نگاهی متفاوت به آزمون لیسنینگ آیلتس

آزمون لیسنینگ آیلتس

نگاهی متفاوت به آزمون لیسنینگ آیلتس

 

آزمون لیسنینگ آیلتس از بخش‌های مهم آزمون آیلتس است که بسیاری از داوطلبان در این بخش مشکل جدی دارند. مدت زمان پاسخ­گویی به تست­های آزمون لیسنینگ آیلتس حدود 30 دقیقه است.

در این آزمون به چهار صدای ضبط شده از انگلیسی زبانان بومی گوش خواهید داد و سپس پاسخ‌های خود را برای یک سری سؤالات می‌نویسید. شما تنها یکبار هر فایل صوتی را می‌شنوید و قبل از پخش فایل صوتی این فرصت را خواهید داشت تا با مطالعه سوالات آمادگی بیشتری برای پاسخگویی به بخش لیسنینگ آیلتس داشته باشید.

ما در مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت در این مطلب قرار است شما را با نکاتی در ارتباط با این بخش از آزمون آیلتس برای موفقیت هر چه بیشتر شما عزیزان در آزمون لیسنینگ آیلتس آشنا می‌کنیم.

 

نکات کلی آزمون لیسنینگ آیلتس

بیشتر شرکت کنندگان در آزمون IELTS معمولا بیش از هر بخشی از آزمون لیسنینگ آیلتس وحشت دارند. به منظور غلبه بر این ترس، می‌توانید کار خود را با دیدن فیلم‌ها یا برنامه‌های انگلیسی زبان تلویزیون آغاز کنید. این کار از گوش کردن به رادیو یا کتاب‌های صوتی مؤثرتر است چون در تلویزیون تصاویر مربوط به صحبت‌ها را هم می‌بینید و این موضوع به شما کمک می‌کند تا کلمات را بهتر بفهمید.

 

ترتیب دیدن فیلم برای یادگیری زبان:

1- فیلم تخصصی مرتبط به رشته خودتان 2- کارتون (انیمیشن)
3- سمینارهای خارجی Ted 4- فیلم مستند
5- سریال 6- فیلم سینمائی
7- اخبار 8- ترانه خارجي

 

درست گوش دادن، مهارت است، نه استعداد ذاتی! پس آن را تمرین کنید.

تجربه نشان داده که در بسیاری از موارد، درست گوش دادن مهارتی است که کمتر به پرورش آن توجه می‌شود. بنابراین اگر در این قسمت احساس ضعف می‌کنید، به منظور تقویت توانایی‌تان در درست گوش دادن، به راهنمایی‌های این بخش خوب دقت کنید. یادتان نرود: هیچ کس با این توانایی به دنیا نمی‌آید درست گوش دادن تنها یک مهارت است که می‌توانید آن را بیاموزید، اگر فکر می‌کنید به اندازه کافی در درست گوش دادن مهارت دارید، می‌توانید از مطالعه قسمت «شنیدن کلمات را به خود آموزش دهید» بگذرید و به سراغ دیگر راهنمایی‌ها بروید.

 

Listening

 

 

شنیدن کلمات را به خود آموزش دهید، قابلیتی که شما را از دیگران در آزمون لیسنینگ آیلتس متمایز می‌کند.

تنها راه بهبود توانایی گوش دادن، آموزش گوش‌ها برای تفکیک و درک کلماتی است که در یک جمله شنیده می‌شوند. اغلب آنچه می‌شنوید به صورت «فلان فلان فلان فلان» است که قاعدتا نمی‌توانید آن را به کلمات تشکیل دهنده‌اش تجزیه کنید و به همین دلیل به نظرتان کاملا بی‌معنی می رسد.

برای تمرین، اخبار، سخنرانی، برنامه‌های تلویزیونی، فیلم یا یک آزمون Listening مربوط به IELTS را ضبط کنید. می‌توانید از یک دستگاه ضبط و پخش MP3 استفاده کنید و به سادگی از رادیو یا هر منبع دیگری برنامه‌های انگلیسی زبان را بر روی آن ضبط كنید. همچنین با کمک این دستگاه می‌توانید جملاتی را که متوجه نشدید دوباره پخش کنید. این دستگاه‌ها کوچک و سبک هستند و می‌توانید در هر فرصتی، مثلا در اتوبوس یا هنگام رانندگی، پیاده ‌روی و غیره از آنها استفاده کنید.

 

اول گوش کنید و آنچه را می‌شنوید به خاطر بسپارید و ضبط را پس از هر جمله یا عبارت متوقف کنید. حتی اگر متوجه نشدید، در ذهن خود آن را چند بار تکرار کنید، انگار سوزن ضبط گیر کرده باشد:

Tonight we have a special guest. Tonight we have a special guest. Tonight we have a special guest.

سپس آن جمله یا عبارت را با صدای بلند بگویید. در این صورت اگر آن جمله را همان بار اول متوجه شده باشید، این تمرین برای بهبود تلفظ تان مفید است، و اگر هم بار اول جمله را متوجه نشده باشید، تکرار آن باعث می‌شود آن را بهتر بشنوید و کلمات جمله را تفکیک کنید، معنی کلمات را هم متوجه شوید. و اگر باز هم آن جمله را متوجه نشدید، می‌توانید دوباره آن قسمت را گوش کنید.

تفاوت بزرگی بین دیدن کلمه نوشته شده روی کاغذ و خواندن و شنیدن آن است. وقتی کلمه‌ای را می‌بینید، لزوما به این معنی نیست که با شنیدن آن بتوانید آن را تشخیص دهید. بنابراین هر کلمه‌ای را که می‌بینید، باید حداقل یکبار بشنوید.

 

راهنمای سؤالات شما را راهنمایی می‌کند، پس آنها را برای آزمون لیسنینگ آیلتس  با دقت مطالعه کنید.

هر قسمت از بخش Listening در آزمون IELTS، راهنمای مربوط به خودش را دارد. شاید به نظر حوصله سر بر باشد اما لازم است آنها را با دقت بخوانید چون دقیقا به شما می‌گویند با اطلاعاتی که دارید چه کار کنید: در پاسخی که می‌نویسید مجازید از چند کلمه استفاده کنید، آیا باید جدولی را پر کنید، آیا باید از فهرست خاصی کلمات را انتخاب کنید، چند مورد را باید نام ببرید و غیره. و اگر جواب باید در ۳ کلمه بیان شود، دقيقة 3 كلمه بنویسید، زیرا نوشتن ۲ یا ۴ کلمه به معنای گرفتن نمره صفر از آن سؤال است.

 

برای روشن شدن موضوع، به این نمونه دقت کنید در آزمون، گوینده می گوید:

Well, if you are dieting, try to avoid fruits with lots of fructose like watermelon, mango, peaches or grapes.

سؤال كتابچه به این صورت است:

Name 2 fruits a person on a diet should not eat.

جواب این سؤال می تواند «Watermelon , mango» یا «mango, peaches» یا هر ترکیب دوتایی از این میوه ها باشد، اما ترکیبات سه یا چهار تایی به هیچ وجه نمی‌توانند جواب این سؤال باشند. اگر اتفاقا جواب شخصی به صورت

watermelon, mango, peaches, grapes

باشد، در آن سؤال برای وی نمره صفر منظور خواهد شد.

نکته: در شمارش کلمات، «a» و «the» جزو کلمات به حساب می‌آید.

 

آموزش لیسنینگ آیلتس

 

 

و سخن آخر از نظر مایگریشن اسکیلز …

برای موفقیت در آزمون لیسنینگ آیلتس باید از مدت‌ها قبل مهارت شنیداری خود را تقویت کنید و تقویت این مهارت نیز نیاز به گوش کردن مداوم دارد. بنابراین هر لحظه و هر جا زبان انگلیسی را گوش کنید. با تمرینات مکرر شما حتما موفق به کسب نمره دلخواه خود خواهید شد.

اگر تمایل به مطالعه منابع آزمون آیلتس دارید، می‌توانید همین الان برای دسترسی به این منابع از سایت مایگریشن اسکیلز به آدرس www.migrationskills.ir دیدن کنید.

همچنین از دو مقاله مفید “جدول در امتحان نوشتاری” و “ناگفته های ریدینگ آیلتس” دیدن کنید.

migrationskills3
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.