استادی پلن یا برنامه تحصیلی چیست؟

استادی پلن

استادی پلن یا برنامه تحصیلی چیست؟

استادی پلن (Study Plan) یکی از مدارکی است که متقاضیان تحصیل در کانادا و سایر کشورهای خارجی باید حتماً آن را به همراه درخواست خود به اداره مهاجرت آن کشور ارائه دهند.

استادی پلن، همان برنامه تحصیلی شماست که در آن باید اهداف تحصیلی خود همراه با برنامه‌ محقق شدن آن، دلایل تحصیل در خارج از کشور و زمان به اتمام رساندن آن را بیان کنید.

استادی پلن برنامه‌ای است که اهداف و مقاصد شما را به‌طور دقیق و شفاف برای دوره تحصیلی که در پیش رو خواهید داشت، مشخص می‌کند. توانایی علمی شما در مرحله اول به واسطه استادی پلن ثابت خواهد شد چون در آن باید به تخصص و مهارت‌های خود در رشته تحصیلی اشاره کنید. لذا می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین مدارک اخذ ویزای دانشجویی، نگارش یک استادی پلن خوب است.

در ادامه این مطلب، ما در مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت، ابتدا به نکات مهم نگارش استادی پلن پرداخته و سپس جزئیات آماده‌سازی study plan را برای ادامه تحصیل در کشوری نظیر کانادا را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

 

study plan1

 

نکات مهم در نگارش استادی پلن

در این‌جا به ارائه 7 نکته نگارش پلن تحصیلی یا استادی پلن که مهمترین مورد در دریافت ویزای تحصیلی است می‌پردازیم.

1) استادی پلن خوب باید مختصر، دقیق و تخصصی نوشته شود و از کلی گویی پرهیز کنید. منظور این است که لزومی ندارد متقاضی کل داستان زندگی خودش را در استادی پلن شرح بدهد.

2) به هیچ وجه استادی پلن را کپی نکنید. توصیه می‌شود از نمونه‌های  study plan که در فضای مجازی منتشر می‌شود استفاده نکنید و نوشتن استادی پلن را با توجه به رشته تحصیلی، مقطع مورد نظر و شرایط خودتان به یک شخص کاربلد بسپارید.

3) سعی کنید مطالب خیلی طولانی یا بیشتر از ۲ صفحه نباشند. پیشنهاد می‌شود نامه هدف از تحصیل بین یک تا دو صفحه باشد.

4)  مستقیم و صریح برنامه خود را بازگو کنید. زیاد وارد حاشیه نشوید و اطلاعات نادرست ننویسید. از نوشتن رویاهای خود درباره تحصیل در کشوری نظیر کانادا اجتناب نمایید. به جای آن، در مورد این موضوع بنویسید که چگونه دریافت ویزای تحصیلی و تحصیل در دانشگاه‌های کانادا موجب پیشرفت شغلی شما به گونه‌ای می‌شود که حصول آن در کشور محل سکونت ممکن نیست. هرچه استادی پلن، صریح‌تر و هدفمندتر باشد، راحت‌تر به مقصود خود می‌رسید.

5) لحن استادی پلن باید رسمی و حرفه‌ای باشد.  study planیک نامه بسیار رسمی است که قرار است توسط یک مرجع قانونی مطالعه شود و می‌بایستی در نهایت رسمیت و با استفاده از سبک نگارشی Business writing style نوشته شود.

6) سعی کنید یک بخشی از استادی پلن را به رزومه کاری یا تحصیلی خود اختصاص بدهید و نکات مهم را در آن ارائه کنید. به عنوان مثال، اگر قصد تحصیل در مقطع دکترا یا فوق لیسانس را دارید، در مورد جزئیات دوره تحصیلی و پروژه های خود صحبت کنید. پس یک یا دو پاراگراف از استادی پلن خود را به رشته تحصیلی خود اختصاص داده و در مورد آن کاملا تخصصی صحبت کنید.

7) داشتن غلط‌های املایی و گرامری در برنامه تحصیلی یا study pla‌n یک اشتباه جبران ناپذیر است.

لذا پس از اتمام تنظیم و نگارش استادی پلن مورد نظر خود از کمک و راهنمایی فردی که دارای مهارت قوی در گرامر و نوشتار انگلیسی است بهره برده و بگذارید تا آنرا برای شما ویرایش کند.

 

Study plan

 

سوالاتی که می بایستی در متن استادی پلن پاسخ دهید.

در ادامه برنامه تحصیلی می‌بایستی پاسخ سوالات زیر را بطور دقیق بیان کنید:

چرا قصد دارید در دانشگاه‌های کانادا تحصیل کنید؟

شما این فرصت را دارید تا برای موفقیت هر چه بیشتر در دریافت پذیرش تحصیلی، دلایل پشت پرده ادامه تحصیل در کانادا را در هنگام نگارش  study planتوضیح دهید. اینکه صرفاً بخاطر کیفیت بالای سیستم آموزشی این کشور است؟ یا جامعه چندملیتی؟ و اینکه چرا کانادا را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کرده‌اید؟

 

هدف کلی شما از تحصیل چیست؟

این سؤال معمولاً سؤال شخصی تلقی می‌شود. در پاسخ به این سؤال باید اهداف آموزشی خود اعم از ادامه تحصیل و ارتقاء دانش در رشته تحصیلی موردنظر خودتان را کاملاً شرح بدهید.

شما می‌توانید از فواید رشته و دوره تحصیلی مدنظر در بازگشت به ایران و اهمیت آن در دستیابی به فرصت‌های شغلی مناسب در کشور خود توضیح بدهید.

 

چرا در کشور خود مایل به ادامه تحصیل نیستید؟

کشور کانادا برای کیفیت سیستم آموزشی در سراسر دنیا شناخته شده است. این موضوع خود به تنهایی می‌تواند دلیل انتخاب کانادا برای ادامه تحصیل به جای تحصیل در داخل کشور باشد. همچنین ممکن است تنوع گرایش‌ها و رشته‌های مرتبط تحصیلی در دانشگاه‌های کانادا به مراتب از دانشگاه‌های داخلی بیشتر باشد.

بنابراین شما در پاسخ به این سؤال می‌توانید به بالا بودن سطح کیفی آموزش کانادا اشاره کنید یا اینکه بگویید که دانشگاه‌های ایران این رشته را آموزش نمی‌دهند.

 

چه پژوهشی را در رابطه با تحصیلات خود در داخل کشور انجام داده‌اید؟

در خصوص دانشگاه‌ها و دوره‌های مختلف تحصیلی که در ایران برگزار می‌شوند صحبت کنید. ممکن است مشابه دوره مدنظر شما برای تحصیل در کانادا در دانشگاه‌های ایران هم برگزار بشوند.

شما می‌توانید در نگارش برنامه تحصیلی دلیل ترجیح دانشگاه‌های کانادا به دانشگاه‌های ایران را توضیح داده و یا در مورد تفاوت‌های تحصیلی در داخل و خارج از کشور صحبت کنید.

 

گذراندن دوره مورد نظر چگونه به شما در پیدا کردن فرصت‌های جدید کاری در کشور شما کمک خواهد کرد؟ دورنمای کاری این دوره چیست؟

شما می‌توانید در مورد موقعیت‌های شغلی که در کشور مبدا مدنظر قرار داده‌اید صحبت کنید. در مورد فرصت‌های شغلی خوب که به دلیل نداشتن مدرک تحصیلی و یا تخصص لازم از دست داده‌اید، توضیح بدهید

در این حالت، این امکان را دارید تا در نگارش استادی پلن در مورد اینکه چگونه دریافت پذیرش تحصیلی و ادامه تحصیل در کانادا شما را برای این موقعیت شغلی در داخل کشور آماده می‌کند، صحبت کنید.

 

چه وابستگی‌هایی به کشور خود دارید؟

در پاسخ به این سؤال باید توضیح بدهید که چه دلایل قانع‌کننده‌ای دارید که بعد از اتمام تحصیل به کشور خود برمی‌گردید. می‌توانید به خانواده، روابط عاطفی، دل‌بستگی به اعضای خانواده و یا حتی تعهدات کاری  اقتصادی اگر دارید اشاره کنید.

 

ارائه جزئیات سوابق و رزومه تحصیلی

در این قسمت باید در مورد مدارک تحصیلی قبلی، دوره‌های آموزشی که گذراندید و یا حتی سوابق شغلی‌تان توضیح بدهید.

اطلاعات تحصیلی خود را با ذکر جزئیات بیان کنید. تاریخ شروع و پایان دوره تحصیلی، معدل هر دوره، نام، آدرس و مشخصات دانشکده یا دانشگاهی که در آن تحصیل کردید.

 

study-plan

 

 

 

و سخن آخر از نظر مایگریشن اسکیلز …

 اگر قصد تحصیل در کشوری خارجی نظیر کانادا و درخواست پذیرش و ویزای تحصیلی این کشور را داشته باشید، نیاز به نگارش و ارسال یک study plan دقیق، مختصر و در عین حال موجه به همراه سایر مدارک و رزومه تحصیلی خود به  آفیسر صادرکننده ویزای کانادا خواهید داشت. فقط کافی است در study plan ذکر کنید که چرا قصد دارید در کشور مقصد تحصیل کنید و دوره تحصیلی مورد نظر چه کمکی در راستای اهداف تحصیلی و کاری به شما خواهد کرد. نگارش یک استادی پلن مناسب در روند پذیرش اخذ ویزای تحصیلی به شما کمک فراوانی خواهد کرد.

ما در مایگریشن اسکیلز تلاش می‌کنیم تا شما را یاری کنیم که بتوانید بهترین study plan را نوشته و به هدف خود دست پیدا کنید. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر راجع‌به خدمات اپلای به سایت مایگریشن اسکیلز به آدرس www.migrationskills.ir  مراجعه کنید.

 

migrationskills3
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.