9 راه‌کار برای افزایش دامنه لغات آیلتس

لغات آیلتس

9 راه‌کار برای افزایش دامنه لغات آیلتس

لغات آیلتس و تقویت آن شاید در ذهن عده ای از داوطلبان ضروری به نظر نرسد چرا که در آزمون آیلتس به طور مستقیم سوال مطرح نمی‌شود. اما توجه داشته باشید که در آیلتس نیز دانش لغات آیلتس می‌تواند به شما کمک فراوانی کند.  دانش لغات وسیع برای همه چهار بخش اصلی آزمون آیلتس بسیار مهم است و برای کسب نمره خوب در این آزمون لازم و ضروری است.

روش‌های بسیاری برای به حافظه سپردن و تقویت لغات آیلتس وجود دارد. ما در مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت سعی داریم شما را با برخی از برترین تکنیک‌های یادگیری لغات آیلتس آشنا کنیم.

 

1) در خواندن حریص باشید!

به هر میزانی که مطالب بیشتری می‌خوانید به همان اندازه با واژه‌های بیشتری روبرو می‌شوید. برای افزایش فلونسی (Fluency)  و همچنین برای تقویت لغات آیلتس این کار ضروری است. خواندن نباید خسته کننده باشد. شانس خود را برای مواجه شدن با لغات جدید با خواندن کتاب،  مجلات و روزنامه‌هایی که به آن علاقه مندید امتحان ‌کنید.

اگر می‌خواهید دایره لغات IELTS خود را گسترده تر کنید، یک رژیم مطالعه منظم داشته باشید و هرگز آن را رها نکنید. یک برنامه مطالعه روزانه متناسب با سرعت خواندن خود در کنار سایر فعالیت‌های روزمره خود داشته باشید.

در حین خواندن اگر با واژه‌ای جدید روبرو می‌شوید سریع سراغ دیکشنری خود نروید و سعی کنید در ابتدا معنی آن واژه‌ها را خودتان حدس بزنید . وقتی تلاش می‌کنید که معنی واژه را خودتان دریابید در واقع ذهن ما احساس نیاز می‌کند و زمانی که معنی آن واژه برای شما مشخص می‌شود فراموش کردن آن بسیار سخت است. اگر متوجه نشدید سعی کنید معنی آن را در یک دیکشنری انگلیسی به انگلیسی پیدا کنید.

 

2) جهت افزایش دامنه لغات آیلتس ریشه های واژه‌ها را یاد بگیرید.

یکی از راه‌کارهای بسیار مهم برای یادگیری واژه‌ها و همین‌طور حدس آن‌ها تنها رجوع به ریشه‌های آن‌ها است وقتی که شما با پیشوندها و پسوندها در زبان انگلیسی احاطه کافی داشته باشید (که البته کار بسیار آسانی هست) یادگیری و حدس واژه‌های جدید برای شما بسیار آسان خواهد بود.

 واژه‌ها در زبان انگلیسی به وسیله ریشه‌ها، پسوندها و پیشوندهایی ساخته می‌شوند که از زبان لاتین و یونانی اتخاذ شده است. به عنوان مثال Phil ریشه‌ای به معنای دوست داشتن و log ریشه‌ای به معنای دانش است. اگر این ریشه‌ها را بشناسید آنگاه با مشاهده واژه «philology» درمی‌یابید که معنی این کلمه دوستدار دانش یا به عبارتی علم طلب است.

 

آموزش لغات آیلتس

 

3) از مهم ترین نکات تقویت لغات آیلتس این است که اتصال ایجاد کنید.

می توانید کلمات را بر اساس یک موضوع مشترک بخاطر بسپارید. بین کلمات ارتباط برقرار کنید و آنها را در صفحات دفترچه یادداشت خود سازماندهی کنید. موضوع ممکن است یک بحث یا موقعیت باشد (به عنوان مثال کلمات برای صحبت کردن در مورد غذا)، افعال جداشدنی با استفاده از یک کلمه متداول (به عنوان مثال افعال جداشدنی حاوی کلمه (“get” یا کلماتی که دارای نقاط مشترک هستند.

 

4) بنویسید.

نگارش باعث می شود واژه های جدید را به حافظه خود بسپارید. وقتی که واژه های جدیدی می شنویم یا می بینیم؛ واژه های جدید به ناخودآگاه ما منتقل می شوند. این واژه ها را ما نمی توانیم استفاده کنیم ولی متوجه می‌شویم!

استفاده کردن از فهرست لغات می‌تواند کمک کند تا کلمات در ذهن شما بماند. یک دفتر مخصوص تهیه کنید. لازم نیست هزینه زیادی صرف کنید و کافی است برای نوشتن یادداشت‌های روزانه مناسب باشد. شما می‌توانید لیست واژه‌های خود را در این دفتر ثبت نمایید. این سبب ایجاد اعتماد به نفس در شما می‌شود چرا که هر چه لیست این فهرست طولانی‌تر شود بدین معناست که شما تسلط بیشتری به زبان انگلیسی دارید و عطش یادگیری شما را بیشتر می‌کند. سعی کنید که جملاتی را با فهرست لغات جدید بنویسید یا با استفاده از فهرست لغات یا اصطلاحات داستان بسازید.

 

5) گوش کنید.

گوش دادن کمک می کند نحوه استفاده از واژه و تلفظ درست آن را بشناسید.  موزیک ها و ویدیوهای کوتاهی در یوتیوب با زیرنویس انگلیسی تماشا کنید. همچنین از منابعی مانند اخبار انگلیسی استفاده کنید تا کلمات جدید را در حالتی که استفاده می­شوند، بشنوید.

 وقتی واژه جدید می شنوید که معنی و تلفظ کردن آن را نمی دانید، آن را دوباره پخش کرده و سعی کنید با صدای بلند تلفظ کنید.

 

6) از فرهنگ لغت یا دیکشنری انگلیسی به انگلیسی استفاده کنید.

یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای یادگیری زبان و گسترش دایره لغات آیلتس، به همراه داشتن یک دیکشنری مناسب  است. به ۲ روش می‌توانید از دیکشنری برای یادگیری استفاده کنید. روش اول این که هر زمانی که با لغت جدید رو به رو شدید سریعا به دنبال معنی آن بگردید؛ و روش دوم به این صورت است که از ابتدای کتاب شروع به مطالعه و یادگیری معنی کلمات کنید.

می توانید از نسخه های مکتوب یا نسخه های آنلاین مثل dictionary.com و  thesaurus.com استفاده کنید. وقتی با یک واژه جدیدی روبه رو می شوید آن را دیکشنری چک کنید. دیکشنری آنلاین علاوه بر معنی و سایر اطلاعات، امکان گوش دادن به تلفظ صحیح واژگان را هم مهیا کرده است.

خیلی مهم است که از مترجم استفاده نکنید، استفاده از مترجم فقط کمک می کند معنی واژه را در زبان مادری خود بدانید؛ لذا کمک نمی‌کند که واژه جدید را به دایره واژگان انگلیسی (ذهنی) خود اضافه کنید. باید درباره هر واژه جدیدی که یاد می‌گیرید به انگلیسی فکر کنید و به ترجمه آن اکتفا نکنید. در غیر این صورت شما با زبان مادری خود فکر می‌کنید و زمانی که به واژه نیاز دارید به خاطر نمی‌آورید.
اما فقط به یک واژه که چشم شما به آن می‌خورد بسنده نکنید، سعی کنید که مترادف‌ها و متضادهای آن را نیز بیابید و دامنه لغات خود را حتی الامکان افزایش دهید.  ضمنا به نحوه تلفظ واژه‌ها دقت کنید و بارها تکرار کنید.

 

vocabulary

 

7) از بازی‌ ها و اپلیکیشن ها استفاده کنید.

ذهن انسان به گونه ای است که در غالب بازی مسائل و قوانین را بهتر یاد می گیرد . وقتی شما ذهن خود را وارد چالشی جدید می‌کنید یادگیری را برای خودتان آسان‌تر می‌کنید. بازی‌های مختلفی در راستای یادگیری واژه‌های جدید وجود دارد که وبسایت ورد پلیز و اپلیکیشن‌هایی مانند Duolingo ،  Memrise  و  QuizUp یکی از بهترین منابع در راستای یادگیری لغات با بازی‌های مختلف است.

 

8) از جمله مهم ترین نکات تقویت لغت این است که رسم کنید.

با رسم تصویر مرتبط با کلماتی که مطالعه می‌کنید، هنرمند شوید. نقاشی‌های شما می‌تواند در آینده باعث برانگیخته شدن حافظه‌ی شما شود. این برای (زبان آموزان با حافظه تصویری) بسیار مفید است و حتی اگر شما یک هنرمند ماهر نیستید، یک نقاشی در بیشتر موارد می‌تواند به شما کمک کند یک کلمه یا اصطلاح را در حافظه خود تثبیت کنید.

 

9) تکرار کنید!

جمله معروفی وجود دارد که می‌گوید “تکرار، مادر یادگیری است.” درک این موضوع بسیار ساده است: روش کار مغز انسان این گونه است که هر چیزی که برایش تکرار می‌شود را بهتر به خاطر سپرده و به کار می‌برد. این موضوع منحصر به تقویت دایره واژگان نیست، حتما مهارت‌های عملی هم اینگونه هستند.

معنی لغات را پس از یک هفته، دو هفته و در نهایت بعد از یک ماه مرور کنید و سعی کنید آنها را در جملات مختلف استفاده کنید. اگر این مراحل را پنج روز در هفته تکرار کنید، پس از یک ماه حدود 100 واژه جدید در دفتر یادداشت خود خواهید داشت. پس از 6 ماه حداقل 500 کلمه یاد خواهید گرفت.

 

Vocabulary-IELTS

 

و کلام آخر از نظر مایگریشن اسکیلز

برای افزایش دامنه لغات آیلتس باید خود را بشناسید. لازم نیست که تمام نکات ذکر شده را به‌کار بگیرید، تنها مواردی را انتخاب کنید که برای شما مناسب هستند. باید بدانید چه محتوایی در یادگیری شما تاثیرگذارتر است و از همان استفاده کنید. در این صورت است که یادگیری هم برای شما آسان‌تر و هم لذت‌بخش‌تر است.

آیا شما هم قصد یادگیری زبان انگلیسی یا شرکت در آزمون آیلتس را دارید؟ اگر تمایل به مطالعه منابع آیلتس یا به طور خاص منابع لغات آیلتس دارید، می‌توانید همین الان برای دسترسی به این منابع از سایت مایگریشن اسکیلز یا مهارت های مهاجرت به آدرس www.migrationskills.ir  دیدن کنید.

حتما از دو مقاله “نکات Speaking” و “نکات کلیدی رایتینگ آیلتس” دیدن کنید.

migrationskills3
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.