سبد خرید
0
No products in the cart.
حساب کاربری

حداقل 8 کاراکتر

سوالات متداول اسپیکینگ تافل

سوالات متداول اسپیکینگ تافل

اسپیکینگ تافل یا بخش گفتاری تافل و آشنایی با سوالات این بخش، یکی از مقوله های است که علاقه‌مندان به شرکت در این آزمون همواره به دنبال آن هستند. در بخش اسپیکینگ تافل (TOEFL iBT Speaking)، صرفا مهارت صحبت کردن و اسپیکینگ ارزیابی نشده و در واقع تمامی مهارت‌ها در حین پرداختن به تمام سوالات این بخش بررسی می‌شود.  در بخش اسپیکینگ تافل در گذشته 6 سوال مطرح می‌شد که پس از از اعمال شدن تغییرات جدید از اول آگوست 2019 سوالات این بخش به 4 سوال کاهش یافته و مدت زمان پاسخگویی نیز از 20 دقیقه به 17 دقیقه رسیده است.

 

در هنگام پاسخ دادن به سوالات در زمان محدود، صدای داوطلب در سیستم ضبط شده و بعدا توسط مصححان ETS ارزیابی و نمره‌دهی می‌شود. برای هر سوال بین 15 تا 30 ثانیه فرصت فکر کردن و 45 یا 60 ثانیه فرصت پاسخگویی می‌باشد. در ادامه این مقاله ما به عنوان سایت مهارت‌های مهاجرت (مایگریشن اسکیلز) سعی داریم با مطرح کردن سوالات متداول درباره اسپیکینگ تافل و پاسخ به آنها، شما را با این بخش از آزمون تافل بیشتر آشنا کنیم.

 

سوالات متداول اسپیکینگ تافل

 

 

1-اسپیکینگ تافل چند سوال دارد؟

در این بخش از آزمون تافل شما چهار سوال خواهید داشت که سوال اول صرفاً اسپیکینگ است و در آنها شما باید به سوالی که از شما پرسیده شده پاسخ بدهید. به این سوال  Independent یا مستقل می‌گویند، چون فقط مهارت Speaking شما را ارزیابی می‌کند. سوال های دوم تا چهارم، که به سوال های Integrated یا تلفیقی هم معروفند، ترکیبی از مهارت های Speaking، Reading و Listening شما را ارزیابی می کنند و علاوه بر سوال، متن یا کلیپی وجود دارد که درک آن در ارائه پاسخ شما اهمیت دارد.

 

2- چه چیزی در بخش اسپیکینگ تافل مهم‌تر است؟

در بخش Speaking آزمون های مهارت محوری چون تافل یا آیلتس، محتوای صحبت های شما کم‌ترین اهمیت و نحوه صحبت کردن شما بیشترین اهمیت را دارد. تافل در مورد اینکه چه می گویید قضاوت نمی‌کند. بلکه به اینکه چطور در مورد یک موضوع حرف می‌زنید توجه کرده و به تلفظ (Pronunciation)، روانی کلام    (Fluency)  و صحت و دقت کلام (Accuracy)  شما نمره می‌دهد.

 

3- موضوعات سوالات  Independentیا سوالات مستقل اسپیکینگ تافل چیست؟

دو نوع سوال Independent وجود دارد. نوع اول سوالات یک موضوع عمومی برای شما مطرح شده و از شما خواسته می‌شود نظر شخصی خود را گفته و با استفاده از دلایل و مثالها یا جزئیات خاص از آن حمایت کنید. در این نوع از سوال، شما باید از میان تعدادی آیتم (معمولا بیش از ۲) یکی را انتخاب کنید و بعد دلیل انتخاب خودتان را پس از ۱۵ ثانیه فرصت فکر کردن و تنظیم پاسخ در ۴۵ ثانیه توضیح بدهید. به عنوان مثال در این نوع سوال ممکن است از شما پرسیده شود که رنگ مورد علاقه شما چیست؟

 

یعنی شما باید از بین رنگ‌های متعدد یکی را انتخاب کنید و در موردش حرف بزنید. یا مثلاً سوال ممکن است از شما بخواهد در مورد یکی از شخصیت‌های مهم تاریخ کشورتان که روی سرنوشت کشور تاثیر زیادی داشته حرف بزنید. شاید این امر در ظاهر یک مزیت به حساب بیاید ولی در عمل اینطور نیست. وقتی داوطلب دامنه وسیعی از انتخاب داشته باشد، در انتخاب دچار شک و سردرگمی شده و در نتیجه نمی تواند از 15 ثانیه ای که برای آماده سازی ذهن خود دارد به خوبی استفاده کند.

 

در نوع دوم سوال Independent از شما خواسته میشود که با نظر شخصی بین دو موقعیت متفاوت یکی را انتخاب کرده و توضیح دهید. مثلا ممکن است از شما خواسته شود موافقت یا مخالفت خودتان با یک موضوع را ابراز کرده و یا در مورد مضر یا مفید بودن یک وسیله توضیح دهید. درست مثل نوع اول  ۱۵ ثانیه زمان فکر کردن و ۴۵ ثانیه زمان پاسخگویی برای این سوال در نظر گرفته شده است. در نوع دوم دیگر خبری از تعداد زیادی آیتم نیست و خود سوال به شما دو آیتم می دهد و شما باید یکی از دو تا را انتخاب کنید و دلیل انتخاب خودتان را توضیح بدهید.

 

اسپیکینگ

 

4- انواع سوالات Integrated یا سوالات تلفیقی تافل چیست و ممکن است چه سوالاتی پرسیده شود؟

نوع اول سوالات Integrated سوالات متنی-صوتی است و دو نمونه سوال متنی-صوتی در تافل طراحی می‌گردد. هر دو این نمونه ها در تمامی آزمون های تافل وجود دارند. نمونه اول در مورد یک تغییر و مکالمه دو دانشجو در مورد آن تغییر است. در این سوال ابتدا یک متن کوتاه برایتان نمایش داده می‌شود که ۴۵ یا ۵۰ ثانیه زمان دارید آن را بخوانید. این متن در غالب مقاله‌ای که در مجله‌ی داخلی دانشگاه چاپ شده، یک آگهی یا اعلان عمومی توسط مسئولان دانشگاه یا موارد دیگر مسئله، مشکل یا تغییری در محیط دانشگاهی را معرفی می‌کند.

 

مثلاً تغییر می تواند این باشد که دانشگاه از ترم آینده در آخر هفته به دانشجو هایی که در خوابگاه هستند غذا نمی دهد و دلایل هم می توانند این ها باشند که اولاً تعداد دانشجوهایی که غذا رزرو می‌کنند خیلی کم است و برای دانشگاه به صرفه نیست. دوماً هزینه ای که از این راه صرفه جویی می‌شود صرف کلاس های آشپزی برای دانشجوها خواهد شد. از طرفی متن ممکن است نامه یک دانشجو به انجمن دانشجویان باشد که در آن به یک تغییر اشاره شده و دو دلیل برای مخالفت دانشجو با آن تغییر ارائه شده است.

سپس یک مکالمه بین دو نفر (یکی مؤنث و دیگری مذکر) برای‌تان پخش می‌شود. یکی از کسانی که در مکالمه شرکت دارد نظر خود درباره این مسئله یا تغییر را بیان می‌کند و با استفاده از دو دلیل و جزئیاتی که درباره این دلایل می‌گوید از نظر خود حمایت می‌کند. سپس سوالی برای‌تان پخش می‌شود که از شما می‌خواهد نظر خانم/آقایی که در مکالمه نظر خود را بیان کرد را دوباره بیان کرده و دلایل او را توضیح دهید.

 

برای پاسخگویی به این سوال ۳۰ ثانیه زمان فکر کردن و برنامه ریزی و ۶۰ ثانیه زمان پاسخگویی دارید. دقت کنید که در این سوال نباید نظر شخصی خود را وارد کنید. در واقع چیزی که در این بخش مورد سنجش قرار می‌گیرد مهارت ریدینگ و لیسنینگ انگلیسی به صورت همزمان و در نهایت صحبت کردن در مورد خوانده ها و شنیده‌های خود.

نوع دوم سوالات متنی-صوتی از نظر ساختاری مشابه نوع اولی است که توضیح داده شد ولی موضوع آن آکادمیک یا علمی است که معمولاً به یک تعریف و کمی توضیح در مورد آن موضوع خلاصه می شود. در این سوال ابتدا متنی کوتاه (کلمه) به شما نمایش داده میشود که برای خواندن آن ۴۵ تا ۵۰ ثانیه زمان دارید. این متن در مورد یه واقعیت علمی (یا یک اصطلاح علمی) توضیح داده و آن را تعریف میکند.

 

سپس یک لکچر یا سخنرانی در همان مورد پخش شده که در آن یک یا دو مثال برای توضیح بهتر مطلبی یا اصطلاحی که در متن توضیح داده شد بیان میشود. سپس سوال از شما میخواهد با استفاده از مثال‌هایی که در لکچر شنیدید، آن مطلب یا اصطلاح علمی را توضیح دهید.

برای برنامه ریزی و تفکر برای پاسخ خود به سوال نیز ۳۰ ثانیه و برای پاسخ دادن ۶۰ ثانیه فرصت خواهید داشت. در پاسخ به این سوال نیز شما نمی‌توانید نظر شخصی خود را وارد کنید و تنها باید به بیان دوباره‌ی خوانده‌ها و شنیده‌ها بپردازید.

نوع دوم سوالات Integrated تنها سوالات صوتی می‌باشند، اما از سوالات جامع در اسپیکینگ تافل به حساب می‌آید.

 

در واقع شما در این بخش نیازی به ریدینگ نداشته و تنها با گوش دادن به یک مکالمه مربوطه، یک بخش لیسنینگ در کنار اسپیکینگ خود خواهید داشت. اصولا سوالی که در این بخش مطرح می شود در مورد یک موضوع علمی و دانشگاهی است. در این مورد استاد یا کارشناس در مورد یک کلمه یا عبارت صحبت کرده و در ادامه تعریف آن می تواند از مزایا و معایب آن نیز صحبت کند و سپس از شما خواسته می‌شود با استفاده از مثال‌هایی که شنیدید آن مطلب یا اصطلاح علمی را توضیح دهید.

 

در این سوال معمولا اطلاعات زیادی در حد بیشتر از 2 دقیقه ارائه می شود و چالش مهم، شناسایی مفاهیم اصلی و گذر از جزئیات غیرضروری است. در این سوال شما 3۰ ثانیه زمان فکر کردن و ۶۰ ثانیه زمان صحبت کردن دارید.

 

5- معیارهای نمره‌دهی به سوالات اسپیکینگ تافل چیست؟

سه معیار در تصحیح Speaking شما در تافل نقش دارند: لغات و گرامر (درستی و میزان استفاده از آن‌ها)، تلفظ و روان بودن صحبت کردن (Fluency) و انسجام منطقی پاسخ‌ها.

 

 6- سیستم نمره‌دهی سوالات اسپیکینگ تافل چگونه است؟

پاسخهای شما نمره‌ای بین صفر تا ۴ دریافت می‌کنند و در نهایت با سیستم مقیاس‌‌بندی ETS نمره‌ی همه‌ی قسمت‌ها روی هم به مقیاس صفر تا ۳۰ تبدیل می‌شوند.

 

Speaking

 

 

بسیاری از داوطلبین در بخش اسپیکینگ تافل دلشوره و نگرانی‌های بسیاری دارند چرا که تجربه‌ای کاملا متفاوت از آنچه تا به حال تجربه کرده‌اند می‌باشد. امیدواریم با مطرح کردن سوالات متداول در بخش اسپیکینگ تافل، در جهت آشنایی بیشتر و رفع نگرانی‌های شما در این بخش از آزمون تافل برآمده باشیم.

همچنین شما می‌توانید همین الان برای دسترسی به منابع مختلف آزمون تافل در دسته‌بندی‌های موضوعی متعدد به سایت مایگریشن اسکیلز  یا مهارت‌های مهاجرت  www.migrationskills.ir مراجعه کنید.

 

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
X