سبد خرید
0
No products in the cart.
حساب کاربری

حداقل 8 کاراکتر

آزمون های بین المللی

آزمون های بین المللی

انواع آزمون های بین المللی زبان انگلیسی کدام است؟ آشنایی و معرفی با این آزمون‌ها

آزمون های بین المللی یا به عبارت دیگر آزمون های خارج زبان انگلیسی متعددی وجود دارد که بسیاری از کسانی که برای مهاجرت به کشورهای خارجه به یادگیری مشغول شده‌اند، باید با این آزمون ها سطح زبانشان سنجیده شود تا بتوانند یک مدرک معتبر برای مهاجرت داشته باشند. هر کدام از آزمون های بین المللی زبان انگلیسی برای هدفی یکسان اما با ویژگی‌های متفاوت برگزار می‌شوند.

لذا با توجه به پراکندگی اطلاعات در زمینه آزمون های بین المللی (International Tests)، سایت مایگریشن اسکیلز با توجه به منابع داخلی و خارجی اطلاعات تمام آزمون های بین المللی را یکجا گردآوری کرده است تا داوطلب بتواند به راحتی آنها را مطالعه کرده و آزمون مورد نظر خود را با بررسی تمام جوانب انتخاب کند.

سعی شده است آزمون های بین المللی با توجه به اهمیت و کثرت استفاده از آنها دسته بندی شود. زبان آموزان سطح زبانی خودشان را با آزمون‌های متفاوتی می‌سنجند و از طریق این آزمون‌ها مدرک‌هایی کسب می‌کنند که می‌توانند برای مهاجرت آن‌ها را ارائه دهند.

این آزمون های بین المللی (International Tests) هر کدام نحوه نمره دهی و نوع متفاوتی دارد که توضیحات مبسوطی درباره‌ی هر کدام از آن ها در ادامه آورده شده است.

 

1- آزمون آیلتس (IELTS) :

 

ielts

آزمون آیلتس یکی از آزمون‌ های بین المللی (International Tests) معتبر زبان انگلیسی است که برای تحصیل در اکثر دانشگاه‌ها و مهاجرت به کشورها مورد نیاز است. کلمه (IELTS) مخفف شده International English Language      Testing System  است که به معنای سامانه جهانی ارزیابی زبان انگلیسی است.

آزمون آیلتس دارای دو نوع جنرال و آکادمیک است.

سوالات این آزمون بالاترین و معتبرترین سطح استاندارد بین المللی را دارا است.

مدرک آیلتس به عنوان یکی از آزمون های بین المللی یکی از معتبرترین مدرک‌های زبان انگلیسی است که افراد جهت مهاجرت به کشورهای اروپایی برای کار و تحصیل، با داشتن این مدرک می‌توانند بسیار آسان‌تر آیندهی شغلی و تحصیلی بهتری داشته باشند.

نمره این آزمون بین 0 تا 9 است که معیار سنجش و نمره‌دهی آن بر محور 4 مهارت اصلی زبان انگلیسی یعنی: شنیدن (Listening),

خواندن (Reading),

صحبت کردن (Speaking),

نوشتن (Writing) میچرخد.

 

ساختار آزمون آیلتس (IELTS) :

1) بخش Listening

بخش شنیداری (Listening) این آزمون به مدت 30 دقیقه به طول میانجامد که متشکل از 40 سوال است که شما قبل از پخش شدن فایل صوتی می‌توانید سوالات را مطالعه کنید. فایل صوتی این آزمون فقط یک بار پخش می‌شود.

 

2) بخش  Reading

برای بخش (Reading) در آزمون آیلتس 60 دقیقه زمان در نظر گرفته شده است، و این مدت زمان برای پاسخ دادن به 40 سوال است.

مطالب انتخاب شده در این بخش شامل تعداد لغاتی بین 2000 تا 2700 است.

 

3) بخش  Writing

بخش (writing) نیز مانند بخش Reading، میبایست در مدت زمان 60 دقیقه انجام شود، که شما در این یک ساعت مستلزم به نوشتن و گسترش دو موضوع متفاوت هستید.

 

4) بخش  Speaking

و در آخر بخش (Speaking) این آزمون، حداکثر 14 دقیقه به طول خواهد انجامید که متشکل از 3 قسمت یا 3 سوال مختلف است.

سوال اول در مورد خود شما خواهد بود. مثل محل زندگی، وضعیت شغلی و …

سوال دوم یک موضوع خواهد بود که فرد پرسشگر از شما خواهد پرسید و شما برای این قسمت مدت زمان یک دقیقه مهلت فکر کردن خواهید داشت و سپس باید که به مدت دو دقیقه صحبت کنید.

معمولا موضوع شما دارای سوالاتی خواهد بود که روی کارتی نوشته شده است.

قسمت سوم این بخش از امتحان آیلتس، مکالمه ای بین شما و فرد ممتحن خواهد بود که موضوع این مکالمه همان موضوعی خواهد بود که شما در قسمت دوم درباره ی آن صحبت کردید.

بخش Speaking آخرین بخش این آزمون برای شما خواهد بود که در یک روز دیگر به صورت جداگانه از سه بخش دیگر آزمون از شما گرفته خواهد شد.

 

نمره قبولی در آزمون آیلتس:

در این آزمون افرادی که نمره 5 می‌گیرند در سطح متوسط هستند و افرادی که نمره 6 میگیرند در سطح متوسط رو به بالا (خوب) قرار دارند، اما دانشگاه‌هایی از جمله کمبریج و آکسفورد افراد را با حداقل نمره 7 می‌پذیرند.

کسانی که نمرات 8 و 9 را در این آزمون کسب می‌کنند دارای بالاترین سطح زبانی هستند و کاملا صحیح و روان اند و تمامی دانشگاه ها آن‌ها را پذیرا هستند.

 

در صورتی که داوطلبان این آزمون نسبت به نمره خودشان اعتراض داشتند تا شش هفته بعد فرصت دارند نسبت به نمره خودشان اعتراض کنند.

برای این اعتراض میبایست که مبلغی برابر با شرکت در آزمون پرداخت کنند، در صورتی که حق با داوطلب بوده باشد پول او عودت داده می‌شود و نمره وی نیز تصحیح می‌شود، اما در غیر این صورت پول به داوطلب برگردانده نمی‌شود.

نوع آزمون آیلتس :

این آزمون داری دو نوع General و Academic است که هر کدام برای هدف خاصی هستند.

شما باید بسته به هدف خودتان نوع امتحان مورد نظر را انتخاب کنید.

 

 

 2- آزمون تافل(TOFEL) :  

 

Toel

 

تافل یکی از آزمون‌های بین المللی (International Tests) زبان انگلیسی است. این کلمه نیز مخفف شده‌ی  Test of English as a  foreign Language  است.

این آزمون نیز یکی از معتبرترین آزمون های بین المللی جهان است که می‌توان گفت در تمامی کشورها معتبر و شناخته شده است.

افراد با کسب نمره قابل قبول می‌توانند به اهداف خودشان یعنی مهاجرت شغلی و تحصیلی دست پیدا کنند.

نمره این آزمون و مدرک آن در حدود 9 هزار دانشگاه در سرتاسر جهان اعتبار دارد.

 

ساختار و سوالات آزمون تافل (TOFEL)

این آزمون با ترتیب از چهار بخش:

1) Reading

2)  Listening

3)  Speaking

4)  Writing

تشکیل شده است.

 

1) بخش Reading

اولین بخش این آزمون است و تعداد سوالات در هر سری از آزمون ها متغیر خواهد بود و نسبت به متن‌ها تغییر میکند و نمیتوان تعداد ثابتی را برای آن گفت.

مدت زمانی که برای این بخش در نظر گرفته خواهد شد بین 54 تا 72 دقیقه است که برای خواندن سه یا چهار متن و پاسخ به سوالات مرتبط با آن ها است.

 

2) بخش Listening

در این بخش شما با تعداد سوالاتی بین 28 تا 39 عدد رو به رو خواهید شد که مستلزم به پاسخ دادن به آن ها با توجه به 5 الی 7 فایل صوتی که در آزمون پخش میشود هستید.

شما میبایست که این سوالات را در مدت زمانی بین 41 تا 57 دقیقه پاسخ دهید.

 

بین دو بخش :

بعد دو بخش اول که متشکل از Reading و Listening است یک مدت زمان استراحت کوتاه 15 دقیقه‌ای به شما داده میشود قبل از اینکه دو بخش دوم که Speaking و Writing است شروع شود.

 

 

3) بخش  Speaking

در بخش مکالمه که قسمت سوم از این آزمون است شما مستلزم به پاسخ دادن به 4 سوال هستید.

مدت زمان این بخش از آزمون 17 دقیقه است.

بخش Speaking در آزمون تافل بر خلاف آزمون آیلتس در یک روز دیگر گرفته نمی‌شود و در همان روز شما باید که این بخش از آزمون نیز بگذرانید.

 

4) بخش  Writing

آخرین بخشامتحان تافل بخش Writing است که شما باید درباره 2 موضوع بنویسید.

مدت زمان این بخش از آزمون بین 40 تا 50 دقیقه خواهد بود.

موضوع اول در این بخش یک متنی خواهد بود که چهار پاراگراف دارد. شما پس از خواندن آن شونده نظرات استادی در باره متن خواهد بود که پس از آن می‌بایست که در چیزی حدود 20 دقیقه بنویسید نظرات استاد راجع به متن چه بوده است.

دومین موضوع یک سوال است که شما باید مرتبط با آن سوال انشایی بنویسید که این بخش هم 20 دقیقه به طول خواهد انجامید.

کل این بخش می‌بایست در چیزی حدود 300 کلمه جمع بندی شود.

 

نمره قبولی در آزمون تافل:

نمره در این آزمون بین 0 تا 120 است که نمره بالاتر 80 نمره خوبی در این آزمون محسوب می‌شود.

اگر نمره شما بین 90 تا 100 باشد نمره بسیار خوبی است و بیشتر دانشگاه ها شما را می‌پذیرند.

اگر نمره شما بالا تر از 100 باشد بهترین دانشگاه های جهان پذیرای شما خواهند بود و می‌توانید با داشتن نمره بالای 100 در بهترین دانشگاه های سراسر جهان پذیرش بگیرید.

 

نمره آزمون تافل تنها فقط به مدت 2 سال اعتبار دارد و پس از گذشت 2 سال از صدور نمره و مدرک این آزمون، مدرک شما فاقد اعتبار خواهد شد.

شما در صورتی که بخواهید باز هم از مزایای مدرک این آزمون استفاده کنید، مستلزم به شرکت دوباره در این امتحان هستید تا در صورت رسیدن نمره شما به حد نصاب مدرک دیگری برای شما صدور یابد.

 

 

3- آزمون PTE :

 

PTE

 

آزمون PTEمخفف Pearson Test of English توسط انتشارات پیرسون برگزار می‌شود که ناشر کتاب‌های لانگمن نیز هست. این آزمون یکی از آزمون ‌های بین المللی (International Tests) معتبر مشابه آزمون‌های  IELTS و TOEFL جهت میزان سنجش و تسلط به زبان انگلیسی افرادی است که زبان انگلیسی زبان اول آن‌ها نیست و مایل به تحصیل یا کار در محیط‌های انگلیسی زبان هستند.

آزمون پی‌تی‌ای مورد قبول اکثر کشورهای دنیا برای مهاجرت و ادامه تحصیل است و مخصوصا متقاضیان علاقمند به مهاجرت به کشور استرالیا و کشورهای اروپایی می‌توانند از این آزمون استفاده کنند.

 

ساختار و سوالات آزمون پی‌تی‌ای (PTE):

این آزمون با ترتیب از سه بخش:

1) Speaking & Writing

2) Reading

3) Listening

تشکیل شده است.

 

1) بخش Speaking & Writing: بخش اسپیکینگ و رایتینگ که بین ۷۷ تا ۹۳ دقیقه است و روی هم شامل ۸ مدل سوال می باشد. مدل سوالات عبارت است از: خواندن بلند، تکرار جمله، توصیف تصویر، تکرار یک سخنرانی، جواب به سوالات کوتاه، خلاصه کردن متن (یک جمله)، خلاصه کردن متن (یک پاراگراف)، مقاله (20 دقیقه).

 

2) بخش Reading: بخش ریدینگ بین ۳۲ تا ۴۱ دقیقه است و شامل ۵ مدل سوال می باشد. مدل سوالات عبارت است از: چند گزینه ای با انتخاب یک گزینه، چند گزینه ای با انتخاب چند گزینه، چیدن پاراگراف‌ها، پر کردن جاهای خالی (تکمیل کردن)، خواندن و نوشتن: پر کردن جاهای خالی.

 

3) بخش Listening: بخش لیسنینگ که بین ۴۵ تا ۵۷ دقیقه بوده و ۸ مدل سوال را شامل می شود. مدل سوالات عبارت است از: خلاصه کردن متن صوتی، سوالات چند گزینه‌ای، پر کردن جاهای خالی، علامت گذاری خلاصه صحیح، چند گزینه ای، انتخاب کلمات جا افتاده، علامت گذاری کلمات غلط، نگارش دیکته

 

نمره قبولی در آزمون PTE:

میزان نمره دهی آزمون PTE آکادمیک بین 10 الی 90 می باشد. آزمون PTE نمره‌ قبولی متفاوتی از لحاظ دانشگاه‌ها و سازمان‌های پذیرنده دارد. پیشنهاد می‌شود برای کسب اطلاعات دقیق‌تر به سایت دانشگاه موردنظر خود مراجعه کنید؛ اما به‌طورکلی این امر مشخص است که به هر میزان نمره‌ کسب شده به 90 نزدیک‌تر باشد، شانس قبولی شما بیشتر خواهد شد.

معمولاً اکثر دانشگاه‌های برتر جهان نمره‌ بالای 65 را پذیرش می‌کنند. به‌طورکلی در هر بخش نباید زیر نمره‌ 35 داشته باشید، چراکه نمره‌ کل آزمون، حاصل میانگین سه بخش مختلف آن است و ممکن است فردی که در یک بخش نمره‌ 30 کسب کرده باشد، در سایر بخش‌ها عملکرد بسیار قوی ارائه کرده باشد و نمره‌ میانگین وی به 70 برسد.

لذا هر بخش آزمون نمره‌ای بین 10 تا 90 دارد و نمره‌ قبولی برای دانشگاه‌های برتر دنیا معمولاً بالای 65 و بالا 35 برای هر بخش است.

 

آزمون PTE به عنوان یکی از آزمون های بین المللی در سرتاسر دنیا دارای اعتبار 2 ساله است و از همان روز انتشار نتایج به مدت 2 سال برای شما اعتبار خواهد داشت.

 

 

4- آزمون Celpip :

 

celpip

 

 

آزمون سلپیپ (CELPIP) یا برنامه شاخص تسلط بر زبان انگلیسی کانادا (Canadian English Language Proficiency Index Program) یکی از آزمون های بین المللی (International Tests) سنجش مهارت زبان انگلیسی است که از نظر وزارت مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC)، برای اهداف مهاجرتی مورد پذیرش است.

آزمون سلپیپ مناسب افرادی است که قصد مهاجرت به کشور کانادا را دارند. سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا آزمونی کاملا منحصر به فرد را طراحی کرده است که از راه‌های مختلف توانایی متقاضیان مهاجرت به این کشور را در به کارگیری زبان انگلیسی مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

ساختار آزمون سلپیپ :

آزمون CELPIP به دو شکل برگزار می‌شود:

1) آزمون CELPIP – General :

  1. در آزمون سلپیپ جنرال هر چهار مهارت خواندن، شنیداری ، نوشتاری و مکالمه مورد ارزیابی قرار می گیرد.
  2. زمان آزمون حدودا سه ساعت و نیم می باشد.
  3. این آزمون مخصوص متقاضیانی است که برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام می‌کنند.
  4. این آزمون در چهار کشور کانادا، آمریکا، چین، هند، فیلیپین و امارات متحده عربی برگزار می‌شود.

 

2) آزمون CELPIP – Genera LS:

  1. در آزمون سلپیپ بصورت جنرال ال اس، تنها مهارت شنیداری و مکالمه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
  2. زمان آزمون حدودا یک ساعت و نیم می باشد.
  3. مخصوص متقاضیانی است که برای اخذ شهروندی کانادا اقدام می‌کنند.
  4. این آزمون تنها در کانادا برگزار می‌شود.

 

در مورد ساختار آزمون در هر دو نوع آزمون CELPIP می‌توان به طور خلاصه این طور بیان کرد که نوع اول و دوم یعنی CELPIP – General و CELPIP – Genera LS هر دو در مهارت‌های شنیداری و مکالمه ساختار یکسانی دارند. اما در آزمون CELPIP – General  مهارت‌های بیشتری را از شما تست می‌گیرند.

ساختار سوالات آزمون CELPIP – General:

1) بخش اول Listening:  مهارت شنیداری این آزمون به ۶ بخش تقسیم می‌شود که هر بخش از این قسمت نیز به موضوعات متنوعی اختصاص داده شده است و از هنگام شنیدن و پاسخ گویی بین 47 تا 55 دقیقه زمان نیاز دارد.

2) بخش دوم  :Readingبخش خواندن شامل ۴ بخش است که هرکدام از این بخش‌ها سؤالات متنوعی را شامل می‌شوند. پاسخ‌گویی به سوالات این بخش نیز بین 55 تا 60 دقیقه زمان می‌برد.

3) بخش  :Writingدر بخش نوشتاری باید به دو سؤال پاسخ دهید و زمانی بین 53 تا 60 دقیقه را در نظر گرفته اند.

4) بخش Speaking: در بخش چهارم یعنی اسپیکینگ نیز که به 8 بخش تقسیم شده، پاسخ گویی شما در زمان 15 الی 20 دقیقه به اتمام می‌رسد.

 

نمره‌دهی آزمون سلپیپ:

همچنین نمره آزمون سلپیپ به عنوان سطح سلپیپ شناخته می‌شود که از سطح  M (کم‌ترین نمره) تا سطح ۱۲ (بهترین نمره) متغیر است و به هر ۴ بخش آزمون سلپیپ جنرال و ۲ بخش آزمون سلپیپ جنرال LS این سطح تعلق می‌گیرد.این آزمون تا 2 سال نیز از زمان اعلام نتایج معتبر خواهد بود.

متقاضیان مهاجرت کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری، باید برای اقامت دائم در آزمون سلپیپ جنرال  شرکت کنند. برای اخذ اقامت دائم کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری باید حداقل نمره ۷ را در چهار مهارت آزمون CELPIP کسب کنید.

 

 

 

5- آزمون GRE :

 

GRE

 

نام این آزمون به معنایی Graduate Record Examination که جهت سنجش افرادیست که متقاضی تحصیل در کشورهای خارجه همچون انگلستان هستند.

در این آزمون که متفاوت با آزمون های بین المللی (International Tests) دیگر که در این مقاله درباره آن ها خوانده‌اید است به بررسی موضوعات مهارتی، درک مطلب، محاسبات ریاضی و مقاله نویسی می‌پردازد.

 

این آزمون دارای دو نوع است،  GRE General و .GRE Subject این دو آزمون در محتوای مورد سنجش باهم تفاوت‌هایی دارند.

 

ساختار آزمون GRE General :  

دارای سه قسمت است:

1) اولین قسمت نگارش تحلیلی است که که فرد شرکت کننده باید در مدت 60 دقیقه به 2 سوال پاسخ دهد و نمره این بخش از 6 حساب خواهد شد.

 

2) دومین قسمت این آزمون بخش لغت و درک مطلب است که شامل 40 سوال است که این 40 سوال به دو بخش 20 تایی تقسیم شده اند.

شما در این قسمت میتوانید نمره ای بین 130 تا 170 کسب کنید.

 

3) سومین قسمت این امتحان که استدلال ریاضی نام دارد نیز از 40 سوال در دو بخش 20 تایی تشکیل شده است.

نکته: نمره ای که شما میتوانید از این بخش بگیرید بین 130 تا 170 خواهد بود.

 

ساختار آزمون GRE Subject:

در این آزمون میزان دانش زبانی شما تنها در مورد موضوعاتی همچون

ادبیات انگلیسی

ریاضیات

زیست شناسی

شیمی

روانشناسی

فیزیک

مورد سنجش قرار می‌گیرد که شما می‌توانید نمره ای از 200 تا 990 کسب کنید.

در این نوع ازآزمون GRE به عنوان یکی از آزمون های بین المللی نمره منفی وجود دارد و شما در صورت داشتن 4 پاسخ غلط یک نمره منفی برای شما محاسبه خواهد شد.

6- آزمون دولینگو :

 

Doulingo

 

آزمون دولینگو (Duolingo) یکی از آزمون‌ های بین المللی (International Tests) جهت سنجش میزان مهارت‌های زبان انگلیسی افرادی است که زبان انگلیسی زبان اول آن‌ها نیست. در طول چند سال گذشته اکثر دانشگاه‌های دنیا نتیجه آزمون Duolingo دولینگو را مورد پذیرش قرار داده‌اند.

 

در این آزمون چهار مهارت Reading, Listening, Speaking, Writing را مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

آزمون زبان انگلیسی  Duolingo  آزمون مبتنی بر کامپیوتر و انطباقی یا adaptive است به این معنی که سوال بعدی شما براساس چگونگی عملکرد شما در سوالات قبلی مشخص می­‌شود و همه چیز به ارتباط بین سوالات آزمون مربوط می‌شود.

آزمون دولینگو به عنوان یکی از آزمون های بین المللی یک آزمون تماما آنلاین است که بدون مراجعه حضوری و تنها از طریق اینترنت، فقط با یک ساعت وقت گذاشتن در منزل و بدون محدودیت زمانی است.

همین ویژگی آزمون دولینگو سبب شده در این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا، گزینه مناسبی برای زبان‌­آموزانی باشد که به مدرک زبان انگلیسی خود نیاز دارند.

 

ساختار آزمون دولینگو

این آزمون از سه بخش تشکیل شده است.

1- مقدمه سریع :(Quick Setup) این بخش رهنمودهایی در مورد قوانین و مقررات وضع شده توسط   Duolingo  ارائه شده است (مجموعا 10 دقیقه زبان می برد و نمره ای ندارد).

 

2- سوالات تطبیقی :(Adaptive Questions) قسمت اصلی آزمون همین بخش است که از طریق پرسش‌های بارم‌بندی شده، مهارت‌های شنیداری، گفتاری، نوشتاری و خواندن داوطلب را ارزیابی می‌کند.

هدف از این بخش از سوالات، ارزیابی دایره واژگان زبان انگلیسی شما، نحوه نگارش و قرارگیری کلمات و عبارات به صورت درست در جمله،  بیان واژگان انگلیسی با تلفظ صحیح، توانایی خواندن و نوشتن و سنجش مهارت‌های شنیداری شما می‌باشد.

ظاهر شدن سوالات در این بخش نظم و ترتیب خاصی ندارد و کاملا تصادفی است، اما دو سوال آخر استثنا هستند، پاسخ دو سوال آخر شامل یک پاسخ نوشتاری طولانی­‌تر (50 تا 100 کلمه) و یک پاسخ گفتاری (30-90 ثانیه) است که باید با کلیک بر روی گزینه “Recording” صدای خود را ضبط کنید. زمان لازم برای این بخش ۲۵ دقیقه می باشد.

 

3- مصاحبه ویدئویی و نمونه نگارش :(Video Interview & Writing Sample) این بخش قسمت نهایی آزمون است و شامل دو قسمت است، یک مصاحبه ویدئویی و نوشتن یک نمونه رایتینگ. این بخش نمره ای ندارد اما هر دو این قسمت‌ها همراه با نمره آزمون شما برای موسسات و دانشگاه­‌هایی که می­‌خواهید، ارسال می­‌شوند.

در قسمت اول دو موضوع پیشنهاد می شود که باید یکی از دو موضوع پیشنهادی را انتخاب کرده و راجع به موضوع انتخابی خود بین ۱ تا ۳ دقیقه صحبت کنید.

 

در قسمت دوم نیز دو موضوع پیشنهاد می‌شود، پس از انتخاب یکی از دو موضوع پیشنهادی، بین ۳ تا ۵ دقیقه فرصت دارید تا به موضوع انتخابی خودتان نوشتاری پاسخ دهید. زمان لازم برای این بخش ۱۰ دقیقه می‌باشد.  همچنین برای هریک از این دو قسمت 30 ثانیه فرصت دارید تا موضوعات را بخوانید، انتخاب خود را انجام دهید و به پاسخ خود فکر کنید.

 

آزمون دولینگو 45 دقیقه طول می کشد و نمرات دولینگو بعد از 48 ساعت اعلام می‌شود.

 

 

7- آزمون GMAT:

 

GMAT

 

GMAT که مخفف عبارت “Graduate Management Admission Test” است، یکی از آزمون های بین المللی (International Tests) استاندارد است که مدرک این آزمون جهت ادامه تحصیل در زمینه های مدیریت، MBA، اقتصاد، تجارت و بازرگانی برای ورود داوطلبان به دانشگاه های معتبر در آمریکا و کانادا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین تعداد زیادی از دانشگاه‌هایی که دروس “”Business در دوره دکترا   (PhD)آنها نظیر امور مالی، حسابداری و اقتصاد حوزه اصلی محسوب می‌شود، نمره این آزمون را شرط پذیرش فرد می‌دانند.

 

 آزمون از بخش‌های:

1) نگارش تحلیلی  (Analytical Writing Assessment)

2 )  Verbal

3)  Quantitative Sections

تشکیل شده است.

 

1) نگارش تحلیلی: متقاضی باید در بخش نگارش بر روی دو متن essay کار کند که یکی برای تحلیل یک استدلال argument و دومی بررسی یک موضوع است. متقاضی برای هر یک ۳۰دقیقه زمان دارد و اینکه کدامیک اول ارائه شود مشخص نیست اما این بخش از آزمون همیشه اولین بخش آن است.

 

2) Verbal یا شفاهی: این بخش دارای ۴۱سوال است و ۷۵دقیقه برای پاسخ به آن زمان وجود دارد. این بخش از سه گونه سوال Sentence Correction ، Critical Reasoning و  Reading Comprehension تشکیل شده و وظیفه آن در مجموع ارزیابی سطح دانش متقاضی در حوزه‌های مرتبط با فهم عمیق‌تر زبان انگلیسی نظیر مبحث دستور زبان، ارزیابی یک استدلال و درک مطلب است.

 

3) Quantitative Sections: در این بخش که در آن دو گروه از پرسش‌های مرتبط با Problem Solving و Data Sufficiency ارائه می‌شود مجموعاً ۳۷پرسش و ۷۵دقیقه زمان دارد. این آزمون همانطور که از نام آن و دو گونه سوالاتش پیداست به ارزیابی کیفی شیوه اندیشه و استدلال متقاضی می‌پردازد.

نکته جالب، پرسش‌های گونه دوم Data Sufficiency (کفایت کردن داده‌ها) است که کاملا مختص این آزمون طراحی شده و مشابه ندارد. در این گونه پرسش‌ها بعد از هر پرسش دو عبارت اخباری حاوی اطلاعات آمده و آنگاه در یک ترکیب ۵ گزینه‌ای از حالات مختلفی از ارتباط بین این داده‌ها و پرسش مربوطه پرسیده می‌شود تا مشخص شود که آیا هر یک از آنها یا هر دو با هم یا هیچکدام برای پاسخ دادن به پرسش کفایت می‌کنند یا نه.

نمره‌دهی آزمون GMAT:

نمره این آزمون به صورت یک نمره تفکیکی برای سه بخش مجزا و یک نمره نهایی که در واقع ترکیب دو بخش غیرنگارشی آن است ارائه می‌شود که حداکثر می‌تواند  ۸۰۰ باشد. بر اساس نتایج ۳سال اخیر میانه آن عدد ۵۳۵.۲ بوده است.

حدود دو سوم نمرات عددی بین  ۲۰۰  تا ۶۰۰ است و شیوه پیچیده محاسبه نمره به گونه‌ای طراحی شده که حدود ۶۸ درصد شرکت کنندگان نمره‌ای در این محدوده داشته باشند. پس واضح است که نمره بالای 600 نمره‌ای قابل قبول و نمره‌های بالای 700 بسیار خوب به حساب می‌آیند.

 

 

8- آزمون FCE:

 

FCE

 

نام این آزمون یعنی FCE مخفف شده ی First Certificate in English است.

این آزمون به عنوان یکی از آزمون های بین المللی (International Tests) معتبر در سطح جهان، تعیین کننده سطح یادگیری در مرحله  Upper Intermediate است.

آزمون FCE از چهار بخش اصلی تشکیل می‌شود که عبارت است از خواندن و کاربرد زبان، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن است که در ادامه بیشتر با بخش‌های مختلف این امتحان آشنا می‌شوید.

 

ساختار این آزمون:

1) Reading و Use of English

این قسمت از امتحان دارای 7 بخش جداگانه است که این بخش از امتحان 40 درصد از کل نمره امتحان را شامل می‌شود.

بخش‌های های اول تا چهارم این آزمون دستور زبان و دایره لغات افراد را مورد سنجش قرار می‌دهد و بخش‌های پنجم تا هفتم به ریدینگ اختصاص دارد.

بخش اول این قسمت از آزمون شامل 8 سوال است که متنی به شما داده می‌شود که در دل این متن جاهای خالی وجود دارد که شما می‌بایست این جاهای خالی را از میان چهار گزینه  A, B, C و D جواب سوال را انتخاب کنید.

دومین بخش از این آزمون نیز شامل 8 سوال است که این 8 سوال به صورت جاهای خالی درون یک متن وجود دارد که شما باید با دانش زبانی خودتان جاهای خالی را پر کنید.

سومین بخش این آزمون شامل 8 سوال است که به صورت جای خالی در متنی به شما داده شده است ولی برای این جای خالی های کلماتی داده شده است که ریشه ی کلمه ی صحیح مورد نظر است و شما با داشتن دانش لغتی بالا میتوانید این بخش را پشت سر بگذارید.

بخش چهارم این قسمت از آزمون شامل 6 سوال است.

در این بخش به شما جمله‌ای داده می‌شود و یک کلمه کلیدی و تنها قسمتی کوتاه از جمله بعد نیز به شما داده می‌شود.

شما باید که جمله بعدی را با قرار دادن کلمه کلیدی در آن و اضافه کردن تنها تعداد کمی از کلمات به جمله جدید، جمله را طوری به صورتی دیگر بنویسید که دقیقا همان معنی جمله اول را بدهد.

نمرات آزمون در این بخش دو برابر حساب میشود.

بخش پنجم این آزمون متشکل از متنی است که پس از خواندن آن شما باید به 6 سوال 4 گزینه ای که مربوط به همان متن است پاسخ دهید.

در ششمین بخش این آزمون 8 جمله به شما داده می‌شود که 6 تا جمله از این 8 جمله‌ها، هر کدام در یکی از پاراگراف های متنی که به شما داده شده است قرار می‌گیرد و دو تا از این جمله ها مربوط به هیچ کدام از جاهای خالی در متن مربوط نمی‌شود و اضافی است.

در بخش هفتم این آزمون 10 جمله و چهار متن به شما داده می‌شود که شما باید هر جمله را به متن مربوط به آن نسبت دهید.

 

2)  Listening

این قسمت از آزمون شامل چهار بخش و 30 سوال است. این بخش 20 درصد از کل نمره آزمون را داراست. بخش اول هشت سوال چهار گزینه‌ای دارد.

بخش دوم شامل 10 سوال است که در متنی قرار دارد و جواب آن سوالات کلماتی است که در فایل صوتی در حال پخش گفته می‌شود و سوالات این بخش به صورت جای خالی است.

بخش سوم این قسمت از آزمون شامل 5 سوال است که پنج نفر در فایل صوتی این بخش صحبت می‌کنند. 8 جمله موجود است که فقط 5 تا از آن ها مورد استفاده است. شما باید هر یک از پنج جمله را به هر نفر نسبت دهید.

بخش آخر این قسمت از آزمون دارای 7 سوال 3 گزینه‌ای است که شما می‌بایست با توجه به مکالمه در حال پخش به سوالات پاسخ دهید.

 

3)  Writing

شما در این قسمت از آزمون می‌بایست که 2 متن بنویسید موضوع بخش اول اجباری است و شما باید در باره یک موضوع یک essay بنویسید که دو ایده درباره موضوع به شما داده میشود و شما باید که درباره آن و یک ایده دیگر که نظر خودتان است بنویسید.

دومین متن اختیاری است و شما میتوانید بین سه نوع انشاء موجود (Email, Article, Review) یکی را انتخاب کنید و درباره آن بنویسید.

 

4)  Speaking

این قسمت از این آزمون با یک یا دو شرکت کننده برگزار می‌شود.

دو پرسشگر در اتاق امتحان حضور دارند که یکی شنونده و دیگری پرسنده ی سوالات است.

این قسمت از آزمون 4 بخش دارد که 20 درصد از کل نمره آزمون را تشکیل می‌دهد.

بخش اول این قسمت از آزمون حدود دو دقیقه به طول می‌انجامد که حاصل صحبت داوطلب با ممتحن در باره مسائل روزمره زندگی مثل شغل و تحصیل است.

دومین بخش هم حدود دو دقیقه به طول خواهد انجامید که در این بخش، ممتحن دو عکس به داوطلب می‌دهد که درباره آن صحبت کند. شرکت کننده باید یک دقیقه در باره آن دو عکس صحبت کند و آن ها را مقایسه کند.

سپس بعد از گذشت یک دقیقه، پرسشگر از فرد دیگر می‌خواهد تا او نیز نظرش را در 30 ثانیه بیان کند سپس دوباره این اتفاق ولی برعکس با دو عکس جدید انجام می‌شود و جای دو شرکت کننده با هم عوض می‌شود، طوری که فردی که 30 ثانیه حرف زده بود حالا یک دقیقه صحبت می‌کند و فردی که 1 دقیقه صحبت کرده بود حالا باید نظرش را درباره این عکس در 30 ثانیه بگوید.

بخش سوم سه دقیقه طول می‌کشد و در آن ممتحن موضوعی را بیان می‎کند و شما و داوطلب دیگر باید درباره آن باهم صحبت کنید و انتخاب کنید.

در بخش چهارم سوالی از هر کدام از شرکت کنندگان پرسیده می‌شود که آن ها می‌بایست به سوالات پاسخ درست در 2 الی 4 دقیقه بدهند و در حین صحبت شما سوالات دیگری نیز درباره با سوال اصلی پرسیده می‌شود.

 

نمره در آزمون FCE :

نمره افراد اگر بین 190 تا 180 در سطح A هستند.

کسانی که نمره آن ها بین 179 تا 173 باشد در سطح B

کسانی که نمره  آن ها بین 172 تا 160 است در سطح C قرار دارند.

و نمرات بین 159 تا 140 در سطح. B1

نمرات کسانی که از 139 پایین‌تر است فقط در کارنامه گزارش خواهد شد و مدرکی برایشان صادر نخواهد شد.

یکی از مزایای دیگر شرکت در این آزمون تفاوت اعتبار این آزمون با آزمون های بین ‌المللی دیگر مثل تافل است.

بر خلاف آزمون تافل یا KET اعتبار این آزمون یعنی آزمون FCE مادام‌العمر است و تنها با یک بار شرکت در این آزمون و صدور مدرک برایتان، می‌توانید از مزایای دائمی آن استفاده کنید.

 

 

9- آزمون CAE :

 

 

CAE

 

 

آزمون CAE یا Certificate Advance English یکی دیگر از آزمون های بین المللی (International Tests) زبان انگلیسی است که توسط دانشگاه کمبریج برای ارزیابی زبان انگلیسی افراد در سطح پیشرفته است.

 

این آزمون دارای چهار بخش است که در آن، چهار مهارت کلیدی زبان انگلیسی شما مورد آزمایش و سنجش قرار میگیرد.

 

ساختار آزمون CAE :  

1) بخش اول Reading و Use of English

مدت زمان پاسخ به سوالات این بخش 90 دقیقه خواهد بود.

انتظار می‌رود شما در این مدت زمان به 8 بخش که جمعا 56 سوال دارد پاسخ دهید.

بخش Reading شامل 3000 تا 3500 لغت است که باید با توجه به این 4 متون به 4 بخش از 8 بخش سوالات که مربوط به Reading است پاسخ دهید و 4 بخش دیگر به بخش Use of English مربوط می‌شود که باید با دانش خود شما پاسخ داده شود.

 

2) بخش دوم  Listening

این بخش از آزمون در مدت زمان 40 دقیقه برگزار می‌شود و شامل 30 سوال می‌باشد.

شرکت کنندگان در این آزمون باید با توجه به فایل‌های صوتی که در این قسمت پخش می‌شود به این سوالات پاسخ دهند، چرا که جواب این سؤالات در متن این فایل های صوتی نهفته است.

در این قسمت درک مطلب شرکت کنندگان ارزیابی می‌شود و این قسمت از آزمون نیازمند داشتن توانایی درک مطلب است.

 

 

3)بخش سوم  Writing

این قسمت از آزمون در مدت زمان یک ساعت و 30 دقیقه برگذار می‌شود و شرکت کنندگان میبایست که دو رایتینگ که یکی از آن ها الزامی است و میبایست که با توجه به یک متن، مقاله یا یک نامه رسمی یا غیر رسمی جوابی برای آن بنویسد.

قسمت دوم این بخش شرکت کنندگان خود مختار هستند که بین چند نوع رایتینگ ( e_mail, Article, Review) یکی را انتخاب کنند و آن را بنویسند.

 

4)بخش چهارم Speaking

بخش آخر یعنی بخش Speaking این امتحان در 15 دقیقه و به صورت رو در رو به صورت 2 نفر 2 نفر با حضور دو نفر ممتحن صورت می‌گیرد که یکی از آن ها وظیفه پرسش سوالات را دارد و دیگری وظیفه نمره دهی و ارزیابی را دارد.

در این آزمون به سه صورت از شما سوال خواهد شد که سوال اول را شما میبایست به صورت تکی جواب دهید، سوال دوم، صحبت شما با فرد پرسشگر خواهد بود و سوال سوم، مکالمه شما با فردی که با شما برای امتحان آمده است (شرکت کننده دیگر در امتحان) خواهد بود.

بخش آخر این امتحان یعنی بخش Speaking جدا از بخش های دیگر از برگزار خواهد شد و در روزی قبل یا بعد از دیگر بخش های این امتحان خواهد بود.

 

نمره دهی در آزمون CAE :

تمامی نمرات افرادی که در این آزمون شرکت کرده اند گزارش خواهد شد اما کسانی که نمره آن ها به حد نصاب رسیده و نمره بالایی دارند مدرک آزمون CAE صادر خواهد شد.

این نمره با میانگین گرفتن از نمرات مهارت های سنجیده شده در این امتحان یعنی چهار مهارت خواندن، نوشتن، شنیدن و مکالمه به شرکت کنندگان داده خواهد شد.

کسانی که در این امتحان نمره ای بین 200 تا 210 می‌گیرند در سطح C2 قرار دارند که در رده بندی A قرار دارند.

کسانی که نمره ای بین 199 تا 193 می‌گیرند در سطح C1 و در رده بندی B قرار دارند.

کسانی که نمره ای بین 192 تا 180 می‌گیرند نیز در سطح C1 قرار دارند ولی در رده بندی C قرار میگیرند.

کسانی که نمره ای بین 179 تا 160 می‌گیرند در سطح B2 قرار دارند.

این چهار رده بندی نمرات کسانی هستند که مدرک امتحان CAE را دریافت می‌کنند ولی کسانی که نمره‌شان 159 یا پایین‌تر از آن است، برایشان مدرکی صادر نخواهد شد.

 

 

10- آزمون CPE :

 

 

CPE

 

آزمون CPE بالاترین سطح مدرک و نشان علمی دانشگاه کمبریج و مهم‌ترین مدرک زبان انگلیسی برای زبان‌آموزان در تمامی سطح جهان است.

نام این آزمون مخفف شده  Certificate of Proficiency in English است.

یکی از بزرگترین مزیت‌های مدرک این آزمون به عنوان یکی دیگر از آزمون های بین المللی (International Tests) برای کسانی است که می‌خواهند برای تحصیل در این آزمون شرکت کنند و آن هم پذیرش در دانشگاه‌های بریتانیا است.

این آزمون نیز به سنجش 4 مهارت اصلی زبانی شما یعنی Listening, speaking, Reading, writing می‌پردازد و ساختار و سوالات این آزمون به صورت زیر است.

 

ساختار آزمون CPE  

 

1) در قسمت اول این آزمون مهارت Reading شما به چالش کشیده خواهد شد که این قسمت از امتحان متشکل از هفت بخش مختلف و به صورت جمعا 53 سوال است که از شرکت کنندگان انتظار میرود در 90 دقیقه به سوالات پاسخ دهند.

 

2) در قسمت دوم این آزمون قرار است که مهارت Listening شما سنجیده شود.

این قسمت از امتحان دارای در چهار بخش است که دارای 30 سوال است که می‌بایست به آن ها در 40 دقیقه پاسخ دهید.

 

3) سومین قسمت این امتحان جهت سنجیدن مهارت Writing شماست و دارای بخش مجزا است که برای نوشتن آن دو متن، 90 دقیقه وقت خواهید داشت.

 

4) چهارمین و آخرین قسمت این آزمون در سنجش مهارت Speaking شما خلاصه خواهد شد.

این قسمت از آزمون متشکل از سه بخش است که 16 دقیقه به طول خواهد انجامید.

 

 

نمره در آزمون CPE :

نمره در این آزمون از 1 تا 230 است که افراد شرکت کننده در صورتی می‌توانند کارنامه خود را دریافت کنند که نمره‌ای بالاتر از 180 کسب کرده باشند.

نمره‌ای که مد نظر خواهد بود برای مهاجرت به کشورهای اروپایی، نمره بالاتر از 200 است و شما در صورت گرفتن این نمره می‌توانید از مزایای بسیار زیاد این آزمون استفاده کنید.

 

در این آزمون نیز افراد می‌توانند برای نمره خودشان در صورت نارضایتی اعتراض کنند.

این اعتراض باید تا حداکثر دو هفته بعد از اعلام نتایج آزمون انجام شود.

جهت اعتراض مبلغی باید از طرف شما پرداخت شود.

این مبلغ در صورت بودن حق با شما به شما عودت داده می‌شود، اما در غیر این صورت خیر.

 

11- آزمون KET :

 

 

KET

 

آزمون Key English Test با نام اختصاریKET، یکی از آزمون های بین المللی (International Tests) سطح ابتدایی زبان انگلیسی است.

این آزمون شامل سه بخش است.

 

 ساختار آزمون KET:

1) اولین قسمت از این آزمون مربوط به Reading and Writing است که این قسمت تشکیل شده از متن‌های کوتاه است.

سوالات این بخش به صورت جای خالی می‌باشد.

هدف این قسمت از آزمون سنجیدن توانایی درک مطلب و نوشتن شما است.

قسمت Reading and Writing این آزمون، نصف نمره کل آزمون را داراست.

 

2) قسمت Listening دومین بخش از این آزمون است که برای سنجش مهارت‌های شنیداری شما است.

این قسمت از آزمون 25 درصد از کل نمره آزمون را برای شما خواهد داشت.

 

3) آخرین بخش این آزمون Speaking است که برای ارزیابی مهارت مکالمه شما انجام می‌شود.

این قسمت از آزمون نیز 25 درصد از نمره کل آزمون را دارد.

 

قبولی در این آزمون بدین معناست که شما می‌توانید در سفرهایتان نیازهای پایه‌ای خودتان را بر طرف کنید.

 

12- آزمون PET:

 

PET

 

آزمون Preliminary English Test یا PET یکی از آزمون های بین المللی (International Tests) دانشگاه کمبریج انگلستان است.

این آزمون مناسب کسانی است که برای برقراری ارتباط در محل کار و اجتماع انگلیسی صحبت می‌کنند.

 

ساختار آزمون PET:

1) اولین قسمت این آزمون نیز مانند آزمون KET Reading and Writing است که بخش Reading این آزمون دارای 35 سوال است که به پنج بخش تقسیم شده است.

بخش Writing اولین قسمت از امتحان سه بخش دارد که در آن ها 7 سوال وجود دارد.

مدت زمان این قسمت از آزمون 90 دقیقه است و نیمی از کل نمره امتحان را دارا است.

 

2) دومین قسمت آزمون Listening است که 25 سوال و چهار بخش متفاوت از هم است.

این قسمت یک چهارم از کل نمره آزمون را دارد و 36 دقیقه به طول خواهد انجامید.

 

3) سومین قسمت این آزمون Speaking است که یک چهارم از کل نمره امتحان را دارا است و متشکل از چهار بخش و 25 سوال است.

این قسمت آزمون در 10 تا 12 دقیقه انجام خواهد شد.

 

 

 

13- آزمون CFA :

 

CFA

 

در واقع آزمون CFA که خلاصه‌شده عبارت Chartered Financial Analyst است یکی از شناخته‌شده‌ترین و مهم‌ترین آزمون‌ های بین المللی (International Tests) و مدارکی محسوب می‌شود که به فعالان حوزه اقتصاد و تحلیل مالی اعطا می‌گردد.

در حقیقت کسانی که در حوزه بازارهای بورس و سرمایه‌گذاری فعالیت دارند معمولاً باید اطلاعات بسیاری در این زمینه جمع‌آوری کنند تا بتوانند نمودارهای تحلیل تکنیکال را به‌ خوبی بررسی نموده و در زمان و شرایط مناسب بهترین تصمیم‌گیری را اتخاذ کنند.

این آزمون توسط موسسه CFA آمریکا برگزار می‌شود و شرط گرفتن مدرک CFA، قبولی در سه سطح آزمون است.

 

انواع آزمون CFA:

 

آزمون CFA دارای سه سطح مختلف می باشد که برای دریافت مدرک CFA باید نمره قبولی در هر سه سطح رادریافت کنید. طبق بیان CFA به طور متوسط فرایند گرفتن مدرک در این دوره تقریبا چهارسال طول می‌کشد.

 

سطح 1: این سطح از آزمون بر دانش پایه‌ای و تجزیه و تحلیل ساده با استفاده از ابزار سرمایه گذاری تمرکز کرده است. این سطح آزمون در ماه‌های دسامبر و ژوئن برگزار می‌شود.

 

سطح 2: این سطح از آزمون بر چگونگی استفاده از ابزار و مفاهیم سرمایه گذاری با تمرکز بر ارزیابی تمام انواع دارایی‌ها را تأکید می کند. این سطح آزمون تنها یک مرتبه در سال و در ماه ژوئن برگزار می‌شود.

 

سطح 3: این سطح از آزمون بر تجزیه و تحلیل تمام مفاهیم و روش‌های تحلیلی در انواع برنامه‌های کاربردی برای مدیریت پرتفولیو و برنامه‌های مالی تمرکز دارد. این سطح از آزمون نیز تنها یک مرتبه در سال و در ماه ژوئن برگزار می شود.

 

ساختار آزمون CFA:

ساختار آزمون سطح اول: سطح آزمون اول شامل ۲۴۰ مورد سوال چند گزینه‌ای است، که بین دو جلسه ۳ ساعته تقسیم می‌شوند. داوطلبان باید در هر دو جلسه حضور داشته باشند.

جلسه صبح: ۱۲۰ سوال تستی (چند گزینه ای)، پوشش دادن همه موضوعات

جلسه بعدازظهر: ۱۲۰ سوال تستی(چند گزینه ای)، پوشش دادن همه موضوعات

هر سوال حدود 90 ثانیه زمان دارد. اعلام نتایج این آزمون 60 روز بعد از آزمون است.

 

ساختار آزمون سطح دوم: آزمون سطح دوم 20 مجموعه سوال دارد.

جلسه صبح: ۱۰ مورد سوال

جلسه بعد از ظهر: ۱۰ مورد سوال

 

شما در مقایسه با ۲۴۰ سوال چند گزینه ای در امتحان سطح اول ؛ در امتحان سطح دوم، ۱۲۰ عدد (۲۰ مقاله با ۶ مورد سوال) خواهید داشت. امتحان سطح دوم ۳۶۰ امتیاز است که متناظر با تعداد دقایق در امتحان است. ۱۲۰ موارد سطح دوم با نمره برابر، هر کدام دارای۳ امتیاز ، بدون نمره منفی برای پاسخ های نادرست می‌باشد.

در آزمون‌های سطح دوم ( و سوم )، برخی موضوعات در جلسه صبح پوشش داده می‌شوند و موضوعات دیگر تنها در جلسه بعد از ظهر پوشش داده می‌شوند.

اعلام نتایج این آزمون 60 روز بعد از آزمون است.

 

ساختار آزمون سطح سوم: آزمون سطح سوم 19 الی 23 مجموعه سوال دارد.

جلسه صبح: پرسش با پاسخ از پیش تعیین شده (مقاله) سوالات (معمولا بین ۸ تا ۱۲ مجموعه سوال، هر کدام با چند بخش) با حداکثر ۱۸۰ امتیاز. (امتیاز هر سوال در راهنمای امتحان نوشته شده است.)

جلسه بعد از ظهر: ۱1 سوال موردی (گزینه ای)

اعلام نتایج این آزمون  90 روز بعد از آزمون است.

 

تمامی آزمون‌های سطح 2 و 3 تنها یک‌بار در سال برگزار خواهد شد ولی آزمون ابتدایی و سطح 1 هرماه برگزار می‌شود تا عموم مردم به راحتی بتوانند در آن شرکت کنند.

 

 

14- آزمون TOEIC

 

TOEIC

 

آزمون TOEIC که مخفف عبارت Test of English for International Communication به معنای آزمون انگلیسی برای ارتباطات بین‌المللی است یکی دیگر از آزمون‌ های بین المللی (International Tests) سنجش زبان انگلیسی است که برای افراد غیرانگلیسی زبان طراحی شده است.

این آزمون همچنین توسط سازمان ETS به منظور سنجش دانش انگلیسی افراد در زمینه‌های کسب‌وکار و حرفه‌ای دیگر برگزار می‌شود.

 

ساختار آزمون TOEIC:

 

به صورت کلی آزمون TOEIC به دو صورت برگزار می‌شود:

1) آزمون لیسنینگ و ریدینگ آزمون   TOEIC

2) آزمون رایتینگ و اسپیکینگ آزمون  TOEIC

هر یک از این آزمون‌ها به صورت جدا و در روزهای مختلفی برگزار می‌شود. در حقیقت ممکن است بین برگزاری هر یک از این آزمون‌ها تا دو هفته فاصله باشد.

 

1) آزمون لیسنینگ و ریدینگ آزمون TOEIC: این بخش آزمون، مهارت متقاضیان را در زمینه درک اطلاعات مورد سنجش قرار می‌دهد. آزمون خواندن و شنیداری TOEIC نیز شامل سؤالات چندگزینه‌ای بوده و به طور کلی ۲۰۰ سؤال دارد.

مدت زمان اختصاص یافته به این بخش نیز ۲ ساعت است که ۴۵ دقیقه از این زمان به بخش شنیداری و ۷۵ دقیقه از آن به بخش خواندن تعلق می‌گیرد.

لیسنینگ این آزمون از ۴ بخش  تشکیل شده است و سوالات آن با استفاده از تمرینات مختلفی طرح شده اند. معمولا در بخش ریدینگ سوالاتی نظیر جملات ناقص و کامل کردن متن وجود دارند و یک یا دو ریدینگ نیز در این قسمت جای دارد.

برای هر بخش به صورت کل در حدود ۴۹۵ نمره در نظر گرفته شده است و در کل ۹۹۰ نمره برای آن اختصاص داده شده است.

 

2) آزمون رایتینگ و اسپیکینگ TOEIC :

این بخش از این آزمون بر دایره لغات  (Vocabulary)  و جملات این زبان تمرکز دارد و به طور کلی زمانی برابر با ۱ ساعت را به خود اختصاص می‌دهد.

در بخش اسپیکینگ آزمون TOEIC از داوطلبین خواسته می‌شود که متنی را بلند بخوانند، محتوای یک عکس را توصیف کرده و به مجموعه‌ای از ۱۱ سؤال پاسخ دهند. این قسمت درحقیقت دانش افراد در زمینه گرامر، لغات و… را موردسنجش قرار می‌دهد.

قسمت رایتینگ از این بخش نیز باید به ۸ سؤال پاسخ دهند که در پنج سؤال اول داوطلبین باید به یک تصویر نگاه کنند و یک جمله بسازند. در دو سؤال بعدی نیز باید به یک تقاضا در یک نامه پاسخ دهند. در سؤال انتهایی نیز باید یک ایده را شکل داده سپس به سؤال مربوطه پاسخ دهند.

 

نمره‌دهی آزمون TOEIC

آشنایی با نحوه نمره‌دهی در آزمون TOEIC برای افرادی که تمایل به گذراندن این آزمون دارند بسیار مهم است. درحقیقت قبول شدن و یا نشدن در آزمون TOEIC بی‌معنی بوده و نمره افراد در این آزمون دامنه‌ای از ۵ تا ۴۹۵ را شامل می‌شود.

نمره‌ای که داوطلبین در این آزمون دریافت می‌کنند براساس پاسخ‌های درستی است که ارائه کرده‌اند. حداکثر نمره بخش لیسنینگ و ریدینگ در آزمون TOEIC، ۴۰۰ است. همچنین نمره بخش اسپیکینگ و رایتینگ آزمون TOEIC از ۰ تا ۲۰۰ را شامل می‌شود.

 

 

15- آزمون TKT

 

TKT

 

آزمون که مخفف عبارت Teaching Knowledge Test است  یکی از آزمون های بین المللی (International Tests) معتبر دانشگاه کمبریج است که میزان مهارت معلمان زبان را می‌سنجد.

در واقع این آزمون برای تشویق معلمان به پیشرفت حرفه‌ای خود طراحی شده و گامی برای پیشرفت آنها در چارچوب آموزش زبان انگلیسی کمبریج است. این آزمون می تواند اعتباری برای تدریس شما و افزایش فرصت های شغلی باشد.

 

ماژول های آزمون TKT:

آزمون TKT به ماژول های متفاوتی تقسیم می شود. شما می‌توانید با توجه به الویتتان در تمامی ماژول‌ها و یا فقط در تعدادی از آنها شرکت کنید.

ماژول‌های اصلی برای سنجش پایه‌ای اصول آموزش زبان انگلیسی طراحی شده‌اند که شامل ۳ ماژول می‌باشد:

 

۱- زبان و پیشینه‌ی آموزش و یادگیری زبان  :این ماژول، واژگان و مفاهیم زبان انگلیسی، پیش زمینه‌های لازم برای یادگیری زبان انگلیسی و فعالیت‌ها و شیوه‌هایی برای آموزش زبان انگلیسی را مورد سنجش قرار می‌دهد.

 

۲- طرح درس و استفاده از منابع برای آموزش زبان :در این ماژول، شما باید مهارت و دانش طرح‌ریزی آموزشی و درسی و چگونگی استفاده از منابعی که به شما در ایجاد طرح درسی کمک می‌کنند، داشته باشید.

 

۳- مدیریت فرآیند آموزش و یادگیری: در این بخش، زبان مدرس و نحوه مدیریت کلاس مورد سوال قرار می‌گیرد. دانش تدریس در این آزمون با تست‌هایی هدفمند ارزیابی می‌شود که مدیریت آزمون را برای شما آسان‌تر می‌کند.

 

آزمون TKT ماژول‌های تخصصی بیشتری نیز دارد که می توان آنها را جداگانه انتخاب کرد و یا به ماژول‌های اصلی اضافه کرد.

1- CLIL- Content and Language Integrated Learning (آموزش یکپارچه‌ی زبان و محتوا): در این قسمت، مفاهیمی مثل دانش تدریس و یادگیری زبان انگلیسی، تفکر و مهارت‌های زبانی در برنامه درسی، چگونگی برنامه‌ریزی درسی، دانش استراتژی‌های تدریس و چگونگی ارزیابی از شما سوال خواهد شد.

 

2- YL- Young Learners (کودکان): ماژول YL به مورادی مثل دانش تدریس به کودکان، برنامه ریزی درسی برای کودکان، استراتژی های تدریس و چالش های یادگیری زبان کودکان اشاره دارد.

 

ساختار آزمون TKT:

هر ماژول یک برگه‌ی آزمون و ۸۰ دقیقه زمان و ۸۰ سوال دارد. هر سوال ۱ امتیاز دارد. سوالات چندگزینه‌ای و وصل کردنی هستند.

 

نتایج آزمون:

نتایج این ازمون بین ۱ تا ۴ متغیر است. نمره ۱ بیانگر دانش سطحی، نمره ۲ بیانگر دانش مقدماتی اما سیستماتیک، نمره ۳ بیانگر عمق و گستردگی دانش و نمره نشانگر ۴ بالاترین سطح از دانش زبان در حوزه تدریس است. بنابراین قبولی یا ردی در این آزمون معنی ندارد و شما با توجه به پاسخ های خود در آزمون، سطح خود را مورد سنجش قرار می‌دهید.

مسلما سطوح بالاتر اعتبار بیشتری به شما به عنوان یک استاد یا معلم خواهد داد و فرصت های شغلی بیشتری پیش روی شما قرار خواهد گرفت.

 

 

16- آزمون BEC

 

 

BEC

 

آزمون BEC (Business English Courses)، یکی از آزمون‌ های بین‌المللی (International Tests) زبان انگلیسی است که توسط دانشگاه کمبریج برگزار می‌شود. این آزمون مطابق با استانداردهای CEFR (Common European Framework of Reference) به صورت تخصصی برای ارزیابی سطح زبان انگلیسی در زمینه‌های تجارت و کسب و کار طراحی شده است.

آزمون BEC به شما کمک می‌نماید تا دانش روزمره زبان تجاری انگلیسی خود را افزایش داده و جهت اشتغال در سازمان‌های بین‌المللی آماده شوید.

این آزمون به عنوان یکی از آزمون های بین المللی برای ارزیابی توانایی متقاضیان در محیط‌های تجاری توسط دانشگاه کمبریج طراحی‌شده است. این آزمون ۴ مهارت، شنیدن، خواندن، نوشتن و مکالمه را ارزیابی می‌نماید.

آزمون BEC در سه سطح مختلف توسط دانشگاه کمبریج ارائه‌شده است:

1) BEC Preliminary- CEFR Level B1

آزمون BEC Preliminary به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های زبانی موردنیاز برای تجارت و کسب و کار با زبان انگیسی را به دست آورید.

این اولین گواهینامه از سری سه گواهینامه تجاری صلاحیت های انگلیسی کمبریج است. داشتن مدرک B1 به کارفرما نشان می‌دهد که شما از دانش کاربردی لازم برای استفاده در محیط‌های تجاری برخوردار هستید.

2) BEC Vantage- CEFR Level B2

این دومین سری از سه گواهینامه تجاری صلاحیت های انگلیسی کمبریج است. این گواهی نشان می دهد که می توانید در یک محیط تجاری به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنید این همان سطح صلاحیت Cambridge English Qualifications: First (FCE) است، اما برای فعالیت‌های تجاری روی انگلیسی متمرکز است.

 

3) BEC Higher- CEFR Level C1

این گواهی BEC یک مرحله عالی و همچنین به عنوان بالاترین مدرک زبان انگلیسی تجاری  (BEC Higher) شناخته می‌شود. این آخرین امتحان در یک سری از سه مدرک انگلیسی کمبریج است. گواهینامه‌های تجاری این گواهی نشان می‌دهد که شما می‌توانید در یک محیط تجاری با اطمینان کامل با زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنید.

 

ساختار آزمون BEC:

1) خواندن (Reading) و نوشتن (Writing) :

این قسمت، شامل هفت مورد به شرح زیر است: چهارگزینه‌ای، مطابقت دادن، درست/غلط/اشاره نشده، چهارگزینه‌ای برای تکمیل کردن جای خالی و تکمیل کردن ترکیبی.

بخش Raeding شامل ۲۵% از کل نمره است.

در بخش Writing، دو بخش وجود دارد که هر دو اجباری است، فراگیران در آزمون یک مکالمه فرضی در یک شرکت (۳۰تا۴۰ کلمه) و یک مکالمه تجاری بر اساس Reading که شامل ۶۰ تا ۸۰ کلمه باشد را می‌نویسند. بخش Writing ، ۲۵% از نمره کل است.

 

2) گوش دادن (Listening):

این قسمت شامل ۴ مورد است: سوالات چهارگزینه‌ای، تکمیل کردن جای خالی و تکمیل کردن ترکیب، متن‌های به‌کاررفته شده در صحبت‌های یک‌نفره و دونفره که شامل مصاحبه، بحث، صحبت تلفنی و پیغام است. این بخش ۲۵% کل نمره را تشکیل می‌دهد.

 

3) مکالمه (Speaking):

بخش Speaking 25% کل نمره را در برمی گیرد که توسط دو ممتحن انجام می شود و دانشجویان به صورت دو نفری امتحان می دهند و اگر تعداد دانشجویان فرد باشد، آخرین گروه به صورت سه نفری امتحان خواهند داد.

این بخش شامل سه قسمت می باشد که هر دانشجو به سؤالات پاسخ می‌دهد و یک توضیح مختصری را به مدت 1 دقیقه ارائه می‌دهد و آن‌گاه به بخش گروهی وارد می‌شود.

نتایج آزمون:

به همه دانشجویان شرحی از نحوه‌ی عملکردشان از هر بخش آزمون به صورت عالی، خوب، مرزی و ضعیف ارائه می شود. مدارک دانشجویان به دو صورت قبول شده با شایستگی و قبول شده ارائه می‌گردد. قبولی نهایی در آزمون نیازمند نمره خاصی در آن بخش نیست.

 

 

17- آزمون  SAT:

 

 

SAT

 

 

آزمون SAT مخفف عبارت Scholastic Aptitude Test است که برای آن دسته از افرادی است که در کلاس یازدهم یا دوازدهم دبیرستان قرار دارند و قصد دارند وارد دانشگاه شوند. این آزمون جنبه سنجش تحصیلی دارد و برای تمامی افرادی است که با دارا بودن مدرک دیپلم هدف ادامه تحصیل داشته باشند.

هرساله تعداد افرادی که در آزمون SAT شرکت می‌کنند روبه‌بالا است و این آزمون به عنوان یکی از آزمون های بین المللی (International Tests) در سرتاسر جهان دارای بیش از هزار مرکز آزمون است. SAT یکی از پراستفاده‌ترین آزمون‌ها برای تحصیل در ترکیه به شمار می‌رود.

 

ساختار آزمون SAT:

آزمون از سه قسمت تشکیل شده است:

1) درک مطلب و نگارش

2) ریاضی

3) انشاء

 

1- درک مطلب و نگارش: سوالات آزمون با این بخش شروع می شود و ۱۰۰ دقیقه زمان پاسخگویی خواهید داشت. بخش درک مطلب و نگارش نمره منفی ندارد و نمره آن از ۲۰۰ تا ۸۰۰ می باشد. میانگین نمرات کسانی که در آزمون SAT شرکت کرده‌اند در این بخش ۴۹۷ می باشد.

بخش درک مطلب خود شامل 52 سؤال استاندارد چندگزینه‌ای است و بخش نگارش نیز شامل 44 سؤال چندگزینه‌ای استاندارد است. در این بخش سؤالاتی در زمینۀ کلمات مرتبط در متن، ارجاع‌دهی در متن، بیان ایده‌ها و مکالمات استاندارد انگلیسی طراحی‌شده است.

 

2) ریاضی: این بخش شامل سؤالاتی درزمینۀ ریاضیات است، سؤالات درزمینۀ هندسه، ریاضیات پیشرفته، حل‌المسائل و آنالیز داده‌ها هستند. ضمن اینکه بخش اعظم سوالات به صورت چند گزینه ای و برخی پاسخ محور می باشند.

سوالات این بخش تشکیل شده از ۲۰ سوال ۲۵ دقیقه ای ( با ماشین حساب ) و ۳۸ سوال ۵۵ دقیقه ای ( بدون ماشین حساب ) می باشد. نمرات این بخش نیز از ۲۰۰ تا ۸۰۰ می باشد.

 

3) انشاء: این بخش از آزمون SAT اختیاری است و به کسانی که این بخش را نیز در آزمون SAT انتخاب می کنند ۵۰ دقیقه زمان برای پاسخگویی داده می شود.

متقاضی باید در رابطه با موضوع درخواستی انشایی بنویسد. موضوعات اغلب در رابطه با تاریخ، علوم، جامعه و …. می باشد. نمره این بخش جدا از دو بخش قبلی محاسبه می شود و نمره آن نیز از ۲۰۰ تا ۸۰۰ می باشد.

 

 

نمره قبولی SAT

امروزه دانشگاه های معتبر در کشورهای ترکیه، نروژ، انگلستان، استرالیا، کانادا، آمریکا و … از مدرک آزمون SAT برای پذیرش دانشجویان استفاده می کنند. آزمون SAT یکی از مهم ترین ملاک های انتخاب دانشجویان دانشگاه های معتبر در سطح جهانی است.

حداقل نمره ای که می توان در آزمون SAT به دست آورد ۴۰۰ می باشد؛ اما حداقل نمره برای دانشگاه های مختلف متفاوت می باشد. بسیاری از دانشگاه ها علاوه بر مشخص کردن حداقل نمره برای کل آزمون یک نمره حداقلی نیز برای بخش ریاضی آن در نظر می گیرند.

 

 

18- آزمون ACT :

 

ACT

 

این آزمون هر سال توسط مؤسسه غیرانتفاعی ACT مخفف عبارت American College Testing  با هدف معیاری برای سنجش قدرت و عیار علمی دانش آموزان دبیرستانی به منظور فارغ التحصیل شدن و ورود به دانشگاه‌ها برگزار می‌گردد.

آزمون ACT یکی از معروف‌ترین و معتبرترین آزمون‌های داخلی آمریکاست که در مقایسه با آزمون های بین المللی مانند SAT از اعتبار بسیار بیشتری برخوردار است؛ هرچند هنوز کالج‌ها و دانشگاه‌هایی هستند که آزمون SAT را نسبت به آزمون ACT ترجیح بدهند.

ساختار آزمون ACT

این آزمون از چهار بخش تستی یا چند گزینه ای تشکیل شده است:

1) English section: این قسمت دارای ۷۵ سوال و ۴۵ دقیقه زمان می‌باشد. سوال های که از بخش زبان انگلیسی پرسیده می‌شود شامل گرامر، سبک و استراتژی‌های زبان است. سوالات این قسمت برنامه برای سنجش Vocabulary  شما ندارند. سوالات چند گزینه‌ای هستند و معمولا قسمتی از متن انتخاب می‌شود و از شما می‌خواهند مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

2) Mathematics:  قسمت ریاضی همانند بخش Quantitative آزمون GRE است. این بخش ۶۰ سوال و ۶۰ دقیقه زمان دارد. معمولا ریاضی استفاده شده در آزمون معادل با ریاضی پیش دانشگاهی می‌باشد. نیاز به فرمول های پیچیده نیست، بلکه قوانین پایه ریاضی را باید بدانید.

3) Reading : این بخش شامل ۴۰ سوال و ۳۵ دقیقه زمان می باشد. چهار متن به شما داده می‌شود. این سوالات در سطح متن‌های تافل می‌باشد و معمولا به صورت آکادمیک هستند.

4) Science Reasoning : این بخش نیز شامل ۴۰ سوال و ۳۵ دقیقه زمان می‌باشد. قدرت تحلیل مسائل شما بسیار مهم هستند.

هم چنین آزمون ACT دارای یک بخش Writing هم می‌باشد. این بخش معمولا اختیاری است و ۳۰ دقیقه زمان می‌برد. Writing این ازمون از آزمون GRE بسیار ساده‌تر خواهد بود.

 

نمره قبولی آزمون ACT

هر بخش اجباری آزمون نمره‌ای بین 1 تا 36 را در برمی‌گیرد. بخش اختیاری نیز نمره‌ای بین 1 تا 12 دارد و بیشتر مناسب کسانی است که برای کالج مقصد آنها این بخش ضروری است.

در هر صورت متوسط نمره‌ی نمرات 4 بخش اجباری 21 است و بالاتر از این نمره‌ی قابل قبولی برای اکثر دانشگاه‌ها محسوب خواهد شد هرچند که قبولی یا رد در آزمون ACT نداریم و هرچه نمره‌ی کسب شده بیشتر باشد، بهتر است. برای دانشگاه‌های برتر نمره‌ی بالای 31 فوق العاده است و شانس شما را افزایش می‌دهد.

 

19- آزمون تربیت مدرس TEFL

TEFL

 

 

TEFL مخفف عبارت «Teaching English as a Foreign Language» بوده و به­معنی تدریس زبان انگلیسی به­عنوان زبان خارجی است.

موسسات و مدارس آموزش انگلیسی برای استخدام معلمان انگلیسی کسانی را می­پذیرند که گواهی TEFL را دریافت کرده­ باشند.

به‌عبارت‌دیگر منظور از عبارت مدرک TEFL  دوره‌های آموزشی و مدرکی است که موسسات آموزش زبان انگلیسی برای جذب معلمان به آن نیاز دارند. تمرکز اصلی در این دوره بر طرح درس و مهارت‌های عملی تدریس می‌باشد. این دوره افرادی که به تازگی می‌خواهند وارد دنیای تدریس شوند را آماده خواهد کرد.

این دوره برای افرادی می‌باشد که می‌خواهند مدرک تدریس حرفه ای در این حیطه داشته باشند.

تمامی افرادی که زبان انگلیسی را حداقل در سطح Intermediate حدود ۵.۵ آیلتس بلد باشند می توانند در این دوره شرکت کنند.

 

20- آزمون تربیت مدرس TESOL

TESOL

 

کلمۀ TESOL مخفف عبارت Teaching English to Speakers of Other Languages (تدریس زبان انگلیسی به افرادی که زبان اصلی آنها انگلیسی نیست) می‌باشد که یک مدرک بین المللی و بسیار مهم جهت تدریس زبان انگلیسی می‌باشد. بطوری که دارندۀ این مدرک بعنوان مدرس بین المللی زبان انگلیسی معرفی می‌شود و می‌تواند در تمامی دنیا در آموزشگاه ها و کالج‌های دولتی و خصوصی مشغول به کار شود.

 

کشورهایی نظیر کانادا (تیسول کانادا)، استرالیا (تیسول استرالیا)، انگلستان (کالج ترینیتی لندن) برگزار کننده تیسول هستند. این مراکز دوره تیسول را به دو صورت حضوری و آنلاین در سراسر دنیا برگزار می‌کنند.

 

21- آزمون تربیت مدرس TESL

 

TESL

 

TESL مخفف عبارت «Teaching English as a Second Language» بوده و به­ معنی تدریس انگلیسی به­ عنوان زبان دوم است. مدرک TESL مربوط به معلمان زبانی است که زبان انگلیسی را، در کشورهای انگلیسی‌زبان، به دانش ­آموزان غیر انگلیسی‌زبان می­ آموزند.

مدرک TESL مانند مدرک TEFL بوده و با اخذ آن می­توانید زبان انگلیسی را به دانش ­آموزان غیر انگلیسی‌زبان بیاموزید. تفاوت اصلی بین مدارک TEFL و TESL موقعیت مکانی تدریس است.

­ عبارت ­دیگر، اگر بخواهید زبان انگلیسی را در کشورهای انگلیسی‌زبانی مانند ایالات‌متحده، کانادا، بریتانیا و استرالیا تدریس کنید، باید مدرک TESL را کسب­ کنید. اما اگر قصد مسافرت و تدریس زبان انگلیسی در کشورهای خارجی را دارید، باید به­ دنبال کسب مدرک TEFL باشید.

 

 

22- آزمون تربیت مدرس CELTA

 

CELTA

 

Certificate in Teaching English to Speakers of Other Languages که قبلا به آن Certificate in English Language Teaching to Adults ( CELTA) گفته می‌شده است، یکی از معتبرترین مدرک آموزش زبان انگلیسی در دنیاست که سالانه بیش از 12,000 نفر متقاضی دارد.

CELTA نام­تجاری مدرک TEFL است که توسط سازمان غیرانتفاعی ارزیابی دانشگاه کمبریج صادر می‌شود.

 

این دوره در بهبود توانایی آموزش اساتید زبان انگلیسی بسیار موثر بوده و باعث ارتقاء کیفیت و نحوه تدریس ایشان می گردد. علاوه بر این، از آنجایی که CELTA مدرکی بین المللی است، افراد می‌توانند با در دست داشتن این مدرک در هر کشوری که مایل باشند، به تدریس زبان انگلیسی بپردازند.

 

دوره‌های آموزشی CELTA

در دوره های آموزشی CELTA شما با پنج موضوع اصلی آشنا خواهید شد:

شناخت زبان آموزان، مدرسین زبان و کلاس های زبان انگلیسی

تحلیل زبان انگلیسی و تحلیل روش های تدریس زبان انگلیسی

آشنایی با ۴ مهارت زبان : نوشتار، گفتار، شنیدار، خواندن

برنامه ریزی (Syllabus Design) و منابع Material Development برای آموزش زبان

پرورش مهارت های تدریس روشهای تدریس (Methodology)  و رفتار حرفه ای در اساتید

 

مدرک CELTA در انتهای دوره آزمونی را در بر ندارد بلکه در طول دوره داوطلبین توسط یکی از افراد دانشگاه کمبریج ارزیابی می‌شوند. به صورت کلی دو نوع از ارزیابی وجود دارد: تمرین‌های تدریس (Demo) و تکلیف‌های نوشتاری (Written Assignments) برای داشتن مدرک CELTA شما باید در هر دوی این زمینه ها موفق باشید.

 

شرایط شرکت در دوره CELTA

برای شرکت در دوره سلتا نیاز به داشتن آیلتس ۷.۵ و حداقل سن ۲۰ سال است و همچنین توانایی تدریس زبان را نیز تا حدودی برخوردار باشید. به این صورت که قبل از ورود به دوره و ثبت نام نهایی از شما یک اینترویو و یک آزمون ورودی گرفته خواهد شد که در صورت قبولی در آن شما می توانید در این دوره شرکت کرده و در کنار دیگر افراد به آموزش بپردازید.

البته امروزه به دلیل بیماری کرونا و سختی رفت و آمد این دوره به صورت آنلاین نیز برگزار می شود و شما می توانید با ثبت نام و گذراندن مراحل ارزیابی اولیه و ثبت نام نهایی به صورت آنلاین نیز در این دوره شرکت نمایید.

به صورت کلی سه درجه قبولی در CELTA وجود دارد :

Pass A

Pass B

Pass

در این درجه بندی، بهترین نمره Pass A و پایین ترین سطح Pass می باشد

 

23- آزمون تربیت مدرس DELTA

 

Delta

 

 

یکی دیگر از مدارک بین المللی و معتبر تدریس زبان انگلیسی مدرک دلتا DELTA می باشد که مخفف Diploma in English Language Teaching to Adults است.

همانندCELTA،  DELTA یکی دیگر از نام­های تجاری مدرک TEFL است که توسط سازمان غیرانتفاعی ارزیابی دانشگاه کمبریج به افرادی که دوست دارند شغل دبیری زبان را به عنوان یک شغل اصلی ادامه دهند، اعطا می‌شود.

 

معمولا مدرک زبان Delta به عنوان مدرکی حرفه ای تر از CELTA می باشد و به اشخاصی که حداقل دو سال به اموزش زبان پرداخته اند و تعهد بیشتری به معلمی زبان دارند اعطا می شود.

مدرک زبان DELTA دارای سه ماژول می باشد:

Module 1: امتحانی کتبی از زبان و روش تدریس زبان

Module 2: شامل تمرین نظارت شده تدریس زبان ، مشاهده Observation مدرسین دیگر و کامل کردن تکالیف نوشتاری دوره

Module 3: شامل تحقیقات عمقی تکالیف نوشتاری پیشرفته تر

 

این دوره نیز در ایران برگزار نمی شود و شما برای شرکت در این دوره ها باید به مراکز دیگر برگزاری دوره در کشورهای دیگر سفر نمایید. البته در حال حاضر دوره های آنلاین DELTA نیز به دلیل شرایط کرونا برگزار می شود که می توانید با مراجعه به سایت اصلی از شرایط و نحوه برگزاری آن مطلع شوید.

 

 

 

24- آزمون VERSANT

 

Versant

 

مرکز Pearson آخرین ورژن آزمون Versant Test را معرفی کرده است، این آزمون یکی از آزمون های بین المللی (International Tests) همانند IELTS  Indicator  و دولینگو است و سیستم نمره‌دهی مطابق با آزمون تافل است، با این تفاوت که برخلاف این آزمون‌ها، دانشگاه یا شرکتی که می‌خواهید در آن تحصیل یا کار کنید، پیشنهاد این آزمون را به شما می‌دهد و یا حتی می‌تواند با خرید پلت فرم آزمون را برای شما برگزار کند.

شما برای شرکت در این آزمون می‌توانید مشخص کنید که می‌خواهید کدام یک از مهارت‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد (Speaking،Writing، Reading  و Listening).

بنابراین با توجه به مهارت‌هایی که قرار است مورد ارزیابی قرار گیرد، مدت زمان آزمون شما از 15 تا 50 دقیقه تغییر می‌کند، قطعا هزینه این آزمون هم با توجه به مهارت متفاوت است. هزینه های 32.95 دلار آمریکا یا 39.95 برای خرید placement این آزمون به ازای هر نفر (که این مورد مناسب سازمان ها و دانشگاه ها است).

نتیجه این آزمون بلافاصله بعد از اتمام آزمون اعلام می‌شود. دولت انگلستان این آزمون را برای اسپانسر ویزاها معرفی کرده است، که بتوانند مهارت زبان انگلیسی فرد را ارزیابی کنند، افرادی که می خواهند ویزای Tier4 را بگیرند، با هماهنگی دانشگاه می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. امکان شرکت در این آزمون در چین و کشورهای تحت تحریم نمی‌باشد.

 

25- آزمون USMLE

 

USMLE

 

 

آزمون USMLE یا United States Medical Licensing Examination یکی از آزمون های بین المللی (International Tests) مختص داوطلبانی است که تقاضای دریافت گواهینامه تأییدیه مهارت پزشکی جهت طبابت یا ادامه تحصیل در ایالات متحده آمریکا را دارند. همه‌ی کسانی که از رشته‌های پزشکی در داخل و خارج از ایالات متحده فارغ‌التحصیل شده‌اند بایستی برای ادامه تحصیل و یا کار در این آزمون شرکت کنند.

بعلاوه کسانی که خارج از ایالات متحده و کانادا مشغول به تحصیل بوده‌اند باید مدارک تحصیلی خود را از طرف مؤسسه ECFMG تأیید صلاحیت کنند تا بتوانند در این آزمون شرکت کنند.

 

 

26- آزمون MCAT

 

MCAT

 

 

آزمون MCAT (Medical College Admission Test) در واقع آزمون پذیرش کالج پزشکی کانادا می‌باشد. این آزمون یکی از آزمون های بین المللی (International Tests) استاندارد و چند گزینه‌ای می باشد که بیش از 90 سال است که بخشی از مراحل پذیرش دانشکده پزشکی بوده است.

این آزمون برای ارزیابی مهارت حل مسئله، تفکر انتقادی، دانش مفاهیم طبیعی، رفتاری و علوم اجتماعی و اصول پیش نیاز برای تحصیل در رشته پزشکی طراحی شده است. البته این تست در همه‌ی دانشکده‌های پزشکی الزامی نیست و در دانشکده‌هایی که الزامی است نیز میزان اهمیت به این آزمون متغیر است.

معمولا دانشجویان در سال سوم تحصیلات پیش پزشکی خود در کانادا در آزمون سراسری پزشکی (ام کت) شرکت کرده و موفقیت در این آزمون در مدارسی که MCAT‌ جزو پیش نیازهای پذیرش است، الزامی می باشد. آزمون MCAT توسط سازمان AAMC (انجمن کالج های پزشکی آمریکا) برگزار می شود.

 

27- آزمون IMAT

 

IMAT

 

متقاضیان تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی در ایتالیا ملزم به دریافت مدرک آزمون زبان انگلیسی IMAT یا همان International Medical Admission Test هستند. این آزمون ۱۰۰ دقیقه شامل ۶۰ سوال ۵ گزینه‌ای است که در چهار بخش ارائه می‌شوند. بخش اول شامل ۲ سوال دانش عمومی و ۲۰ سوال استدلال منطقی است. بخش دوم ۱۸ سوال زیست‌شناسی، بخش سوم ۱۲ سوال شیمی، و در نهایت بخش چهارم ۸ سوال ریاضی و فیزیک را شامل می‌شود. در آزمون آیمت پاسخ غلط باعث کسر نمره می‌شود و سوال بدون پاسخ نمرۀ منفی نخواهد داشت. این آزمون ۱۲۰ یورویی در ایران برگزار نمی‌شود و متقاضیان ایرانی می‌توانند از طریق کشورهای همسایه در این آزمون شرکت کنند.

 

28- آزمون OET

OET

 

این آزمون که مخفف عبارت Occupational English Test است برای سنجش مهارت‌های مکالمه و توان برقراری ارتباط شاغلین رشته‌های علوم پزشکی تدوین شده است. در این آزمون ۴ مهارت اصلی یعنی مهارت‌های درک مطلب، شنیداری، نوشتاری و مکالمه با تمرکز بر مسائل مرتبط با علوم پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در مدت زمان ۴۵ دقیقه‌ای بخش لیسنینگ این آزمون، شرکت‌کنندگان در سه بخش به مکالماتی یک یا چند طرفه در مورد مسائل پزشکی و بهداشتی گوش می‌دهند و به سوالات مربوطه پاسخ می‌دهند. در قسمت ریدینگ این آزمون، در ابتدا ۲۰ سوال مرتبط با ۴ متن کوتاه ارائه می‌شود. سپس ۶ سوال مربوط به ۶ متن نسبتا بلند، و در انتها ۲ متن ۸۰۰ کلمه‌ای که هر کدام حاوی ۸ سوال است در آزمون خواهد آمد.

در بخش ۴۵ دقیقه‌ای رایتینگ آزمون OET شرکت‌کنندگان با توجه به حیطۀ فعالیت خود، معرفی‌نامه‌ای با موضوعی شبیه انتقال بیمار، نامه مشاوره‌ای، اطلاع‌رسانی، یا مراقبت ویژه می‌نویسند. در نهایت در قسمت مکالمه این آزمون، مانند بخش رایتینگ هر شرکت کننده با توجه به تخصص خود، در مقابل فردی که نقش بیمار یا مراجعه کننده را بازی می‌کند، در قالب دو مکالمه مشغول به صحبت می‌شود.

 

29- آزمون‌های زبان OPI و OPIC

 

OPIC

 

این آزمون که به منظور ارزیابی توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی است برای معلمان انگلیسی یا افراد فعال در حوزه تجارت برگزار می‌شود. در آزمون OPI (Oral Proficiency Interview) داوطلب به صورت رودررو توسط فرد آزمون گیرنده مورد مصاحبه قرار می‌گیرد. در مدل آنلاین این آزمون یا همان OPIC شرکت کننده می‌تواند به صورت کامپیوتری در این آزمون شرکت کند. نمرات داوطلبان در ۷ سطح از Novice Low تا Advance High ارائه می‌گردد.

 

جمع‌بندی از نظر مایگریشن اسکیلز

انواع مهاجرت‌های کاری و تحصیلی نیازمند ارائه مدارکی هستند که میزان مهارت فرد متقاضی را در مورد زبان انگلیسی نشان دهد. امروزه در سراسر دنیا آزمون های بین المللی زیادی برای سنجش توانایی و مهارت افراد غیر بومی در زبان انگلیسی برگزار می‌شود. ما در مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت تمام این آزمون های بین المللی را یکجا جمع‌آوری کردیم تا به راحتی آنها را مطالعه کرده و آزمون مورد نظر خود را با بررسی تمام جوانب انتخاب کند.

همچنین اگر تمایل به مطالعه منابع این آزمون های بین المللی دارید، می‌توانید همین الان برای دسترسی به این منابع از سایت مایگریشن اسکیلز به آدرس www.migrationskills.ir  دیدن کنید.

 

 

 

 

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول