آزمون دولینگو چیست؟

آزمون دولینگو

آزمون دولینگو چیست؟

آزمون دولینگو (Duolingo) یک آزمون استاندارد زبان همانند آزمون‌های آیلتس و تافل جهت سنجش میزان مهارت‌های زبان انگلیسی افرادی است که زبان انگلیسی زبان اول آن‌ها نیست. در طول چند سال گذشته اکثر دانشگاه‌های دنیا نتیجه آزمون Duolingo دولینگو را مورد پذیرش قرار داده‌اند. آزمون زبان انگلیسی  Duolingo  آزمون مبتنی بر کامپیوتر و انطباقی یا adaptive است. چند سالی است که آزمون دولینگو بر سر زبان‌ها افتاده است و این آزمون راهکار جدید و بسیار خوبی برای دانشجویان بین المللی است تا از این طریق بتوانند به رویای ادامه تحصیل در دانشگاه ها در سراسر دنیا جامع عمل بپوشانند.

 

در این آزمون همانند آزمون آیلتس و تافل چهار مهارت Reading, Listening, Speaking, Writing را مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

این روزها به خاطر مشکلات مربوط به کرونا تعدادی زیادی از مراکز مجاز به برگزاری آزمون‌های بین‌المللی مانند آیلتس و تافل نیستند. به همین علت برخی از مراکز آموزشی شروع به پذیرش آزمون Duolingo به عنوان جایگزین کرده‌اند. ما در مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت سعی کردیم که در این مقاله شما را با این آزمون آشنا کرده و مطالب مفیدی را ارائه دهیم.

 

منظور از کلمه تطبیقی در آزمون دولینگو چیست؟

منظور از تطبیقی یا Adaptive بودن آزمون Duolingo دولینگو این است که سوال بعدی شما براساس چگونگی عملکرد شما در سوالات قبلی مشخص می­‌شود و همه چیز به ارتباط بین سوالات آزمون مربوط می‌شود. به طور مثال، اگر پاسخ یک سوال را به درستی بدهید سوال بعدی سخت‌تر  و اگر اشتباه پاسخ دهید سوال بعدی آسان‌تر خواهد بود.  مادامی که به سوالات پاسخ درست بدهید، سطح دشواری سوالات هم افزایش خواهد یافت. اما از سوی دیگر اگر به سوالی پاسخ اشتباه بدهید، سطح دشواری کاهش می یابد تا شما مجددا توانایی ارائه پاسخ درست به سوالات را بیابید و این فرآیند تا پایان آزمون ادامه خواهد داشت.

ایده آزمون‌های تطبیقی این است که سطح سوالات با توانایی شما همسو باشد و برای سنجش دقیق توانایی‌های زبانی شماست.

 

ویژگی‌های آزمون دولینگو چیست؟

1- بر خلاف سایر آزمون های دیگر این آزمون بدون مراجعه حضوری و با استفاده از کامپیوتر شخصی تنها از طریق اینترنت برگزار می‌شود.

 

2-هزینه شرکت در آزمون Duolingo (دولینگو) به نسبت سایر آزمون‌ها ارزان‌تر است (هزینه آزمون در زمان انتشار این مقاله  تنها 49 دلار است).

 

3- مدرک این آزمون به مدت دو سال اعتبار دارد.

 

4- گزارش و کارنامه که وضعیت دقیق داوطلب را در هر یک از سطح ها مشخص خواهد کرد.

 

5-  بدون پرداخت هیچ­­گونه هزینه­‌ای، می­‌توانید کارنامه را به هر تعداد دانشگاه یا مدرسه در سراسر جهان ارسال کنید.

 

ساختار آزمون دولینگو

این آزمون از سه بخش تشکیل شده است.

1- مقدمه سریع (Quick Setup): این بخش رهنمودهایی در مورد قوانین و مقررات وضع شده توسط   Duolingo  ارائه شده است (مجموعا 10 دقیقه زبان می برد و نمره ای ندارد).

 

2- سوالات تطبیقی (Adaptive Questions): قسمت اصلی آزمون همین بخش است که از طریق پرسش‌های بارم‌بندی شده، مهارت‌های شنیداری، گفتاری، نوشتاری و خواندن داوطلب را ارزیابی می‌کند. هدف از این بخش از سوالات، ارزیابی دایره واژگان زبان انگلیسی شما، نحوه نگارش و قرارگیری کلمات و عبارات به صورت درست در جمله،  بیان واژگان انگلیسی با تلفظ صحیح، توانایی خواندن و نوشتن و سنجش مهارت‌های شنیداری شما می‌باشد.

ظاهر شدن سوالات در این بخش نظم و ترتیب خاصی ندارد و کاملا تصادفی است، اما دو سوال آخر استثنا هستند، پاسخ دو سوال آخر شامل یک پاسخ نوشتاری طولانی­‌تر (50 تا 100 کلمه) و یک پاسخ گفتاری (30-90 ثانیه) است که باید با کلیک بر روی گزینه “Recording” صدای خود را ضبط کنید. زمان لازم برای این بخش ۲۵ دقیقه می باشد.

 

3- مصاحبه ویدئویی و نمونه نگارش (Video Interview & Writing Sample): این بخش قسمت نهایی آزمون است و شامل دو قسمت است، یک مصاحبه ویدئویی و نوشتن یک نمونه رایتینگ. این بخش نمره ای ندارد اما هر دو این قسمت‌ها همراه با نمره آزمون شما برای موسسات و دانشگاه­‌هایی که می­‌خواهید، ارسال می­‌شوند.

در قسمت اول دو موضوع پیشنهاد می شود که باید یکی از دو موضوع پیشنهادی را انتخاب کرده و راجع به موضوع انتخابی خود بین ۱ تا ۳ دقیقه صحبت کنید.

 

در قسمت دوم نیز دو موضوع پیشنهاد می شود، پس از انتخاب یکی از دو موضوع پیشنهادی، بین ۳ تا ۵ دقیقه فرصت دارید تا به موضوع انتخابی خودتان نوشتاری پاسخ دهید. زمان لازم برای این بخش ۱۰ دقیقه می‌باشد.  همچنین برای هریک از این دو قسمت 30 ثانیه فرصت دارید تا موضوعات را بخوانید، انتخاب خود را انجام دهید و به پاسخ خود فکر کنید.

 لازم به ذکر است که عملکرد شما در بخش سوالات تطبیقی، سوالاتی که از شما برای نگارش و مصاحبه ویدئویی پرسیده می شود را تعیین خوهد کرد.

 

 

Doulingo2

 

 

تفاوت آزمون دولینگو با آزمون‌های تافل و آیلتس

1- بر خلاف آزمون آیلتس و تافل، شما می توانید در خانه و منزل و با آسایش در این آزمون شرکت کنید، تنها اتاقی پرنور و آرام، و اینترنتی قابل اعتماد نیاز خواهید داشت.

 

2-  آزمون دولینگو ارزان تر از تافل و آیلتس است ( حدود 50 دلار آمریکا هزینه دارد) و شما می توانید نتایج آزمون را با تعداد نامحدودی از کالج ها و دانشگاه ها به اشتراک بگذارید. این در حالی است که اگر بخواهید نمرات آزمون تافل خود را به بیش از 4 دانشگاه ارسال کنید به ازای هر کالج یا دانشگاه باید 20 دلار بپردازید.

 

3- آزمون دولینگو 45 دقیقه طول می کشد ولی آزمون های آیلتس و تافل تا سه ساعت به طول می‌انجامند.

 

4- نمرات دولینگو بعد از 48 ساعت اعلام می‌شود اما اعلام نمرات تافل و آیلتس 10 تا 13 روز طول می‌کشند.

 

5- برخلاف آزمون‌های تافل و آیلتس که تقریبا هر 10 روز یک بار برگزار می­‌شوند، آزمون) دولینگو  در هر زمان از شبانه­‌روز و در 365 روز سال قابل انجام است.

 

6- اگرچه در آزمون  Duolingoهمانند آزمون­‌های آیلتس و تافل، هر چهار مهارت، Listening، Reading، Writing و Speaking مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اما در این آزمون سوالات متفاوت است و از متن­‌های طولانی برای خواندن، نوشتن یا گوش­­‌دادن استفاده نمی‌­شود. همچنین سوالات آزمون Duolingo دولینگو تطابقی می‌باشد و سطح سختی هر سوال بر اساس درستی یا نادرستی پاسخ سوال پیشین است.

 

قوانین و مقررات آزمون دولینگو

با توجه با آنلاین بودن این آزمون، مقررات سخت‌گیرانه‌ای دارد. این مقررات شامل:

1- تنها بودن در اتاقی با نور کافی و واضح بودن صورت‌تان

2- نگاه نکردن به فضای خارج از صفحه لپ تاپ یا کامپیوتر

3- استفاده نکردن از گوشی موبایل، تبلت و یا هر دستگاه دیگری در حین انجام آزمون

4- مجاز نبودن استفاده از افزونه­‌های Plug-in یا Add-on مانند (Grammarly) بر روی مرورگر

5- ممنوع بودن یادداشت‌برداری

6- حفظ ارتباط چشمی با کامپیوتر

7- پوشیده نبودن گوش‌ها و عدم استفاده از هدفون و ایرپاد

 

محدودیتی در تعداد باری که می توانید آزمون دولینگو بدهید وجود ندارد ولی در هر ماه فقط دو بار می‌توانید این امتحان را بدهید. البته اگه به عنوان متخلف از سوی دولینگو شناسایی شوید تا سه ماه نمی‌توانید امتحانی بدهید.

اگر به هر دلیلی مانند اشکالات فنی یا قطع اینترنت در وسط امتحان ارتباط شما قطع شود یا سایت مشکلی پیدا کند مجدد می توانید بدون پرداخت هزینه اضافی در زمان دیگری امتحان بدهید. برای مطالعه دقیق‌تر قوانین و مقررات آزمون دولینگو می‌توانید به سایت دولینگو مراجعه کنید.

 

الزامات آزمون دولینگو

1- پاسپورت یا شناسنامه

2- یک اتاق آرام با نور مناسب

3- یک کامپیوتر با دسترسی به اینترنت، دوربین جلو، میکروفن و بلندگو

 

 

پیشنهاد مایگریشن اسکیلز

در پایان تاکید می‌کنیم که پیش از انتخاب آزمون Duolingo دولینگو حتما این نکته را در نظر داشته باشید که آیا مورد پذیرش موسسه آموزشی مورد تقاضای شما قرار دارد یا خیر؟ برای اینکه بدانید که آیا این آزمون جایگزین آزمون‌هایی مانند تافل و یا آیلتس هستند باید وبسایت دانشگاه را بررسی کنید. همچنین می‌توانید برای مشاهده لیست دانشگاه‌هایی که آزمون Duolingo دولینگو را به عنوان آزمون زبان انگلیسی قبول دارند به این لیست مراجعه نمایید.

 

 

Doulingo3

 

طبق نظر ما در مایگریشن اسکیلز مهم‌ترین مزیت آزمون دولینگو این است که یک آزمون تماما آنلاین است که بدون مراجعه حضوری و تنها از طریق اینترنت، فقط با یک ساعت وقت گذاشتن در منزل خودمان و هر زمان که بخواهید می­‌توانید در این آزمون شرکت کنید. همین ویژگی آزمون دولینگو سبب شده در این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا، گزینه مناسبی برای زبان‌­آموزانی باشد که به مدرک زبان انگلیسی خود نیاز دارند.

اگر شما هم قصد شرکت در آزمون دولینگو (Duolingo)  را دارید، می‌‌توانید همین الان برای دسترسی به منابع مختلف آزمون Duolingo (دولینگو) از سایت مهارت‌های مهاجرت یا مایگریشن اسکیلز  به آدرس  www.migrationskills.ir  دیدن کنید.

 

 

 

 

migrationskills3
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.