9 نکته کلیدی برای موفقیت در بخش اسپیکینگ تافل

اسپیکینگ تافل

9 نکته کلیدی برای موفقیت در بخش اسپیکینگ تافل

اسپیکینگ تافل یا بخش گفتاری تافل یکی از پر استرس‌ترین بخش‌های آزمون تافل است. در بخش اسپیکینگ تافل (TOEFL iBT Speaking)، صرفا مهارت صحبت کردن و اسپیکینگ ارزیابی نشده و در واقع تمامی مهارت‌ها در حین پرداختن به تمام سوالات این بخش بررسی می‌شود.

در بخش اسپیکینگ تافل 4 سوال مطرح می‌شود که مدت زمان پاسخگویی نیز  17 دقیقه است. در هنگام پاسخ دادن به سوالات در زمان محدود، صدای داوطلب در سیستم ضبط شده و بعدا توسط مصححان ETS ارزیابی و نمره‌دهی می‌شود. برای هر سوال بین 15 تا 30 ثانیه فرصت فکر کردن و 45 یا 60 ثانیه فرصت پاسخگویی می‌باشد.

ما در مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت در این مطلب سعی داریم با بیان 9 نکته کلی شما را برای موفقیت در این بخش از آزمون یاری دهیم.

 

Speaking2

 

 

1- بر استرس و اضطراب اسپیکینگ تافل غلبه پیدا کنید.

 چیزی که باعث می‌شود شما در این قسمت تمرکز خود را از دست نداده و بتوانید به سوالات پاسخ دهید، اعتماد به نفس کافی است.

احتمال اینکه در مورد یکی از سوالات مستقل ایده خوبی به نظرتان نرسد و نتوانید پاسخ خوبی بدهید یا اینکه یکی از لیسنینگ‌های سوالات دیگر را خوب متوجه نشوید و در نتیجه نتوانید پاسخ مناسبی به سوال بدهید زیاد است. مهم این است که بتوانید با از دست دادن یک یا حتی دو سوال در اسپیکینگ کنار آمده و سوالات بعدی را با اعتماد به نفس پاسخ دهید.

 پس سعی کنید اگر در هر مرحله تمرکزتان از دست رفت، به جای نگران شدن و غصه خوردن به ادامه سوالات فکر کنید. کلید موفقیت در اسپیکینگ تافل اعتماد به نفس است. حتما خودتان را در شرایط سخت آزمون قرار دهید تا به آن عادت کنید.

 

2- به طور منظم صحبت کنید.

مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای تمرین در آزمون تافل بخش  Speaking انجام دهید این است که به طور مرتب به زبان انگلیسی صحبت کنید. اگر هر روز بتوانید تمرین کنید، این امر ایده‌آل خواهد بود، اما حداقل شما باید ۲ تا ۳ ساعت در هفته انگلیسی صحبت کنید.

به یاد داشته باشید، نیازی نیست که این تمارین مکالمه صرفا محدود به سوالات مکالمه تافل باشد و بلکه هر مکالمه ای حتی یک گفتگوی معمولی با یک دوست به انگلیسی موثر خواهد بود.

هرچه در اسپیکینگ انگلیسی اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، بخش اسپیکینگ در آزمون تافل برایتان راحت تر خواهد بود.

 

3- ساختار Speaking را بشناسید.

در زمینه تافل شناحت ساختار به نحوه پاسخگویی و نمره شما تاثیر دارد.

در این بخش از آزمون تافل شما چهار سوال خواهید داشت که سوال اول صرفاً اسپیکینگ است و در آنها شما باید به سوالی که از شما پرسیده شده پاسخ بدهید. به این سوال  Independent یا مستقل می‌گویند، چون فقط مهارت Speaking شما را ارزیابی می‌کند. سوال های دوم تا چهارم، که به سوال های Integrated یا تلفیقی هم معروفند، ترکیبی از مهارت های Speaking، Reading و Listening شما را ارزیابی می کنند و علاوه بر سوال، متن یا کلیپی وجود دارد که درک آن در ارائه پاسخ شما اهمیت دارد.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر ساختار و نوع سوالات بخش اسپیکینگ تافل به سوالات متداول اسپیکینگ تافل مراجعه کنید.

 

4- مطالب کلیدی را یادداشت کنید.

در سوالات ترکیبی تافل چون لیسنینگ پخش می‌شود و در مکالمات و لکچرها اطلاعاتی ارائه می‌شود، یادداشت برداری بسیار مهم است. برای یادداشت برداری سعی کنید کلمات مهم و کلیدی را بنویسید. سعی در نوشتن جمله نداشته باشید، چون زمان آن را ندارید.

کلمات کلیدی اهمیت بسیاری دارند، زیرا آن‌ها ایده‌های اصلی ریدینگ و لیسنینگ را جمع بندی می‌کنند و شما می‌توانید از آن‌ها در صحبت‌های خود استفاده کنید. توصیه می‌کنیم که یادداشت برداری را در حین گوش دادن به پادکست ها، سخنرانی‌ها و گفتگوهای دو دقیقه‌ای و در هنگام خواندن مقاله‌های آکادمیک تمرین کنید.

 

5- خلاصه نویسی کلامی را تمرین کنید.

یکی از بخش‌های آزمون تافل از خواندن یک متن در مورد یک موضوع خاص تشکیل شده است. وقتی شما متن را مطالعه کردید، به شخصی که در مورد همان متن صحبت خواهد کرد، گوش خواهید داد. بعد از گوش دادن به سخنان آن فرد و نکته‌برداری، از شما خواسته می‌شود تا همه اطلاعاتی را که خوانده‌اید و شنیده‌اید به زبان و کلمات مختص به خودتان بیان کنید (یعنی جملات را با نوعی ادبیات متفاوت، و در قالب جملات و عبارت‌های جدید به زبان بیاورید.)

مطالعه مقالات کوتاه (به ویژه مقالات علمی و آکادمیک) و سپس خلاصه‌ کردن آنها به‌ صورت کلامی یک روش عالی برای تمرین مهارت اسپیکینگ تافل به حساب می‌آید. فقط از نکات اصلی مقالات استفاده کنید و آنها را در ساختار جمله‌بندی خودتان به کار ببرید.

 

6- صدا خودتان را ضبط کنید.

وقتی برای هر امتحانی به ویژه آزمون تافل می‌خواهید مهارت اسپیکینگ خودتان را ارتقاء دهید و آن را بهبود ببخشید، باید تا حد ممکن تلاش کنید و صدای خودتان را ضبط نمایید.  هرگز به زمزمه کردن جواب برای خودتان یا مرور یک پاسخ در ذهنتان بسنده نکنید. جواب خود را بلند بیان کرده و آن را ضبط کنید.

شما با ضبط کردن مکالمات خود به زبان انگلیسی و مرور چندباره آنها مشکلات تلفظی خود را پیدا می‌کنید و در جهت رفع آنها تلاش می‌کنید.

ضبط مکرر صدا در صورتیکه اشتباهات گذشته تصحیح نشود، فقط وقت تلف کردن است. شما باید بررسی کنید که چه خطاهایی در حالت طبیعی صحبت کردن مرتکب می‌شوید و باید درصدد جبران آنها برآیید. به دقت به عبارت‌هایی که استفاده کرده‌اید، گوش دهید و تلفظ واژگان خود را بررسی نمایید.

هرچه بیشتر تمرین کنید، اعتماد به نفس بیشتری در اسپیکینگ خواهید داشت. همچنین وقتی در حین ضبط صدایتان صحبت کنید، کمتر مضطرب می شوید.

 

Speaking3

 

7- زمانبندی درست را تمرین کنید.

در تمامی قسمتهای اسپیکینگ تافل زمانبندی بسیار مهم است. چرا که، همانطور که شما نباید بیشتر از زمان تعیین شده صحبت کنید، نباید صحبتهایتان خیلی زودتر از زمان مقرر نیز تمام شوند. هردوی این موارد می‌تواند تاثیر منفی شدیدی در نمره شما داشته باشد. برای این منظور حتما باید قبل از آزمون به یک استراتژی مشخص برای هر سوال رسیده باشید.

 

8- با آهنگ متعادل صحبت کنید.

بسیاری از متقاضیان در طول بخش مکالمه، دچار اضطراب می شوند. همچنین برای کسب نمره بالا تمایل پیدا می کنند در پاسخ بخش مکالمه بسیار تند تند صحبت کنند. از سوی دیگر برخی از افراد که مضطرب هستند و یا اعتماد به نقس کافی ندارد ممکن است خیلی آرام صحبت کنند یا بین کلمات مدام مکث کنند یا وقفه های طولانی ایجاد کنند.

هیچ یک از این شرایط چیزی نیست که شما بخواهید. هر دو رویکرد سریع صحبت کردن و یا تقلا برای پیدا کردن کلمات صحیح باعث از دست دادن نمره برای شما خواهد شد. شما می خواهید که پاسخ شما تاجایی که امکان دارد مانند یک انگلیسی زبان بومی به نظر برسد که به این معنی است که به صورت نرمال و با یک سرعت یکنواخت صحبت کنید.

 تمرین به شما کمک خواهد کرد تا در یکنواخت صحبت کردن بیشتر موفق شوید. در روز آزمون وقتی که در بخش اول پاسخ می دهید به خودتان توجه و گوش کنید و ببیند که چطور به نظر می رسید و در پاسخ های بعدی خود را اصلاح کنید تا یکنواختی سرعت مکالمه خودتان را بهبود ببخشید.

 

9- با معیارهای نمره دهی اسپیکینگ آشنا شوید.

بهتر است که معیارهای مربوطه که برای ارزیابی عملکرد شما استفاده می شود را بدانید.  بنابراین می‌توانید مهارت های اسپیکنیگ را که در این آزمون مهم است را بهبود دهید. برخی از این معیارها شامل :

پاسخ مرتبط با سوال ارائه دادن، قابل فهم صحبت کردن، به شکل برنامه ریزی شده و منظم صحبت کردن، روان صحبت کردن (Fluency)، تلفظی صحیح داشتن، به کار بردن ساختارهای گرامری صحیح و متنوع، استفاده از واژگان گوناگون و متنوع.

 

Speak english

و سخن آخر از نظر مایگریشن اسکیلز …

پر استرس‌ترین قسمت تافل قسمت اسپیکینگ است و بسیاری از داوطلبین در بخش اسپیکینگ تافل دلشوره و نگرانی‌های بسیاری دارند. امیدواریم با اشاره به نکات ذکر شده توانسته باشیم برای رفع نگرانی‌های شما عزیزان در این آزمون گامی برداشته باشیم.

 

 

همچنین شما می‌توانید همین الان برای دسترسی به منابع مختلف آزمون تافل در دسته‌بندی‌های موضوعی متعدد به سایت مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت به آدرس  www.migrationskills.ir مراجعه کنید.

 

migrationskills3
دیدگاه کاربران 2 دیدگاه
  • سارا همتی 15 ژوئن 2021 / 2:20 ب.ظ

    با سلام و خسته نباشید

    ببخشید میخواستم ببینم پکیج های اسپیکینگ تافل تون به چه صورت هست ؟

    • migrationskills2 15 ژوئن 2021 / 4:07 ب.ظ

      با سلام و تشکر از شما خانوم همتی

      محصولا اسپیکینگ تافل و همچنین دیگر محصولات ما در منوی سایت قابل مشاهده هستند.

      برای اسپیکینگ اینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.