مشکل زمان‌بندی را به آسانی حل کنید.

تصور کنید یکی از جدول های آزمون حاوی اطلاعات زیر می باشد:

”تعداد دانش آموزان ساکن انگلستان و درصد افراد واجد شرایط مذکر که در سالهای 2007 الی 2009 دوره آموزشی مدرس زبان انگلیسی را پشت سر گذاشته اند.”  این جدول نشانگر تعداد دانش آموزان مذکر و مونث در هر دو سال و تعداد و درصد کل دانش آموزان مذکر می باشد.

همچنین با استفاده از این جدول تعداد افرادی که دارنده مدارک مختلف دوره‌های آموزشی مدرس زبان انگلیسی هستند، قابل رویت می باشد. شما نمی توانید برای هر ردیف یا ستون این جدول یک پاراگراف جداگانه بنویسید، زیرا در این صورت حداقل  6 پاراگراف درآخر خواهید داشت که نوشتن آن در 20 دقیقه غیر ممکن است.

برای مثال شما می توانید در پاراگراف اول بر روی سال های 2007 الی 2008 تمرکز کنید و در پاراگراف دوم به مطالب سال های 2008 الی 2009 اشاره کنید. سپس شما می توانید اطلاعات دیگر را به عنوان جزئیات در هر پاراگراف مربوطه بنویسید. از آن جایی که سوال از شما خواسته است که مقایسه نیز انجام دهید، یک روش بهتر این است که در یک پاراگراف، شباهت های میان هر دو سال را بنویسید و در پاراگراف دیگر تفاوت ها را اشاره کنید.

 

writing in english

 

 

4-  لغات، عبارات یا ساختارهای مورد استفاده در جملات را بیش از حد تکرار نکنید.

یکی از مهم‌ترین نکات کلیدی  Writing آیلتس پرهیز از تکرار است. تکرار بیش از حد اشتباهی است که می‌تواند به راحتی نمره رایتینگ شما در آیلتس را کاهش دهد.  اگر لغت مناسبی در جایی از متن استفاده کرده‌اید آن را تکرار نکنید؛ چرا که بار دومی که از آن استفاده می‌شود میزان اثرگذاری خود بر خواننده را از دست می‌دهد.

 لیستی از کلمات مفید و کاربردی تهیه کنید تا از تکرار بیش از حد یک لغت و به کاربردن جملات ساده، دوری کرده باشید. هر چه دایره لغات وسیع تری داشته باشید احتمال افزایش نمره شما نیز بیشتر خواهد شد.

 

5-  ساختارهای نوشتن متون رسمی را به دقت رعایت کنید.

مطمئن باشید که از کلماتی استفاده می‌کنید که بسیار غیر رسمی نیستند؛ مانند kids. این کلمه هرگز نباید در رایتینگ آیلتس مورد استفاده قرار گیرد. البته از کلماتی مانند kids می‌توان در اسپیکینگ آیلتس استفاده کرد اما در رایتینگ آیلتس نه. بنابراین درباره‌ی  مترادف‌هایی (synonym) که می‌خواهید استفاده کنید خوب فکر کنید. چرا که کلمات انتخاب شده باید با استایل تسک ۱ یا تسک ۲ رایتینگ آیلتس متناسب باشند. تنها قسمتی از رایتینگ آیلتس که می‌توانید در آن از زبان غیر رسمی استفاده کنید هنگام نوشتن نامه‌ی غیر رسمی (Informal Letter) در آزمون آیلتس جنرال است.  در سایر موارد همه کلمات باید رسمی و با استایل نوشته متناسب باشند. 

 

6- از ساختارهای متنوع و پیچیده برای جملات خود استفاده کنید.

 سعی کنید از لغات و ساختارهای گرامری متنوع و از جملات با ساختار پیچیده استفاده کنید. این کار شانس شما را برای گرفتن نمره 6 و بالاتر افزایش می دهد. ممتحن به دنبال اینست تا دامنه دستور زبان‌تان را بسنجد و مطمئن شود گستره جمله بندی‌تان محدود نیست. برای کسب امتیاز بالاتر لازم است نشان دهید می‌توانید از جملات ساده، ترکیبی و پیچیده استفاده کنید.

 

7- واضح بنویسید.

شما برای دستخطتان نمره نمی گیرید؛ اگرچه اگر ممتحن نتواند برخی از چیزهایی که نوشته اید را بخواند به ضررتان است! پس سعی کنید واضح و خوانا بنویسید. نوشته را واضح ساماندهی کنید. ممتحن IELTS را با طوماری از نوشته مواجه نکنید. مطمئن شوید استفاده از پاراگراف بندی به تقسیم مباحث یا موضوعات مختلف کمک می کند.

 

8- تصحیح متن را فراموش نکنید.

تصحیح کردن به شما کمک می کند تا با به حداقل رساندن تعداد اشتباهات متن امتیاز بالاتری کسب کنید. به خاطر داشته باشید که برای از سر نوشتن کل جملات زمان کافی ندارید،  بنابراین در پایان حدود 5 دقیقه از زمان خود را صرف تصحیح متن کنید.

یک قانون خوبی که می توانید به ذهن بسپارید این است که هرگز رایتینگ خود را زودتر از زمان معین کنار نگذارید. سعی کنید که در صورت امکان حدود 4 الی 5 دقیقه زمان را به ویرایش نوشته خود اختصاص دهید. فرصتی که برای نوشتن دارید فدای تصحیح کردن نکنید.

 

9- از یک شخص مناسب بخواهید که رایتینگ شما را تصحیح کند.

شما با داشتن دانش کافی در زبان انگلیسی، باز هم به کمک یک متخصص احتیاج دارید تا با مفاهیم اصلی رایتینگ آشنا شوید و با تمرین هر چه بیشتر مهارت خود را در این بخش افزایش دهید.

 حتی اگر به اصول نگارش رایتینگ نیز آشنایی داشته باشید، بهتر است که از یک متخصص بخواهید تا رایتینگ های شما را تصحیح کند و ایرادات احتمالی را گوشزد و در برطرف کردن آنها با توجه به معیارهای ارزیابی رایتینگ آیلتس ( دامنه و دقت گرامری، منبع واژگان، انسجام و پیوستگی، پاسخگویی کامل به پرسش‌ها ) کمک کند.

 

Writing

 

و سخن آخر از نظر مایگریشن اسکیلز…

یکی از بخش‌های چالش برانگیز در آزمون آیلتس بخش رایتینگ آیلتس است که داوطلبان بسیاری آن را یکی از مشکل‌ترین بخش‌های آزمون می‌دانند. فراموش نکنید که اشتباهات در رایتینگ احتمال موفق شدن شما را کاهش می‌دهد. پس سعی کنید با تمرین نکات ذکر شده، رسیدن به نمره مطلوب را برای خود آسان کنید.

اگر تمایل به مطالعه منابع آزمون آیلتس دارید، می‌توانید همین الان برای دسترسی به این منابع از سایت مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت به آدرس www.migrationskills.ir  دیدن کنید.

توصیه میشود حتما دو مقاله تکنیک skimming و 9 نکته برای اسپیکینگ آیلتس رو مطالعه بفرمایید.

migrationskills3
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.