انگیزه نامه یا SOP چیست و چگونه آن را بنویسیم؟

انگیزه‌ نامه

انگیزه نامه یا SOP چیست و چگونه آن را بنویسیم؟

انگیزه نامه یا SOP، مخفف عبارت “Statement of Purpose” می باشد که به آن “انگیزه نامه”  یا بیانیه اهداف نیز می گویند. اگر قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارج ازکشور از جمله آمریکا یا کشورهای اروپایی را دارید، یکی از مدارک مورد نیاز شما SOP خواهد بود. در حقیقت SOP نامه‌ای است که شما باید در آن دلایل و انگیزه خود  از ادامه تحصیل در دانشگاه موردنظرتان را بیان کنید. در انگیزه‌ نامه ای که می‌نویسید باید به طور دقیق به اهداف، علائق حرفه‌ای خود، عوامل تاثیرگذار بر مسیر شما و همچنین پیشرفت های تحصیلی خود اشاره کنید.

آیا تا به حال انگیزه‌نامه نوشته‌اید؟ آیا می‌دانید چگونه باید انگیزه‌‌نامه را بنویسید؟ در ادامه ما در مایگریشن اسکیلز یا مهارت‌های مهاجرت سعی داریم شما را با انگیزه‌نامه و نحوه نگارش آن بیشتر آشنا کنیم.

 

SOP2

 

سوالات انگیزه‌نامه (SOP) 

انگیزه‌نامه تنها پل ارتباطی مستقیم شما با دانشگاه مورد نظرتان است و می توانید با استفاده از آن خود را از دیگر متقاضیان متمایز کنید و به کمیته پذیرش نشان دهید که شایستگی این فرصت را دارید و تشنه کسب علم و دانش هستید. شما در انگیزه نامه می توانید آینده ای را که برای خود متصور هستید و می خواهید از راه تحصیل در دانشگاه آن را بسازید، برای کمیته مسئول پذیرش ترسیم و مشخص کنید.

از شما انتظار می‌رود که پاسخگوی سوالات زیر باشید:

  1. چرا می­‌خواهید در این رشته و دانشگاه تحصیل کنید؟
  2. چه جنبه‌هایی از دانشگاه و یا دانشکده مورد نظرتان مورد توجه قرار گرفته است؟
  3. چقدر در زمینه رشته­‌ای که برای آن اقدام کرده‌اید تجربه دارید؟
  4. چطور به زمینه تحقیقاتی که هم اکنون بر روی آن مشغول بکار هستید علاقمند شدید؟
  5. می­‌خواهید چه تجربیات جدیدتری در این دانشگاه بدست بیاورید و هدف بلند مدت شما چیست؟
  6. چرا کاندید خوبی برای اپلای هستید؟

این‌ها برخی از سوالاتی هستند که باید پیش از اینکه یک انگیزه نامه را بنویسید به آن­ها پاسخ بدهید. پاسخ شما به این سؤالات، اگر صادقانه و جذاب و تأثیرگذار باشد، می تواند در متقاعد کردن مسئولان مربوط دانشگاه به پذیرفتن شما نقش مهمی داشته باشد. مسئولان کمیته پذیرش دانشگاه، در مقام انتخاب و گزینش از میان متقاضیان مختلف، باید برای ترجیح دادن شما به دیگران قانع شوند و انگیزه نامه، یکی از ملاک های اصلی آنها برای انتخاب است.

یک SOP خوب به سادگی نقاط ضعف شما را پوشش می‌دهد  و نقاط تاریک رزومه را توجیه می‌کند. یک   SOP  خوب به طور قطع شانس اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظرتان را افزایش می دهد.

در اینجا قصد داریم با نشان دادن ساختار انگیزه‌نامه راهکار‌هایی را نیز برای ارائه انگیزه‌نامه موثر و قابل قبول ارائه کنیم تا با عبور از این دروازه مهم بتوان شانس بالاتری برای دریافت پذیرش تحصیلی داشته باشید. پس بهتر است از خود انگیزه نامه شروع کنیم.

 

SOP3

 

استراتژی‌هایی برای نوشتن انگیزه نامه اثرگذار و موفق

 

1- برای نوشتن SOP درست برنامه‌ریزی کنید و با صبر و دقت کافی بنویسید.

اگر برای نوشتن SOP درست برنامه ریزی کنید می توانید به خود زمان کافی برای نگارش یک انگیزه نامه مناسب، منطقی و کارآمد را دهید که شانس شما را برای اخذ پذیرش مسلما افزایش می دهد. نگارش چنین انگیزه نامه ای غیرممکن نیست و به زمان، دقت و صبر نیاز دارد و پس از نوشتن چندین پیش نویس و نشان دادن آن به افراد مختلف و برطرف کردن اشتباهات، می توانید یک نسخه نهایی راضی کننده از انگیزه نامه خود داشته باشید.

 

2- داستان بنویسید.

برای نگارش انگیزه‌نامه شما نباید جملات را به صورت نکته‌وار و خلاصه بنویسید. بلکه باید انگیزه‌نامه را به صورت داستان بنویسید.  یعنی نوشته شما شروع، اوج و پایان داشته باشد. نوشته شما باید داستانی در مورد خودتان باشد که جذابیت داشته و خواننده را تحت تاثیر قرار دهد.

 

3- زبان نگارش شما باید نه رسمی و نه خیلی دوستانه باشد.

زبان نوشتن شما در انگیزه‌نامه، اهمیت زیادی دارد. زبان نوشتن شما می‌تواند یک استاد را تحت تاثیر قرار داده و یا وی را دلزده کند. اگر شما داستان خود را با زبان خیلی رسمی بنویسید بدون شک خسته کننده خواهد بود. اگر هم داستان شما خیلی دوستانه باشد ارزش نوشته شما به صورت ناخودآگاه کاهش پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است زبانی را انتخاب کنید که داستان شما را به بهترین نحو بیان کند.

 

4- نقاط مثبت و قوی خود را به‌طور غیر مستقیم اشاره کنید.

داستان شما باید نشان دهنده توانایی‌ها و علاقمندی‌های شما باشد. پس موضوع داستان شما جنبه‌ای کاملا مثبت باید داشته باشد. نحوه بیان توانایی شما و القای این توانایی به مخاطب، باید به صورت غیرمستقیم باشد. به این مفهوم که شما در بیان توانایی‌های خود، به طور مستقیم خواننده را مخاطب قرار ندهید، بلکه در لابلای داستان خود، توانایی‌های خود را ذکر کنید.

برای بیان هر یک از خصوصیات و ویژگی‌های مثبت خود باید یک شاهد مثال، یک سند و یا یک داستان را ضمیمه کنید. از این طریق شما می‌توانید صداقت و شفافیت بیشتری به داستان خود بدهید.

 

ساختار SOP

یک انگیزه نامه قوی از هفت قسمت مختلف تشکیل شده است.

1- مقدمه

از آنجا که انگیزه‌نامه شما در کنار ده‌ها و شاید صد‌ها انگیزه‌نامه دیگر در اختیار چند تن از اساتید بخش مربوطه قرار می‌گیرد، سعی کنید مطلب خود را با حداکثر گیرایی آغاز کنید. بهتر است SOP خود را با یک حکایت شروع کنید که الهام بخش شما برای ورود به این دوره خاص شده است. توصیه می کنیم در این قسمت راجع به هر آن چه که به شما انگیزه داده است تا در این دوره خاص یا دانشگاه خاص تحصیل نمایید،  صحبت کنید. البته سعی کنید راجع به چیزهایی صحبت کنید که اخیرا به وجود آمده اند چرا که دانشگاه مشتاق است تا با دستاوردهای اخیر شما آشنا شود.

 

2- سابقه تحصیلی Academic Background

در این بخش باید با توجه به گذشته علمی خود به کمیته پذیرش نشان دهید که فردی مناسب برای آن فرصت تحصیلی به‌خصوص هستید. اگر در آزمون‌هایی مطرح نمره خوبی کسب کرده‌اید و یا جزو 5 دانشجوی برتر دانشگاه بودید، آن را ذکر کنید. نشان دهید که فردی با سابقه تحصیلی شما، به خوبی از پس گذراندن دوره‌های آکادمیک در فرصت‌های آتی نیز برمی‌آید.

اگر نمره‌های ضعیفی در کارنامه دارید،  سعی کنید دلیلی منطقی برای آنها ذکر کرده و خاطرنشان سازید که در یک شرایط عادی احتمال تکرار دوباره نتایج ضعیف وجود نخواهد داشت. و اگر رشته موردنظر شما با رشته گذرانده شده متفاوت باشد، از تاثیرات مثبت آموزشی آن بر روی رشته انتخابی خود بگویید.

 

3- دلایل انتخاب مقصد مورد نظر

در این قسمت از SOP باید دلیل انتخاب رشته، دانشگاه و کشور مقصد را بیان کنید. برای این کار شما باید اطلاعات زیادی راجع به رشته مورد نظر خصوصا در همان دانشگاه به‌دست بیاورید.  یکی از پیشنهادات مفید می تواند این باشد که برای هر دانشگاه SOP جداگانه نوشته شود. این قسمت باید با توجه دقیق به شرایط و امکانات دانشگاه موردنظر نوشته شود. همچنین جدا توصیه می‌کنیم که از تملق گویی نسبت به دانشگاه یا کشور خاص پرهیز کرده و صرفا به بیان تناسب خواسته‌های علمی خود و پوزیشن تحصیلی ارائه شده بپردازید.

 

4- تجربیات مرتبط

پس از توضیح پیرامون سوابق تحصیلی خود، نوبت به توضیح در مورد تجربیات مرتبط با رشته می‌رسد. . در این مرحله باید تمامی تجربیات مرتبط با موضوع و رشته خود را بیان کنید. بطور نمونه از پروژه‌ های کارشناسی، کارآموزی، تجربه کار صنعتی، نشریه‌ها و مقالات و فعالیت هایی که در جهت پیشبرد سطح علمی خود در این زمینه انجام داده اید، بیان کنید.  چیزی را به رخ نکشید بلکه تجربیات خود را تحلیل کرده و مطالب مفیدی که از آن یاد گرفته‌اید را مطرح کنید. روش تحلیل تجربیات از خود تجربیات پر اهمیت‌تر است.

 

SOP4

 

5- اهداف

هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدت خود را بازگو کنید. این اهداف باید ارتباط بین پذیرش شما و آینده مورد نظر را به روشنی توضیح دهد. در همین حال آینده شغلی خود را نیز با توجه به اهداف شخصی و رشته مورد پذیرش به بهترین شکل برای هیئت تصمیم گیرنده ترسیم نمایید.

 

6- نتیجه‌گیری

خوب است که در پایان و به عنوان خلاصه متن، بار دیگر مناسب بودن خود و دارا بودن شایستگی های لازم برای تحصیل در رشته و دانشگاه مورد نظر را شرح داده و درباره تناسب موقعیت تحصیلی با شخصیت خود توضیح دهید.

 

7- تشکر

در نهایت و در پایان نگارش SOP نیز با بیانی سلیس و حرفه‌ای از کمیته پذیرش بابت خواندن انگیزه نامه (از میان صدها انگیزه نامه ارسالی) تشکر کنید.

 

نبایدهای نگارش انگیزه‌نامه

 

1- کپی نکنید.

به هیچ وجه از نمونه‌های از پیش آماده شده استفاده و یا کپی برداری نکنید. کمیته بررسی با همه این نمونه‌ها آشنایی کامل را دارند و استفاده از این نمونه‌ها شانس شما را برای استفاده از موقعیت تحصیلی به طور کامل بر باد می‌دهد. پس سعی کنید نمونه کامل اختصاصی خود را ایجاد کنید.

 

2- در مورد چیزی که وجود ندارد داستان سازی نکنید.

گروهی از متقاضیان ممکن است داستان‌هایی را بسازند که واقعیت ندارد. این مورد شاید در برخی جاها پاسخ داده باشد. اما واقعیت این است که کسانی که انگیزه‌نامه را بررسی می‌کنند معمولا افراد مجربی هستند و واقعیت را از غیر آن تشخیص می‌دهند. بنابراین بهتر است از گول زدن خودتان اجتناب کنید.

 

3- یک انگیزه‌نامه را به چند دانشگاه ارسال نکنید.

نگارش یک SOP مخصوص یک دانشگاه است. ارسال آن به دانشگاه‌های دیگر کار درستی نیست. زیرا یکی از بخش‌های انگیزه‌نامه نوشتن در مورد علت انتخاب دانشگاه است. چون هر دانشگاهی ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد پس بهتر است انگیزه‌نامه هر دانشگاه، جداگانه نوشته شود.

 

4- نباید در SOP شما غلط نگارشی یا گرامری دیده شود.

املا، گرامر و نقطه گذاری را بسیار جدی بگیرید. اشتباه در این موارد می‌تواند به عنوان عدم تسلط شما به زبان انگلیسی و یا عدم دقت شما تلقی شود. پس بهتر است بعد از نگارش SOP چند بار آن را مرور کنید تا دچار اشتباه نشوید.

 

5- در نوشته خود از افعال مجهول استفاده نکنید.

سعی کنید افعال خود را به صورت معلوم به کار ببرید و نه مجهول. این شما هستید که قرار است آینده خود را بسازید پس فاعل جمله مشخص است و نیازی به استفاده از افعال مجهول نیست.

 

انگیزه نامه

 

و سخن آخر از نظر مایگریشن اسکیلز…

انگیزه نامه تحصیلی یکی از مهم‌ترین مراحل و شرایط دریافت پذیرش از دانشگاه‌های خارجی است. این مدرک یکی از مدارکی است که در زمینه اپلای به دانشگاه ارسال می‌شود. انگیزه‌نامه می‌تواند مدرکی از شناخت ویژگی‌های شخصیتی شما و توانایی‌های ذاتی شما باشد که برای شناخت بیشتر شما به دانشگاه داده می‌شود. با ارائه یک انگیزه نامه خوب و قوی می‌توانید شانس پذیرش در دانشگاه مورد نظر خود را دوبرابر کنید.

بهتر است در نگارش انگیزه‌نامه نهایت دقت را داشته باشید و آن را طبق موارد ذکر شده نوشته و چندین بار مرور و اصلاح کنید تا خیالتان از این بابت راحت باشد. پیش از ارسال SOP  نه تنها خودتان باید آن را یکبار دیگر مرور کنید، بلکه از دوستان‌تان نیز بخواهید آن را بخوانند و غلط‌‌یابی کنند. بهتر است از اساتید خود کمک و مشاوره بگیرید.

ما در مایگریشن اسکیلز تلاش می‌کنیم تا شما را یاری کنیم که بتوانید بهترین انگیزه‌نامه(SOP) را نوشته و به هدف خود دست پیدا کنید. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر راجع‌به انگیزه‌نامه به سایت مایگریشن اسکیلز به آدرس www.migrationskills.ir  مراجعه کنید.

migrationskills3
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.